خبرنگاران پیک چهارم کرونا و بی توجهی مردم در لرستان

به گزارش مجله ایرکا، خرم آباد - خبرنگاران - عادی انگاری این روزهای مردم، سیر صعودی افزایش مبتلایان به کرونا را در لرستان به همراه داشته است و بیم آن می رود که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط کرونایی را به سوی رنگ نارنجی بکشاند.

خبرنگاران پیک چهارم کرونا و بی توجهی مردم در لرستان

به گزارش خبرنگاران تنها رعایت کردن فاصله گذاری اجتماعی و انجام نکات بهداشتی مانع بروز پیک چهارم کرونا می گردد و می تواند از بروز دغدغه های تازه این بیماری جلوگیری کند.

عادی انگاری کرونایی در بین مردم لرستان پس از انتها پیک سوم و افزایش سیر صعودی مبتلایان موجب شد تا زنگ خطر دوباره برای شروع پیک چهارم به گوش برسد و تنها لحظه ای غفلت بار دیگر پشیمانی را به همراه داشته باشد.

هفت شهر لرستان در شرایط زرد کرونا قرار دارند

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لرستان ؛ در لرستان هیچ شهرستانی در شرایط قرمز و نارنجی نیست و در نقشه رنگ بندی شهرستان های کشور به لحاظ شیوع کرونا، برای اعمال محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی منتشر که بر اساس آن شرایط هفت شهر استان زرد اعلام شده است.

اکنون شهرستان های الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم آباد، دلفان، کوهدشت و سلسله در شرایط زرد کرونایی قرار دارند.

طبق اعلام این وزارتخانه، شهرستان های ازنا، رومشکان، دورود و چگنی نیز در شرایط آبی هستند، و این در حالی است که نسبت به هفته گذشته، دورود از شرایط زرد به آبی و بروجرد و کوهدشت از آبی به زرد رسیده اند.

نشانه های فرایند افزایشی کرونا در لرستان

سیدموسی خادمی استاندار لرستان گفت: براساس گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا، فرایند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در این استان متوقف شده است و نشانه های کوچکی از افزایش تعداد مبتلایان در بعضی از نقاط استان مشاهده شده که این موضوع می تواند زنگ خطر احتمال تغییر شرایط باشد.

وی توضیح داد: با توجه به این موضوع، کمیته های ستاد مدیریت کرونا دوباره فعالیت های خود را در راستای دستورالعمل های ستاد شروع خواهند کرد و شرایط استان به طور منظم رصد می گردد. اگر شرایط کنونی که منجر به توقف سیر نزولی ابتلاء به کرونا شده است، ادامه یابد مجبور خواهیم بود به تناسب شرایط محدودیت هایی را در استان اعمال کنیم.

استاندار لرستان ادامه داد: طبق گزارشات واصله نشانه هایی از فرایند رو به افزایش ابتلا به کرونا در بعضی از نقاط استان وجود دارد که باید جدی گرفته گردد، باید در نظر داشت موج های قبلی نیز با جرقه های کوچکی شروع شد و علیرغم آنکه در روزهای نخستین حجم ابتلاء پایین بود، به یکباره طیف وسیعی از بیماری کشور را در بر گرفت، این نشانه های کوچک نگران نماینده است و در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی ممکن است منجر به شیوع موج چهارم گردد.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا اضافه نمود: موج چهارم به این دلیل که ویروس دچار جهش شده و سرعت انتقال آن بالاتر رفته بسیار خطرناک تر خواهد بود و باید در نظر داشت تنها راه پیشگیری از آن، همکاری مردم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است، کماکان ایجاد هرگونه تجمع به هر شکل آن ممنوع است و مردم باید با پرهیز از شرکت در دورهمی ها و مراسم عزا یا عروسی ضمن استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و پروتکل های بهداشتی در این زمینه همکاری نمایند.

وی تاکید نمود: این نگرانی وجود دارد که مردم در شرایط کنونی دچار عادی انگاری شده و از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کاسته گردد که در نهایت احتمال ورود به موج چهارم بیشتر و در ادامه کنترل بیماری نیز سخت تر خواهد شد.

استاندار لرستان گفت: نباید شرایط عادی انگاشته گردد چون علائمی از افزایش ابتلاء به کرونا در نقاطی از استان مشاهده شده است. به طور قطع در استان احتیاجمند مراقبت های بهداشتی بیشتری در این رابطه هستیم و احتمالاً بعضی از محدودیت های گذشته دوباره در نقاط خطر اعمال می گردد.

وی گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا موضوع مدیریت سفرهای ایام انتهای سال و نوروز مورد آنالیز نهاده شد و با توجه به دستورالعملی که اعلام خواهد شد، محدودیت هایی برای شهرهای دارای شرایط زرد، قرمز و نارنجی وضع می گردد. مشخص مقصد و محل اسکان از شرایط سفر خواهد بود زیرا با توجه به شرایط کشور، استفاده از اماکن عمومی، پارک ها، مساجد و مدارس برای اسکان ممنوع می گردد.

ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هشدارها، پیش بینی ها و محدودیت هایی که اعمال می گردد برای ترساندن شهفرایندان نیست، این اعلان ها صادقانه است و چیزی شبیه پیش بینی های هواشناسی است؛ با این تفاوت که در آن نوع پیش بینی هیچ دخل و تصرفی نیست، اما در پیش بینی شیوع کرونا، تغییر رفتارها بر نتایج آن تاثیرگذار است.

حریرچی ضمن ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا اضافه نمود: متاسفانه در طرح هایی که اجرا می کنیم و نتایج موفقی دارد، مردم بعد آن مقطع دچار نوعی ساده انگاری در رعایت دستورالعمل ها می شوند و در نتیجه چرخش ویروس از سر گرفته می گردد. بیم آن می رود کادر درمان تاب آوری اوج گیری دوباره بیماری را نداشته باشند و از طرف دیگر دستگاه های مورد احتیاج درمان این بیماران هم فرسوده شده و زمانی که کنترل بیماری از توان کادر درمان خارج می گردد، میزان فوتی ها سه برابر شرایط پیش از اوج گیری می گردد.

موج چهارم کرونا در لرستان جدی است

محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خطر بروز موج چهارم کرونا در استان را جدی دانست و گفت: در شرایط کنونی کارکنان حوزه بهداشت نقش مهمی در پیشگیری از بروز این امر دارند، اما متاسفانه کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی بین شهفرایندان را شاهد هستیم که به همین منظور تشدید نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی و اصناف مختلف لازم است.

وی ادامه داد: غربالگری گروه های پرخطر مانند افراد دارای بیماری زمینه ای، مادران باردار، سالمندان و جانبازان شیمیایی در مرحله قبل از بروز موج جدید، امری اساسی و لازم است که کادر بهداشت استان باید با تمام توان آن را در دستور کار قرار دهد، البته غربالگری اطرافیان گروه های پرخطر نیز لازم است.

تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان رو به افزایش

محمود ثمینی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان رو به افزایش است و در صورت ادامه فرایند عادی انگاری مردم، موج جدید شیوع این ویروس در استان شروع می گردد.

وی اضافه نمود: باتوجه به گزارش های دریافت شده مشاهده می گردد بعضی از افراد پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس را رعایت نمی نمایند و در اجتماعات مختلف از جمله مراسم سوگواری و تشییع جنازه شرکت می نمایند. چنانچه شرایط شیوع از آبی به زرد یا زرد و نارنجی به قرمز تغییر کند دوباره محدودیت ها افزایش خواهد یافت.

وی از مردم لرستان خواست همانگونه که تا به امروز به نحو عالی همکاری لازم را اعمال داشته اند، در این ایام هم مراعات نمایند تا به ثبات لازم در کنترل بیماری دست یابیم.

آنگونه که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: تعداد مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا به امروز به 65 هزار و72 نفر رسید.

مریم کوشکی اظهار کرد: تا به امروز 198 هزار و 840 نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ198هزار و 840 مورد اعلام شده است.

وی بیان نمود: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان 133هزار و 754 مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تا به امروز یک هزار و327نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 823

به "خبرنگاران پیک چهارم کرونا و بی توجهی مردم در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیک چهارم کرونا و بی توجهی مردم در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید