خبرنگاران نگرانی ها از ادامه کشمکش سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله

به گزارش مجله ایرکا، کابل - خبرنگاران - چندی است که مردم افغانستان، شخصیت های بین المللی و کارشناسان امور افغانستان نگران ادامه کشمکش سیاسی و افزایش اقدامات تحریک آمیز رهبران افغانستان علیه یکدیگر به ویژه بعد از سرانجام مراسم دوگانه تحلیف ریاست جمهوری هستند.

خبرنگاران نگرانی ها از ادامه کشمکش سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله

چون با وجود اینکه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت این کشور در 19 اسفند ماه در کابل در ظاهر بطور مشترک به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برای دفاع از منافع ملی میهنشان سوگند ریاست جمهوری یاد کردند، اما اقدامات بعدی آنها غلیه یکدیگر خلاف ادعای قبلی شان را اثبات می نماید.

تیم عبدالله پس از سرانجام مراسم تحلیف، معاونان خود را به کاخ ریاست جمهوری برده و آنها را به ادارات جدیدشان آشنا کرد، در مقابل اشرف غنی این اقدام تیم عبدالله را نادرست خوانده و تأکید کرد که نباید احساساتی عمل نمایند.

روز گذشته (چهارشنبه) اشرف غنی در فرمانی ریاست اجرایی دولت وحدت ملی را که عبدالله عبدالله سکاندار آن بود، ملغی گفت.

هرچند با ادای مراسم تحلیف هردو مدعی ریاست جمهوری، روشن بود که دوره کاری دولت وحدت ملی سرانجام یافته اما صدور فرمان رسمی اشرف غنی برای لغو ریاست اجرایی واکنش تیم عبدالله را در پی داشت.

فخرالدین قاری زاده مشاور سابق وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم ثبات و همگرایی در واکنش به فرمان اشرف غنی در صفحه فیسبوک خود نوشت: فرامینی که اذهان عامه را مخدوش و جنگ روانی را تقویت کند نمی تواند استوانه های لرزان را راسخ سازد.

وی گفت که مقام ریاست اجرایی سابق دیگر وجود خارجی ندارد و قصر سپیدار از این پس مقر رئیس جمهوری دولت همه شمول است.

فضل احمد معنوی دیگر عضو ارشد تیم عبدالله عبدالله نیز در توئیتی نوشته است: مردم می دانند که کاربرد این فرامین از چهاردیواری کاخ ریاست جمهوری فراتر نمی رود.

معنوی تأکید نموده است که قصرسپیدار مقر رئیس جمهوری دولت همه شمول است و دست زدن به آن در واقع آتش زدن به انبار باروت خواهد بود.

تیم اشرف غنی اما تاحدودی خونسردی خود را حفظ نموده و در برابر واکنش های تند طرفداران عبدالله خاموشی اختیار نموده اند.

اما در بیرون از این دو صف، مردم، سیاست مداران و کارشناسان نگران شرایط بوده و باور دارند که شماری از افراد منتظر فرصت هستند تا آب را گل آلود نموده و ماهی بگیرند.

احمد سعیدی در صفحه فیسبوک خود نوشته است که نگران برخورد بین محافظان اشرف غنی و عبدالله عبدالله نیست اما نگران آن است که هر دوتیم در بین نیروهای امنیتی طرفداران خود را دارند و این شرایط می تواند نفاق و شقاق را در ارتش دامن زند.

تادامیچی یاماماتو نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان هم امروز با عبدالله عبدالله ملاقات نموده و در این ملاقات خواستار حل چالش های موجود و تشکیل یک دولت فراگیر شده است.

وی گفته است که هردو تیم باید در یک توافق و تطابق با قانون اساسی این کشور برای ایجاد دولتی اقدام نمایند که برای همه پذیرفتنی باشد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان ایجاد چنین دولتی را برای تشکیل هیأت مذاکراه نماینده با طالبان و در گفت وگوهای بین الافغانی، حیاتی خوانده است.

رحمت الله نبیل رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان هم در واکنش به دو مراسم تحلیف گفته است که در شرایط نسبتا مشابهی با سال 2014 قرار داریم و پس از پنج سال دوباره به همان مرحله رسیده ایم.

به باور نبیل شرایط رقت بارکنونی هرچند قابل پیش بینی بود و می شد از آن جلوگیری کرد، اما متاسفانه قدرت طلبی و عدم دور اندیشی سران حکومت وحدت ملی، هم آنها و هم مردم افغانستان را به باتلاق بحران انداخت.

وی گفته است هرچند بیرون آمدن از این بحران و باتلاق روز به روز مشکل تر می گردد اما ناممکن نیست و کسانی که ادعای بزرگی می نمایند، در عمل باید نشان دهند و از منافع زودگذر فردی و شخصی پرهیز نمایند.

رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان، این کشور را به انباری از باروت تشبیه نموده و گفته است: کافی است یک فتنه جو جرقه ای از آتش را به آن برساند که دیگر هیچ کسی نجات نخواهد یافت و بدون شک سیاسیون افغانستان با اقدامات خلاف منافع ملی برای همواره بد نامی را برای خود به می گذارند.

نبیل برای بیرون رفت از بحران کنونی و نجات افغانستان خواستار تشکیل دولتی به نام مصالحه ملی شده است تا کشور را از شرایط کنونی خارج کند.

آمریکایی ها که خود از طرف مردم و سیاست مداران افغانستان متهم به کشاندن این کشور در بحران کنونی هستند، نیز دولت موازی را غیر قابل قبول خوانده و خواستار تشکیل دولت فراگیر به وسیله گفت وگو، بین دو تیم شده اند.

روسیه هم نتوانست شرایط کنونی افغانستان را نادیده گرفته و وزارت خارجه آن کشور از سیاست مداران افغان خواست از اقداماتی که سبب افزایش اختلافات می گردد، خودداری نمایند.

وزارت خارجه روسیه گفته است که افغان ها برای رهایی از شرایط کنونی برموضوع مصالحه تمرکز نمایند.

روسیه از بازیگران مسئول افغانستان خواسته است که به منافع ملی مشترک پابند بوده و فقط برای صلح کوشش نمایند.

این در حالی است که درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و اگر شرایط کنونی با گفت وگو و تشکیل دولت ملی و قابل قبول برای همه طرف ها شکل نگیرد، برنده ای این کشمکش ها طالبان خواهد بود.

زیرا این گروه پس از امضای توافق نامه صلح با آمریکا خود را برنده میدان دانسته و در آستانه مذاکرات بین الافغانی خواستار امتیازاتی است که افغان ها باید با وحدت و اقتدار در مقابل خواسته های آنها بایستند.

بعضی از سیاست مداران افغانستان شرایط کنونی را با زمان خروج نیروهای ارتش سرخ در سال های 1368 مقایسه نموده و هشدار می دهند که اگر سیاست مداران افغان با هوشیاری رفتار ننمایند دهه 70 میلادی بار دیگر تکرار خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 192

به "خبرنگاران نگرانی ها از ادامه کشمکش سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگرانی ها از ادامه کشمکش سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید