خبرنگاران 308 میلیون مترمکعب روان آب وارد سد استقلال میناب شد

به گزارش مجله ایرکا، بندرعباس- خبرنگاران- رییس اداره امور آب شهرستان میناب گفت: به دنبال بارندگی های زمستان پارسال و ابتدای سال جدید، 308 میلیون مترمکعب روان آب وارد سد استقلال میناب شده است.

خبرنگاران 308 میلیون مترمکعب روان آب وارد سد استقلال میناب شد

رحمت الله مهدی زاده سه شنبه شب در نشستی در مورد شرایط منابع آب میناب گفت: به دنبال این بارندگی ها و ورود این حجم از روان آب به سد استقلال، بیش از 61 میلیون مترمکعب آب از این سد سرریز شد.

وی با اشاره به تخصیص روزانه دو هزارو 600 لیتر بر ثانیه از آب سد استقلال میناب به بخش کشاورزی و باغی، اعلام کرد: پارسال با توجه به کمبود منابع آب، بیش از 17 میلیون مترمکعب آب این سد به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

مهدی زاده توضیح داد: با اختصاص روزانه 2600 لیتر بر ثانیه، سال جاری هفتصد هکتار از زمین های کشاورزی دشت شمال میناب که بیش از 7 سال بایر مانده بود به زیر کشت می رود.

وی اعلام کرد: با تغییر روش های آبیاری سنتی به مدرن، می توان با مقدار آب موجود سطح بیشتری از باغ ها و مزرعه های کشاورزی را آبیاری کرد به نحوی که بازده بیشتری نیز داشته باشند.

مهدی زاده از کشاورزان و باغداران میناب خواست درحد معقول و به اندازه ای کشت نمایند تا با این میزان آب مسئله ای برای آبیاری زمین های کشاورزی خود نداشته باشند.

رییس اداره امور آب شهرستان میناب گفت: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی و خشک شدن چاه های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.

طبق اعلام هواشناسی هرمزگان ، از مهر پارسال تا 11 فروردین 1399، در شهرستان میناب 405 میلی متر باران بارید که 26 درصد بیشتر از پارسال بود.

شهرستان میناب در مجموع 40 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی روبرو شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 261

به "خبرنگاران 308 میلیون مترمکعب روان آب وارد سد استقلال میناب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 308 میلیون مترمکعب روان آب وارد سد استقلال میناب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید