ماجرای آزاد شدن تبلیغ دارو در فضای مجازی، مصوبه ای که در رسانه ها جنجال به پا کرد

به گزارش مجله ایرکا، چند روزی است خبری در فضای مجازی مبنی بر آزاد شدن تبلیغ دارو دست به دست می گردد و صحت و سقم آن را از مسئولان پیگیر شدیم.

ماجرای آزاد شدن تبلیغ دارو در فضای مجازی، مصوبه ای که در رسانه ها جنجال به پا کرد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار ،تبلیغ دارو آزاد شد، تبلیغ دارو قانونی شد اینها تیتر خبرهایی است که از چند روز پیش در فضای مجای منتشر شده و موضوع مورد توجه پزشکان و داروسازان قرار گرفته است، خبری که منشاء آن یکی از مصوبه های هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار است، چرا که در یکی از بندهای مصوبه به دارو هم اشاره شده است.

بر اساس این مصوبه، سازمان نظام پزشکی مکلف شد اطلاعات شناسه مجوز تبلیغات و انتشار آگهی های مواد خوراکی، آشامیدنی، دارو، آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی را در درگاه ملی مجوز ها بارگذاری کند.

همچنین سازمان نظام پزشکی با همکاری اتحادیه کسب و کار های مجازی مکلف شد تا ظرف یک ماه فرآیند صدور مجوز تبلیغات مذکور برای شرکت های پلتفرمی را تسهیل کند؛ ضمن اینکه اگر شرکت های پلتفرمی حوزه دارو و مواد خوراکی و بهداشتی اگر درخواست مجوز به نظام پزشکی دهند، این سازمان موظف است 2 روزه پاسخ دهد؛ در غیر این صورت، عدم پاسخگویی به منزله پاسخ مثبت است.

این بند مصوبه برداشت های متفاوتی به دنبال داشت و بسیاری فکر کردند که تبلیغ دارو قانونی شده است، این موضوع منجر شد تا برای تایید یا تکذیب خبر، سراغ مسئول اصلی تصمیم گیرنده برای صدور مجوزهای نهادها و ارگان برویم.

علی فیروزی، رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار در گفت و گو با ، در این باره گفت: سازمان نظام پزشکی به عنوان کارگزار از طرف سازمان غذا و دارو وظیفه ساماندهی کالاها و خدمات سلامت محور را بر عهده دارد و جدیدا برای اطمینان از صحت محتوا و اصالت آگهی دهنده مجوزی را خلق نموده بود که باعث دردسر برای پلتفرم های تبلیغاتی شده بود.

او اضافه نمود: هیئت مقررات زدایی تصمیم گرفت تا ضوابط مشخصی را با هم فکری بخش خصوصی و تبادل اطلاعات به صورت برخط تدوین کند تا کسب و کارها متضرر نشوند، در این جلسه سازمان غذا و دارو هم حضور داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات دارو مجاز شده است؟ ادامه داد: این بخشنامه بیانگر تبلیغات دارو نیست بلکه منظور تبلیغات کالا و خدمات سلامت محور هست که هم اکنون نیز انجام می گردد، تبلیغات اقلامی مثل لیزر مو، جراحی بینی، کاشت مو، مکمل غذایی و ...از جمله این موارد است.

او بیان نمود: کسب و کار های نوین را نمی گردد با قواعد کسب و کارهای سنتی اداره کرد و لازمه همه بخش های حاکمیت از جمله حوزه سلامت و بهداشت است که در عین حالی که مراقبت های لازم را انجام می دهد با نگاه تسهیل گرانه در امر کسب و کار عمل کند.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو ، در واکنش به خبر آزاد شدن تبلیغ دارو با توجه به مصوبه اخیر هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار اظهار کرد: به نظر می رسد موضوع تبلیغ دارو بیشتر مساحمه در ادبیات بوده است و با توجه به آخرین اطلاعی که دارم منظور مصوبه اخیر شورای مقررات زدایی کسب و کار آزاد شدن تبلیغات دارو نبوده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان نمود: باید توجه داشت که تبلیغ دارو تابع مقرراتی از جمله تبصره بند پ ماده 3 قانون نظام پزشکی بوده و ممنوع است و وقتی موضوعی ممنوعیت دارد چطور می می خواهیم درباره نحوه اجرای آن اظهار نظر کنیم.

جهانپور با تاکید بر اینکه آزاد شدن تبلیغ دارو مضمون هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار نبوده است، اضافه نمود: اگر هم مجوز تبلیغ دارو صادر گردد به دلیل مغایر بودن با قوانین اجرایی نیست و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو موضوع را پیگیری خواهند کرد.

علی فاطمی متخصص فارماکولوژی و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفت و گو با ، درباره تبلیغات دارو اظهار کرد: در جلسه کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار که برگزار گردید، دو نماینده از سازمان نظام پزشکی کشور حضور داشتند که بر اساس ماده 7 دستورالعمل هایی درباره نحوه صدور مجوز و نظارت بر تبلیغات و انتشار آگهی های دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی را اعلام کردند. تبلیغ دارو ها و نیز ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانه های عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم باشند ممنوع است، مگر در مـوارد خـاص بـه تشـخیص کمیسـیون تخصصی مشورتی تبلیغات شورای عالی سازمان نظام پزشکی این مورد اتفاق بیفتد.

او اضافه نمود: بر اساس صورت جلسه خلاصه مذاکرات و تصمیمات این کمیته مقرر شد تا سازمان نظام پزشکی، اطلاعات شناسنامه مجوز تبلیغات و انتشار آگهی های دارویی و سایر کالا های سلامت را در سامانه درگاه ملی مجوز های کشور بارگذاری کند. در آینده نیز با همکاری اتحادیه مرکزی کسب و کار های مجازی، شرکت های پلت فرمی تخصص و مجوز های متقاضیان تبلیغ خدمات امور پزشکی را احراز و برای سازمان نظام پزشکی ارسال نمایند؛ لذا آزاد شدن تبلیغات اینترنتی دارو، به شکلی که در اخبار آمده است، درست نیست و این فرایند بر اساس قانون کماکان در حیطه وظایف سازمان نظام پزشکی واقع شده است.

فاطمی بیان نمود:با توجه به اینکه داروخانه اصلی ترین محل عرضه کالا های سلامت و یگانه مکان عرضه دارو و مکمل های دارویی است، در حال حاضر داروسازان عضو شورای عالی نظام پزشکی، در کوشش هستند تا این دستورالعمل کاملا منطبق با قانون تدوین گردد تا ضمن تسهیل کسب و کار کالا های سلامت در بستر اینترنت، جلوی ایجاد تقاضای القائی برای دارو و خوددرمانی بین بیماران گرفته گردد.

او گفت: در جلسه دیگری که در تاریخ 99/5/20 در کمیته تخصصی هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار برگزار گردید. در این جلسه مقرر شد تا دستورالعمل های نحوه صدور مجوز تبلیغات در فضای مجازی از طریق افراد دارای پروانه فعالیت پزشکی، توسط سازمان نظام پزشکی و با نظر خواهی از آن ها و تصویب در شورای عالی نظام پزشکی ظرف یک ماه صورت پذیرد.

فربد رهنما مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور درباره انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر این که تبلیغات اینترنتی دارو قانونی شد؛ اظهار کرد: این موضوع از اساس کذب است و ممنوعیت تبلیغات دارو همچنان به قوت خود باقی است.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی در سال 92 طی قانون اصلاح مواد یک، 6 و هفت قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی هیئتی را تحت عنوان مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار پیش بینی نموده است، اضافه نمود: وظیفه هیئت فوق حذف مقررات زائد و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار با تکیه بر سه عامل کاهش زمان؛ کاهش هزینه و مراحل صدور است.

او این هیئت را فراقوه ای و با عضویت اعضای اصلی بخش غیردولتی دانست و ادامه داد: بعد ها در ماده 57 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقاء نظام اقتصادی کشور کاملتر شده؛ وظایف و اختیارات آن نیز به شکل بهتری مد نظر قرار گرفت به گونه ای که تمام وظایف ماده های 62 و 70 برنامه پنجم توسعه شامل بهینه سازی نحوه ارائه خدمات؛ صدور مجوز های کشور و شناسایی دستگاه های اصلی و فرعی پنجره های واحد کشور در جهت بهبود محیط کسب و کار برعهده این هیئت قرار گرفت.

رهنما با اشاره به این که هیئت مقررات زدایی در راستای ساماندهی تبلیغات آشفته در فضای مجازی و به درخواست سازمان نظام پزشکی تشکیل جلسه داد؛ توضیح داد: به همین دلیل و براساس مصوبه چهلمین نشست هیئت فوق الذکر که در 20 مرداد ماه سال جاری تشکیل شد؛ سازمان نظام پزشکی کشور مکلف است اطلاعات شناسنامه مجوز تبلیغات و انتشار آگهی های دارویی؛ مواد خوراکی؛ آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و امور پزشکی را در درگاه ملی مجوز های کشور بارگذاری کند.

او اضافه نمود: همچنین این سازمان مکلف است با همکاری اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی و سایر ذینفعان بخص خصوصی ظرف مدت زمان یکماه فرآیند صدور مجوز مذکور را به نحوی تدوین کند که شرکت های پلتفرمی ابتدا تخصص و مجوز های متقاضیان خواستار تبلیغ کالا و خدمات حوزه سلامت را احراز و سپس بصورت وب سرویس برای سازمان نظام پزشکی کل کشور ارسال نمایند و این سازمان اطلاعات را ظرف مدت 2 روز کاری آنالیز و نتیجه را به شرکت های پلتفرمی اعلام کند که عدم پاسخگویی ظرف مدت 2 روز به منزله پاسخ مثبت است.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور با تاکید بر این که طبق قانون و مقررات مربوط به امور پزشکی و دارویی مصوب سال 1334 فروش دارو صرفا در داروخانه های دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت امکانپذیر است؛ بیان نمود: طی چند سال اخیر سازمان غذا و دارو ضوابطی مشخص نموده که بر اساس آن داروخانه هایی که مجوز تاسیس خود را از وزارت بهداشت دریافت نمایند و پروانه بهره برداری و مسئول فنی دارند؛ می توانند فروشگاه اینترنتی دایر نمایند؛ اما حق فروش دارو را در آن ندارند و صرفا فروش کالا های غیردارویی (بهداشتی) توسط این فروشگاه ها بلامانع است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 515

به "ماجرای آزاد شدن تبلیغ دارو در فضای مجازی، مصوبه ای که در رسانه ها جنجال به پا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای آزاد شدن تبلیغ دارو در فضای مجازی، مصوبه ای که در رسانه ها جنجال به پا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید