آمار عجیب از واردات قاچاقی پوشاک ترک

به گزارش مجله ایرکا، به گفته رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعضای این ستاد از 232 تکلیف معین شده به دستگاه ها، 160 تکلیف خود را انجام نداده اند.

آمار عجیب از واردات قاچاقی پوشاک ترک

گروه مالی خبرنگاران- سینا احدیان؛ اواسط ماه گذشته سری به نمایشگاه بین المللی تهران و غرفه های نمایشگاه نساجی و پوشاک ایران زدیم.

نکته ای که توجهم را جلب کرد این بود که در اوج تحریم ها و شرایط سخت و طاقت فرسای اقتصاد بی ثبات ایران، فراورینمایندگان و صادر نمایندگان پیروزی که بیشترا هم جوان بودند با انگیزه مثال زدنی از رشد و پیشرفت صنعت پوشاک می گفتند و به آینده امیدوار بودند.

بیشتر فراورینمایندگان و فعالان مالی حاضر در نمایشگاه پوشاک عامل تحریم های خارجی را یک متغیر کم اثر بر کسب و کار خود می دانستند و در مقابل تحریم های داخلی و مسائل خود با دستگاه ها، قوانین و بخش نامه های دولتی را یک متغیر با اثرگذاری بالا عنوان می کردند.

یکی از گله های اصلی فعالان صنعت پوشاک ایرانی غیر رقابتی بودن بازار های داخلی به دلیل قبضه شدن آن از طریق پوشاک قاچاق بود. آن ها ضعف کشور در کنترل قاچاق را یکی از موانع مهم در حرکت کند فراوری و توفیق کالای ایرانی می دانستند و در عین حال معتقد بودند اگر عزم جدی برای جلوگیری از قاچاق کالا از سوی مسئولین و دستگاه های اجرایی وجود داشته باشد می توان میزان آن را به حداقل رساند و یک بازار رقابتی عادلانه و بستری برای رشد و توسعه صنعت نساجی و پوشاک ایران فراهم کرد.

با اینکه تمام کشور های پیشرفته حاضر در بازار های جهانی زمانی درب بازار های خود رابسته بودند و دولت های آن ها با جدی ترین سیاست های حمایتی فراورینمایندگان و صنعت گران خود را تقویت می کردند تا امروز به اینجا برسند، اما فراوری نمایندگان ایرانی چنین انتظاری هم نداشتند و اظهار می کردند که ما احتیاج به بستن راه های واردات پوشاک نداریم و صرفا یک بازار رقابتی منصفانه را می خواهیم تا هزینه های فراوری همسان باشد نه اینکه ما مالیات بدهیم و کالای خارجی بدون پرداخت هیچگونه عوارض قانونی واردات کالای خود را عرضه کند.

فراوری نماینده واقعی به دنبال فضای رقابتی است چرا که به خوبی می داند رشد صنعت در رقابت است، اما واردات به شکل قاچاق به فراوری و حتی تجارت سالم ضربه می زند و کیفیت کالای ایرانی در صورتی بالا می رود که جلوی قاچاق گرفته گردد.

در فیلم زیر بخش کوتاهی از گفتگوی ما با چند فراورینماینده پیروز پوشاک ایرانی را مشاهده می کنید.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

طبق آمار سازمان ملل در سال 2016 یعنی از دی 94 تا دی 95 از چندین کشور خارجی حدود یک میلیارد دلار پوشاک به ایران صادر شده است که چین با 398 میلیون دلار، ترکیه 338 میلیون دلار، امارات (عمدتا چینی) 209 میلیون دلار و هند 22.5 میلیون دلار بیشترین سهم را دارند.

جالب است که بر اساس آمار های گمرک ایران کل واردات رسمی پوشاک به کشور در همین سال 2016 حدود 60 میلیون دلار بوده و بنابراین مشخص می گردد که سایر پوشاک وارد شده به ایران یعنی بیش از 900 میلیون دلار قاچاق بوده است.

البته این رقم پوشاک قاچاق تنها برگرفته از آمار های رسمی است، در حالی که به گفته پژوهشگران و فعالان مالی، قاچاق پوشاک در ایران سالانه بین 2 تا 3.5 میلیارد دلار است.

کل حجم کالا های قاچاق کشور طبق آمار های دولتی در سال گذشته 12.5 میلیارد دلار عنوان شد، اما بر اساس برآورد ها و پژوهش های دانشگاهی و آنالیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمار واقعی قاچاق در اقتصاد ایران بیش از 25 میلیارد دلار است.

متولی مشخص برطرف غده سرطانی قاچاق در تن ضعیف اقتصاد ایران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در ذیل نهاد ریاست جمهوری با اختیارات فراوان قانونی فعالیت می نماید، اما به گفته آمارها، نمایندگان مجلس و منتقدان به بسیاری از وظایف خود عمل نمی نماید و البته نمی خواهد نسبت به این انفعال و عملکرد ضعیف جوابگو باشد!

داود گودرزی؛ دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد مالی چند روز پیش در شبکه سه رسانه ملی با انتقاد به عملکرد مسئولین مربوطه در حوزه قاچاق اظهار کرد: شفاف بگویم یکسال و نیم است آقای لاریجانی نمی گذارد گزارش تحقیق و تفحص قاچاق در مجلس قرائت گردد. میگویند گزارش تند و تیز است باید لطیف تر گردد! یا در بخش دیگری مطرح می نماید: آیا 1600 خودرو با کولبر وارد کشور شده است؟!

گودرزی: یکسال و نیم است آقای لاریجانی نمی گذارد گزارش تحقیق و تفحص قاچاق در مجلس قرائت گردد

پیش از این احمد انارکی؛ عضو کمیسیون مالی مجلس و رئیس کمیته تحقیق و تفحص مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خبرنگاران گفته بود: در حین فرایند تحقیق و تفحص به این موضوع رسیدیم که اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیاری از تکالیف خود را انجام نداده اند به طور مثال از 232 تکلیف مشخص شده به دستگاه ها، 160 تکلیف، انجام نشده بود.

انارکی: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیاری از تکالیف خود را انجام نداده / گزارش نهایی کمیته تحقیق و تفحص ماه آینده به مجلس می رسد

در واقع نتیجه این تحقیق و تفحص بدین معنی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حدود 70 درصد وظایف خود را انجام نداده و البته حاضر به جوابگویی به نمایندگان مردم و حتی رسانه ها نیست.

خبرنگار مالی خبرنگاران چندین بار کوشش کرد تا از سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پاسخ سوالات بی جواب و علت این عدم انجام وظایف قانونی را بگیرد، اما متاسفانه پیگیری ها بی نتیجه ماند!

از پفراینده کار و زار بیشتر بخوانید:

فراورینمایندگان پیروز و پردردسر را بیشتر بشناسید / دوای درد رکود چیست؟

اقتصاد بدون نفت در گرو تسهیل فراوری

ماهیت قاچاق کالا و ارز با رشد مالی، رونق فراوری، پیشرفت صنایع، ایجاد اشتغال و سیاست های کلی نظام از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد است چه برسد به اینکه در شرایط جنگ مالی رخ دهد که اقتصاد را در برابر ضربات ناعادلانه تحریم آسیب پذیر تر می نماید بنابراین جلوگیری و مبارزه با قاچاق از نان شب برای اقتصاد ایران واجب تر است.

با انفعال و رویکرد تعارفی و تسامحی مجلس کنونی و رئیس آن در پیگیری و نظارت بر حسن اجرای بسیاری از قوانین مصوب از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخص نیست که چه شخص و نهادی باید در این فرایند معیوب تغییر و تحول ایجاد کند تا بیش از این قاچاقچیان زالو صفت خون بازار و اقتصاد کشور را نمکند و مردم و فراورینمایندگان و بازرگانان واقعی متضرر نشوند.

باید منتظر ماند و دید آیا قوه قضائیه با رویکرد جدیدش همانطور که بار ها مسئولانش وعده داده اند اگر مسئولان دولتی به وظایف خود عمل ننمایند ما وظیفه خود را بلدیم مثل سایر حوزه هایی که قاطعانه و با اقتدار وارد عمل شد و طبق تکلیف خود از حق مردم دفاع کرد و نتایج امیدوار نماینده ای به دنبال داشت اینجا هم وارد می گردد و با کسانی که به قانون تمکین نکرده و از وظایف قانونی خود عدول می نمایند برخورد خواهد نمود؟!

بدون شک اگر تعارف و اغماض در سیستم مدیریتی قوای سه گانه کنار گذاشته گردد و همه نه به مدل مدیریت جهادی! بلکه در حد انجام وظیفه قانونی به مسئولیت خود عمل نمایند و هر کس نسبت به مسئولیتش جوابگو باشد می توان امید داشت اقتصاد ایران در جهت شفاف سازی و سالم سازی قرار گیرد و از مرض فعالیت های اقتصاد زیرپله ای و قاچاق و فرار های مالیاتی به سمت اقتصاد مولد و پویا و رشد و شکوفایی حرکت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 46

به "آمار عجیب از واردات قاچاقی پوشاک ترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار عجیب از واردات قاچاقی پوشاک ترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید