الجزیره: آمریکا مجبور به امضای توافق با طالبان شد

به گزارش مجله ایرکا، رسانه قطری نوشت که ناتوانی آمریکا در پیروزی نظامی علیه طالبان سبب شد تا واشنگتن گزینه نظامی علیه این گروه را رها کند و در پی توافق سیاسی با طالبان باشد.

الجزیره: آمریکا مجبور به امضای توافق با طالبان شد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از الجزیره، واشنگتن پس از درک ناتوانی برای پیروزی بر طالبان گزینه نظامی را رها کرد و مذاکرات را با آن ها شروع کرد، مذاکراتی که بیشتر توسط طالبان دیکته می شد که آمریکا آن ها را تروریست و قاتلان بنیادگرا می دانست.

رسانه قطری اظهار داشت که افغانستان نیز مانند عراق به باتلاق بزرگی برای نیروهای ائتلاف به رهبری طالبان تبدیل شد و زمین سخت این کشور، ساختار قبیله ای و طالبان سرسخت، پیروزی را در این جنگ غیرممکن ساخت؛ همچنین در دهه دوم حضور نظامی آمریکا، با قوی تر شدن طالبان، نظامیان خارجی و افغان تلفات سنگینی را متحمل شدند.

در ادامه این مطلب آمده است که پس از 18 سال جنگ و کشته شدن 2 هزار و 400 نظامی آمریکایی و بیش از 150 هزار نظامی افغان، واشنگتن در نهایت حقیقت شکست را پذیرفت و در این مدت نیز بیش از یک تریلیون دلار را در جنگ افغانستان هزینه کرد.

الجزیره نوشت که بنظر می رسد پس از جنگ ویتنام و عراق، آمریکا سومین جنگ بزرگ و طولانی ترین جنگ تاریخش را باخته است و برای خاتمه دادن به ادامه تلفات نیروهای آمریکایی و از دست دادن پول و غرور این کشور در نهایت با توافق سیاسی با طالبان که بیشتر بر اساس خواست های این گروه بود موافقت کرد.

مطلب می افزاید که طالبان در فرایند مذاکرات از تعهد برای چشم اندازی دموکراتیک و یا لیبرال در آینده افغانستان خودداری نموده و در عوض خواهان آزادی اعضای زندانی این گروه پیش از شروع مذاکرات بین الافغانی شده است.

الجزیره در ادامه نوشت که ترامپ ریاست جمهوری اش را با صحبت های سخت، تهدید و حتی هشدار داد برای کشتن میلیون ها نفر در افغانستان شروع کرد اما رهبران طالبان تحت تاثیر قرار نگرفتند و با اعتقاد بر اینکه زمان به نفع آن هاست حملاتشان را تشدید کردند.

در نهایت نیز شمارش معکوس انتخابات آمریکا شروع شد ترامپ بیش از پیش خواهان توافق با طالبان شد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 164

به "الجزیره: آمریکا مجبور به امضای توافق با طالبان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الجزیره: آمریکا مجبور به امضای توافق با طالبان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید