خبرنگاران 18 میلیارد ریال برای مراقبت از ذخیره گاه های ارژن چهارمحال و بختیاری هزینه شد

به گزارش مجله ایرکا، شهرکرد- خبرنگاران- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در 2 سال اخیر 18 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای مراقبت از ذخیره گاه های ارژن در این استان هزینه شده است.

خبرنگاران 18 میلیارد ریال برای مراقبت از ذخیره گاه های ارژن چهارمحال و بختیاری هزینه شد

علی محمدی مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران تاکید کرد: ارژن به صورت گونه همراه و توده های آمیخته در چهارمحال و بختیاری در مناطق کَره بس، دوپلان و بیشتر مناطق استان ارژن وجود دارد.

وی افزود: ارژن هم اینک در سطحی برابر 200 هکتار به صورت توده های خالص در منطقه ارجنا روستای اَرجنک، بخشی از گردنه خُلک، یانچشمه و برخی مناطق دیگر استان مشاهده می شود.

محمدی مقدم شرح داد: تمامی ذخیره گاه های ارژن چهارمحال و بختیاری در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان واقع شده است و حفاظت از ذخیره گاه های ارژن این استان هرساله تا ابتدای فصل پاییز ادامه دارد.

وی گفت: تقویت پوشش، شادابی پایه های ارژن، افزایش گلدهی و زادآوری از مهمترین نتایج اجرای طرح ذخیره گاه های ارژن به شمار می رود.

محمدی مقدم گفت: بهترین شیوه حفظ ذخیره گاه های ارژن ارتقای آگاهی عمومی، افزایش همکاری مردم و برخورد جدی و سخت گیرانه با تعرض کنندگان به این ذخیره گاه ها است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این مرکز بر روی خواص کیفی روغن بادام کوهی از خانواده اسکوپاریا مانند ارژن تحقیقاتی انجام داده است.

حسن جهانبازی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران تاکید کرد: خواص روغن بادام کوهی از خانواده اسکوپاریا مانند ارژن از لحاظ اسیدهای چرب غیر اشباع مانند اُمِگا 3 و 6 کیفیت مطلوبی دارد.

وی افزود: درصد روغن و اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن بادام کوهی از خانواده اسکوپاریا مانند ارژن بالاست و از کیفیت و خواص درمانی مناسبی برخوردار است.

جهانبازی شرح داد: البته باید فعالان حوزه درمان بر روی خواص این روغن تحقیقات انجام دهند و آن را اثبات کنند.

وی یادآور شد: مردم محلی ساکن در مناطق بادام کوهی از خانواده اسکوپاریا مانند ارژن بذرهای آن را جمع آوری و شیرین می کنند تا از آن در تهیه و پخت انواع شیرینی، نقل و صنایع وابسته به آن استفاده شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: ارژن برای بوم سازگان (اکوسیستم) جنگلی و مرتعی از لحاظ سازگاری نسبت به گونه های درختی دیگر بهتر مستقر می شود.

وی گفت: بادام کوهی از خانواده اسکوپاریا مانند ارژن نسبت به سایر گونه های درختی از آب و خاک محافظت مطلوب تری انجام می دهد.

جهانبازی تاکید کرد: نیاز اکولوژیکی بادام کوهی از خانواده اسکوپاریا مانند ارژن نسبت به سایر گونه ها پایین تر است.

وی افزود: در همیتن راستا توصیه می شود برای حفظ پوشش جنگلی، آب و خاک از انواع گونه های درختی

به گزارش خبرنگاران، ارژن درختی است با چوبی سخت که در گذشته از آن کمان می ساختند.

ارژن گونه ای بادام کوهی با نام علمی آموگْدالوس لوکیوئیدِس زیرگونه هُریدا از تیره گل سرخیان4 است که آن را ارجن نیز می نامند و دارای خاصیت دارویی است.

ارژن درختچه ای کوچک با بلندای یک متر و دارای خارهای فراوان است که شاخه های جوان آن قهوه ای روشن و شاخه های مسن آن خاکستری مایل به سفید است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 322

به "خبرنگاران 18 میلیارد ریال برای مراقبت از ذخیره گاه های ارژن چهارمحال و بختیاری هزینه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 18 میلیارد ریال برای مراقبت از ذخیره گاه های ارژن چهارمحال و بختیاری هزینه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید