علت لخته شدن خون در بیماران کرونایی چیست؟

به گزارش مجله ایرکا، خون حاوی پروتئین های بسیاری است که در صورت لزوم به لخته شدن خون یاری می نمایند. یکی از پروتئین ها، عامل فون ویلبراند(Von Willebrand factor) نام دارد. لازم به ذکر است این پروتئین به لخته شدن خون یاری می نماید.

علت لخته شدن خون در بیماران کرونایی چیست؟

پیشتر در یک مطالعه معین شده بود که لخته شدن خون یکی از دلایل جدی مرگ بیماران کووید-19 است. با این حال علت این امر تا به امروز نامعین بوده است.

به نقل از تک اکسپلوریست، برای درک ارتباط بین لخته های خون و کووید-19 و در کل درک این موضوع که چرا لخته شدن خون رخ می دهد دانشمندان کالج سلطنتی جراحان در ایرلند(RCSI) نمونه های خون گرفته شده از بیماران مبتلا به کووید-19 بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بومونت(Beaumont Hospital) در دوبلین را تجزیه و تحلیل کردند.

از سویی دیگری آنزیمی موسوم به ADAMTS13 پروتئین بزرگتر به نام عامل فون ویلبراند را پردازش می نماید. این آنزیم به منظور تعامل بهتر با پلاکت ها، عامل فون ویلبراند را به قطعات کوچک تر تقسیم می نماید.

با پردازش عامل فون ویلبراند به این روش، این آنزیم مانع از ایجاد لخته شدن خون در گردش طبیعی خون می گردد. محققان پس از آنالیز ها دریافتند که آنزیم ADAMTS13 و عامل فون ویلبراند هر دو در بیماران مبتلا به کووید-19 شدید، به شدت مختل می شوند.

در این مطالعه محققان با آنالیز گروه افراد بیمار با گروه افراد کنترل شده دریافتند افراد مبتلا به کووید-19 دارای اندازه زیادی مولکول لخته کننده عامل فون ویلبراند و سطح پایین ضد لخته خون ADAMTS13 بودند. علاوه بر این محققان مشاهده کردند رخ دادن بعضی تغییرات در پروتئین ها سبب کاهش آنزیم ADAMTS13 شده است.

دکتر جامی اوسالیوان(Jamie OSullivan) استاد کالج سلطنتی جراحان ایرلند در انتهای مطالعه گفت: نتایج این مطالعه سبب شد تا بینشی از مکانسیمی که سبب لخته شدن خون در بیماران مبتلا به کووید-19 می گردد، به دست آوریم که این موضوع برای توسعه درمان های موثرتر بسیار مفید است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1046

به "علت لخته شدن خون در بیماران کرونایی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت لخته شدن خون در بیماران کرونایی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید