بخش مهمی از مسائل لبنان منشأ خارجی دارد، دولت جدید، تکنوکرات است

به گزارش مجله ایرکا، یک کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به ترکیب کابینه جدید دولت لبنان گفت: حسان دیاب نخست وزیر جدید لبنان کوشش نموده کابینه ای تکنوکرات تشکیل دهد.

بخش مهمی از مسائل لبنان منشأ خارجی دارد، دولت جدید، تکنوکرات است

محمد رضا حاجیان، در گفت وگو با خبرنگاران، در ارتباط با ترکیب کابینه جدید لبنان و احتمال موفقیت آن در شرایطی که هنوز اعتراضات در این کشور عربی ادامه دارد، اظهار کرد: بحران اخیر در لبنان گرچه یکی از زمینه های وقوع آن وجود ناکارآمدی در دولت و فساد در آن بود ولی بخش مهمی از آن ناشی از تحرکات خارجی است.

وی با بیان این که نخست وزیر جدید لبنان در ترکیب کابینه کوشش نموده که یک هماهنگی و توازان بین نظام قدیم لبنان که مبتنی بر طوایف و دسته جات سیاسی است و همچنین بحث تخصص ایجاد کند، اضافه کرد: به نظر می رسد که دولت جدید بتواند که بخشی از مسائل در این کشور که ناشی از ناکارآمدی دولت است را حل نماید اما واقعیت این است که مسائل در این کشور فقط معطوف به ناکارآمدی دولت نیست بلکه به نوع ساختار موجود در این کشور و منافعی است که بعضی از دولت های خارجی در لبنان دنبال می نمایند، نیز باز می شود.

وی با اعتقاد بر این که احتمالا کابینه جدید از مجلس رای اعتماد بگیرد، توضیح داد: در خصوص ادامه اعتراضات و آشوب ها در لبنان باید منتظر ماند و دید که آیا طرف هایی که این حرکت های اعتراضی را ایجاد می کردند می خواهند این موضوع ادامه پیدا کند یا نه؟

حاجیان در همین چارچوب گفت: البته به نظر می رسد که آنها به این موضوع توجه دارند که نباید تنش در لبنان با توجه به موقعیت جغرافیایی و سیاسی این کشور از حد معینی عبور کند چرا که نتیجه آن معین نیست و این موضوع ممکن است به نفع آنها تمام نشود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که دولت جدید در لبنان با سطحی از کارشکنی های محدود روبرو خواهد بود، گفت: به نظر می رسد محور مقاومت در لبنان از تشکیل دولتی که بتواند بخشی از مسائل در این کشور را حل نماید خرسند خواهد شد و خواستار افزایش تنش در این کشور نیست اگرچه باید دید که رفتار عربستان و آمریکا در این مورد چگونه خواهد بود.

وی همچنین تاکید نمود: افرادی که در لیست کابینه جدید لبنان هستند به صورت مستقیم وابستگی به احزاب و جریانات سیاسی لبنان ندارند البته نزدیکی های با آنها دارند ولی به صورت مستقیم وابسته به آنها نیستند و نخست وزیر کوشش نموده که افراد تکنوکرات را در کابینه قرار دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 99

به "بخش مهمی از مسائل لبنان منشأ خارجی دارد، دولت جدید، تکنوکرات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش مهمی از مسائل لبنان منشأ خارجی دارد، دولت جدید، تکنوکرات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید