خبرنگاران جدال راهبران امید با پیچ و خم های سخت

به گزارش مجله ایرکا، خرم آباد - خبرنگاران - وقوع چندین مرحله سیل در لرستان از بهمن ماه سال 97 تا به امروز خسارات بسیاری به استان وارد کرده که بدون شک سهم راههای ارتباطی از تخریب سیل بیش از سایر حوزه ها بوده است و عوامل راه و راهداری در این مدت روز و شب های پرکار و پرمشغله ای را پشت سر گذاشته اند.

خبرنگاران جدال راهبران امید با پیچ و خم های سخت

به گزارش مجله ایرکا سیل فروردین سال 98 حدود 10 هزار میلیارد تومان به لرستان خسارت زد که سهم راه و جاده های استان از این رقم یکهزار و 130 میلیارد تومان بود و 689 پل استان بین 10 تا 100 درصد خسارد دید که از این تعداد 208 پل به طول کامل تخریب شد.

با توجه به همجواری بسیاری از شهر و روستاهای لرستان با رودخانه ها وجود پل های متعدد ارتباطی برای 2 طرف رودخانه ها امری بدیهی است و از طرفی شرایط کوهستانی لرستان به گونه ای است که بسیاری از جاده های آن در محورهای پرپیچ و خم و گردنه های برفگیر امتداد یافته است.

از مجموع حدود هشت هزار کیلومتر راه ارتباطی در لرستان حدود 6 هزار کیلومتر راه روستایی است که با توجه به پراکندگی روستاها و شرایط خاص آب و هوایی؛ بارندگی؛ ریزش برف و رانش زمین همواره در کمین محورهای مواصلاتی این استان بوده است.

پس از سیل خسارت آفرین فروردین ماه امسال نیروهای راهداری شبانه روز علیرغم کمبود امکانات و تجهیزات در جای جای استان حضور داشتند و خدمت به مناطق سیلزده را بدون هیچ چشمداشتی در دستور کار خود قرار دادند؛ راهبرانی که علاوه بر سیل در طول سال با کولاک های زمستانی دماهای شبانه کمتر از 10 درجه سانتیگراد مشغول بازگشایی جاده های سخت گذر هستند.

فشار رسانه ها و افکار عمومی برای ترمیم راهها و احداث پل ها منجر به اقداماتی شد که البته برخی از این اقدامات به دلیل ضرورت تسریع در ایجاد ارتباط ها بدون جانمایی درست و ترمیم زیرساخت های مورد نیاز صورت گرفت که متاسفانه در سیل هفته گذشته ضعفدقت را فدای سرعت کردن را به خوبی نمایان کرد چنانچه دو پل بزرگ دو آب ویسیان و چم شهران متاسفانه در گیر سیل شدند و علاوه بر اعتبارات هزینه شده؛ زحماتی که برای نصب مجدد این سازه ها اجرا شده بود به هدر رفت.

سیل یکهزارو 130 میلیارد تومان به راههای لرستان خسارت وارد کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان به مجله ایرکا گفت: در سیل فروردین ماه امسال 2هزارو 500کیلومتر از راه های استان مسدود و همچنین راه ارتباطی 870روستا به طور کامل قطع شد.

عباس شرفی افزود: 600کیلومتر از راه های ارتباطی استان آسیب جدی دیدند و 208 دستگاه پل بین 30 تا 100درصد تخریب شد.

وی ادامه داد: در جریان سیل فروردین ماه 300دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و کارگاهی با 450نیرو به منظور امدادرسانی از استان های معین به لرستان اعزام شدند که کار بازگشایی جهتها و ساخت پل های تخریب شده بلافاصله آغاز شد.

شرفی گفت: برای ساخت و تکمیل راههای استان اعتبارات مصوب و در قالب ابلاغ ملی و استانی اجرا شده که در مجموع 230میلیارد تومان معادل کمتر از 20 درصد حجم خسارت وارد شده تا به امروز به این استان ابلاغ شده و 80درصد آن نیز تخصیص یافته است.

وی گفت: تنها 10 درصد از 230 میلیارد تومان نقدی و مابقی به صورت اوراق مشارکت اسلامی 2ساله می باشد.

فشار افکار عمومی به دولت و انجام اقدامات موقت

شرفی گفت: به دلیل حجم خسارات وارد شده و فشار افکار عمومی بر روی دولت بازگشایی و اقدامات را به صورت موقت اجرا کردیم اما برای استانداردسازی راهها و پل ها نیاز به اعتبارات ویژه است.

وی افزود: سیل در 17نقطه رودخانه، جاده را تغییر داد که در صورتی که بتوانیم دیواره حائل را انجام دهیم تا 6سال می توان به مردم اطمینان داد که جاده ها ایمن هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: محور جدید پلدختر- خرم آباد در حال ساخت است و از پیشرفت خوبی برخوردار می باشد و تلاش خواهیم کرد تا این جهت با معیارهای استاندارد انجام شود.

شرفی اظهار کرد: دبی رودخانه در احداث پل های استاندارد موثر است و کارشناسان معتقدند سیل فروردین با دوره بازگشت 200، 500 و یکهزار ساله بوده و هیچ یک از این پل ها در لرستان و یا دیگر نقاط بر این مبنا ایجاد نشده بودند.

وی گفت: در طراحی ها جدید باید این موارد در نظر گرفته شود که چنانچه بخواهیم پل ها را با دوره بازگشت یکهزارساله سیل ایجاد کنیم باید برای هر متر مربع 50میلیون تومان هزینه کنیم و این مساله برای دولت مقرون به صرفه نیست.

وی شرح داد: سیل ویرانگر امسال خسارات زیادی به استان وارد کرد که اگرچه برای ساخت طرح ها اشتغال ایجاد شد ولی از طرف دیگربا کمبود پیمانکار روبرو هستیم و امیدواریم در مناقصات شرکت کنند.

حفظ پنج دستگاه پل موقت با اقدامات پیشگیرانه

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: در سیل هفته گذشته 400 راهدار در قالب 40 تیم فعال با 288دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی بوده اند که علیرغم افزایش شدید سطح آب و طغیان رودخانه های فصلی و دائمی انجام وظیفه کردند.

عارف امرایی با توجه به اینکه تیم های راهداری همچنان در مناطق سیلزده لرستان فعالیت می کنند ادامه داد: با توجه به تجربیات سیل گذشته، شامگاه دوشنبه پنجم اسفند ماه در اقدامی پیشگیرانه با تخریب خاکریز پل های موقت ورپل شاهیوند شهرستان چگنی، زیودار، کلات زیودار، چم مهر و بابازید شهرستان پلدختر به منظور هدایت بخشی از آب رودخانه از طریق کانال ایجاد شده، این پلها از خطر تخریب حفظ شدند.

وی شرح داد: این پل ها به همراه پل های چم شهران و دوآب که در سیل اخیر تخریب شدند در فروردین امسال نیز تخریب شده بودند که راهداری به علت عدم تامین اعتبار لازم جهت احداث پل های جدید و به ناگزیر جهت تسریع در برقراری تردد اهالی منطقه نسبت به نصب عرشه فلزی پل ها به صورت موقت در همان محل جانمایی قبلی اقدام نمود

وی گفت: طراحی و برآورد پل جدید توسط مشاورین ذیصلاح انجام گرفته است و درصورت تامین اعتبار نسبت به احداث پل جدید با طراحی متفاوت از سازه های موجود و متناسب با شرایط منطقه اقدام خواهد شد.

امرایی افزود: درمجموع سیل اسفند 98 راه ارتباطی تعداد 375 روستا در لرستان را مسدود کرد که تا ساعت 18 پنجشنبه هشتم اسفند ماه 246 روستا بازگشایی و 129 روستا همچنان مسدود بوده است.

وی با بیان اینکه پس از این نیز راه چند روستا بازگشایی شده و تلاش راهداران برای برقراری ارتباط این راهها ادامه دارد گفت: به دلیل شدت و استمرار ریزش و رانش ها در بیشتر محورهای روستایی، برخی محورها چندین بار توسط اکیپ های راهداری پاکسازی شده اند و در حال حاضر روستاهای شهرستانهای ازنا، بروجرد، کوهدشت و رومشکان بطور کامل باز شده و تا روز آینده نیز تمام راههای باقی مانده بازگشایی می شوند.

به گفته وی محور خرم آباد - پلدختر نیز که بر اثیر این سیل مسدود شده طی هفت تا 10 روز آینده ایمن سازی شده و تردد در آن از سرگرفته می شود.

تلاش برای جلب توجه مسوولان ملی به ابلاغ اعتبارات راهداری

با توجه به این اظهارات باید توجه داشت در شرایطی که تمام دارایی راهداری لرستان 288 دستگاه ماشین آلات است و به طور معمول در سیل های گسترده تعداد راههای شهری وروستایی درگیر؛ بیش از این عدد است علیرغم تلاش شبانه روزی نیروی انسانی چگونه می توان این حجم از حادثه را پوشش داد.

نباید فراموش کرد لرستان از دیرباز با مشکل بودجه و اعتبار روبرو بوده و راهداری علاوه بر جدال در جاده های کوهستانی با نبود اعتبار هم دست و پنجه نرم می کند و البته خدمات راهداران استان تنها به سیل محدود نمی شود و در طول سال به دلیل برفگیر بودن جاده و وجود گردنه های برفی همچنان فعال هستند که این منجر به فرسودگی ماشین آلات؛ هزینه کرد اعتبار و البته خستگی نیروهای راهدار می شود بنابراین بهبود کیفیت خدمات منوط به تخصیص اعتبار توسط مسوولان ملی است.

با توجه به اینکه لرستان از بخش خصوصی قوی در حوزه راهسازی نیز برخوردار نیست در سیل اخیر که یکهزار میلیارد تومان خسارت به راهها و پل های لرستان وارد شده اداره کل راه و شهرسازی توانست تنها 20 دستگاه ماشین الات سنگین این بخش را به مناطق سیلزده اعزام کند.

به نظر می رسد مسوولان استان؛ رسانه ها و فعالان فضای مجازی باید با تلاش همه جانبه و اتحاد؛ یک حساسیت ملی در حوزه راههای لرستان ایجاد کنند تا اقدام موثری برای تخصیص اعتبار تضمین شده به منظور خرید و نوسازی تجهیزات راهداری؛ ترمیم پل ها و محورهای ارتباطی صورت گیرد چراکه راهداران لرستان علاوه بر جدال با پیچ و خم های سخت راهها باید از گردنه های کمبود اعتبار نیز عبور کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 158

به "خبرنگاران جدال راهبران امید با پیچ و خم های سخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جدال راهبران امید با پیچ و خم های سخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید