خبرنگاران چین کانادا را به همدستی با آمریکا متهم کرد

به گزارش مجله ایرکا، پکن- خبرنگاران- بعد از آنکه دادگاه ونکوور کانادا درخواست خانم منگ وانجو مدیر اجرایی هواووی برای جلوگیری از استرداد وی به آمریکا را رد کرد، چین اوتاوا را به همدستی با واشنگتن متهم کرد.

خبرنگاران چین کانادا را به همدستی با آمریکا متهم کرد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای مولتی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

به گزارش خبرنگاران دادگستری هدر هولمز از دیوان عالی بریتیش کلمبیا روز چهارشنبه به وقت محلی حکم داد که اتهامات آمریکا مربوط به کلاهبرداری خانم منگ، دادگاه را راضی نموده است که برای وی جرم دوگانه در نظر گیرد، بر این اساس افراد مظنون به این جرم، علاوه بر کانادا در کشور درخواست کننده هم دادگاهی می شوند.

گزارش ها حاکی است منگ وانجو، مدیر اجرایی هوآووی در دفاعیه خود علیه مفاد موسوم به مجرمیت دوگانه در پرونده استرداد به آمریکا در دادگاه کانادا باخت و به این ترتیب، راه برای استرداد وی به آمریکا تا حدی هموار شد.

به این ترتیب خانم منگ باید برای شرکت در جلسه مربوطه در کانادا بماند و منتظر حکم جدید باشد.

سفارت چین در کانادا در بیانیه ای که در رسانه های اجتماعی منتشر شد آورده است: چین از این طریق نارضایتی و مخالفت شدید خود را نسبت به این تصمیم ابراز می نماید و خواهان بازبینی در حکم صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: ایالات متحده و کانادا با سوء استفاده از پیمان استرداد دوجانبه و اقدام خودسرانه علیه خانم منگ وانجو، حقوق و منافع قانونی این شهروند چینی را به شدت نقض نموده اند.

بیانیه می افزاید: هدف ایالات متحده از بین بردن هواوی و سایر شرکت های پیشرفته چینی است و کانادا به عنوان همدست ایالات متحده عمل نموده است کل پرونده کاملاً یک موضوع سیاسی است.

در این بیانیه از کانادا خواسته شده است که بلافاصله خانم منگ را آزاد کند و به او اجازه دهد با خیال راحت به چین برگردد.

شرکت هواووی هم با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: ما نسبت به حکم دادگاه بریتیش کلمبیای کانادا ناامید شدیم ما همیشه اطمینان داریم که خانم منگ بی گناه است ما همچنان از خانم منگ برای رسیدن به حکمی عادلانه و آزادی پشتیبانی خواهیم کرد امیدواریم که نظام قضایی کانادا نهایتاً بی گناهی خانم منگ را اعلام کند وکلای خانم منگ برای رسیدن به عدالت خستگی ناپذیر کوشش خواهند کرد.

منگ در ماه دسامبر 2018 در کانادا دستگیر شد وزارت دادگستری آمریکا کمی بعد او را به جرم کلاهبرداری و اتهامات دیگر تحت پیگرد قانونی قرار داد و درخواست استرداد او را کرد.

منگ پس از آزاد شدن به قید وثیقه در خانه خود در ونکوور زندگی می نماید موکلان او می گویند که ادعاهای آمریکا علیه او در کانادا جرم محسوب نمی گردد، زیرا این ادعاها بر اساس نقض تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

در پی بازداشت منگ توسط کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های مایکل اسپاور تاجر و مایکل کوریگ دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی چین بازداشت کرد با این حال چین تاکید نموده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده مدیر اقتصادی شرکت هوآوی در کانادا ندارد.

پرونده منگ بعنوان نمادی از درگیری تجاری بین آمریکا و چین از جمله کشمکش برای رهبری دنیا در فناوری پیشرفته به شمار می رود این دو کشور ابتدای امسال میلادی در واشنگتن فاز نخست توافق تجاری را امضا کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 325

به "خبرنگاران چین کانادا را به همدستی با آمریکا متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چین کانادا را به همدستی با آمریکا متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید