متن صحبت های نمایندگان جنبش عدالت خواه دانشجویی در جلسه دانشجویی با رئیس قوه قضائیه

به گزارش مجله ایرکا، صحبت های نمایندگان جنبش عدالت خواه دانشجویی در جلسه دانشجویی با رئیس قوه قضائیه به مناسبت روز دانشجو منتشر شد.

متن صحبت های نمایندگان جنبش عدالت خواه دانشجویی در جلسه دانشجویی با رئیس قوه قضائیه

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، متن صحبت های نمایندگان به نسبت به ادوار گذشته پرنقص ریاست قوه قضائیه، ریاست جدید این قوه در مدت تقریبا دوساله ای که به این سمت منصوب شده پیشرفت خوبی در برخی از رویکرد های سازنده داشته که موجبات تقدیر و تشکر است. ولی با توجه به چالش های زیاد این قوه و همچنین توقعات به حق مردم نکاتی که در ادامه عرضه می گردد ناظر به نقایص و کاستی های موجود در این قوه است.

در دوسالی که از زمان آغاز به کار شما می گذرد، مکررا راهکار ها و پیشنهادات اصلاح گرایانه ای از جانب گروه های اجتماعی مختلف به شما رسیده و به جرئت می توان گفت که در بسیاری موضوعات کمبود راهکار و راهکار وجود ندارد. لکن به نظر می رسد رویکرد تحول گرایانه ای که رهبری انقلاب با نصب راس جدید این قوه آغاز کردند به همان کیفیت به سطوح بعدی قوه قضاییه تسری پیدا نکرده است و عمده رویکرد های تحولی فقط در شخص رئیس قوه مشاهده می گردد.

از دید ما مسئله ای که مبدا بسیاری از ضعف هاست و در این جلسه قصد تاکید بر آن داریم، مسئله برنامه است. رهبری در حکمی که شما را به عنوان رئیس قوه منصوب کردند شما را ملزم کردند که برای همه فصل ها و بند های ذیل برنامه تحولی که خدمت ایشان ارائه داده بودید زمان بندی دقیق مشخص کنید و به آن نیز پایبند باشید. بی شک از اولین جنبه های مردمی سازی اصلاح دستگاه قضایی انتشار این برنامه به همراه زمان بندی های دقیق آن برای عموم مردم است.

پس از از پشت سر گذاشتن چهار دهه پس از انقلاب دیگر مشخص است که مهم ترین عامل مصون نگه داشتن دستگاه ها و مسئولین از مفاسد و کرختی های مدیریتی امکان نظارت مردمی است. اگر بستری فراهم گردد که مردم و نخبگان به صورت آزاد و بر اساس معیار و سنجه مشخص بتوانند عملکرد یک قوه، سازمان و یا یک مدیر را بررسی نمایند احتمال لغزش در آن دستگاه و در آن مدیر به حداقل خود خواهدرسید که یکی از لوازم ابتدایی این این امر انتشار همان برنامه دقیق و دارای زمان بندی مشخص است.

اینکه پس از گذشت حدود دو سال از آغاز ریاست شما بر قوه قضاییه هنوز علی رغم وعده های متعدد داده شده شما و معاونین تان برنامه ای مدون و دقیق و زمان بندی شده به مردم ارائه نشده است، اتفاقی تاسف بار و نگران نماینده است. شایسته بود در همان اوایل آغاز به کارتان این برنامه عرضه می شد و پس از چکش کاری همه اهالی حوزه قضا، اجرایی شدن گام به گام آن را مردم جامعه به وضوح حس می کردند، نه اینکه پس از دو سال مجددا دانشجو ها این جا بنشینند و بپرسند که چه شد آن برنامه مدون و زمان بندی شده ای که وعده دادید..

برای تسری پیدا کردن رویکردی جدید، سازنده و مردم مدارانه به تمام سطوح قوه قضائیه راهی جز بازاندیشی در ساختا های پرچالش و یاس آور ادوار پیشین و همچنین جایگزینی نیرو های انسانی و مدیرانِ نابلد و غیرمتعهد وجود ندارد و مشاهدات واقعی از کف دادگاه ها و نهاد های قوه قضاییه حاکی از آن است که هر دو محور اشاره شده آن قدری که باید محقق نشده است.

در حوزه ساختار ها متاسفانه باید گفت تا به امروز بیش از آن که شاهد عمل واقعی و ملموس بوده باشیم، شنوده حرف هایی زیبا بوده ایم که جامه عمل به خود ندیده اند. صحبتِ حمایت از سوت زنان می گردد، اما همزمان شاهد برخورد های بی رحمانه با آن هاییم. خود را حامی کارگران مظلوم و مدعی احقاق حقوق آنان می دانیم، اما گلایه ها و تجمعات نجیبانه چند ده روزه آنان راه به جایی نمی برد.

ما دو سال است که داریم سخنرانی های شما در رابطه با اسناد عادی، شفافیت در قوه قضاییه، لزوم برخورد با ترک فعل ها و برخورد بدون محدودیت با متخلفین را می شنویم، اما میزان عملی که می بینیم متناسب با میزان حرف های زده شده نیست. آقای رئیسی شما در مراسم شانزده آذر سال گذشته فرمودید که ما حرف نمی زنیم، ما عمل می کنیم قطعاً ما هم از این قبیل شعار ها استقبال خواهیم کرد، اما چه کنیم که واقعیت های عینی صحنه با حرف های پشت تریبون متفاوت است؛ که در اینجا باز هم خلا آن برنامه مدون و زمان بندی شده به شدت احساس می گردد و شایسته است که ریاست محترم قوه قضا، به همراه طرح چنین صحبت هایی که اتفاق هایی خوب در ادامه را نوید می دهند مدل و راهکار و برنامه اجرایی خود را در آن زمینه ها نیز به مردم اعلام نمایند و با اعلام زمان بندی دقیق تحقق آن اهداف، امکان مطالبه عینی همگان را از تمام بدنه قوه قضائیه از صدر تا ذیل فراهم آورند.

در مورد رویکرد تحول گرایانه در مدیران و نیروی انسانی قوه قضاییه نیز گرچه تحول و جایگزینی بخش زیادی از این نیرو ها امری لازم و مطلوب به نظر می رسد لکن میسر نبودن تحقق آن به صورت دفعی و ناگهانی قابل درک است. اما تحول و جابجایی در چند لایه نخست و تاثیرگذار قوه، امری میسر و دردسترس است که متاسفانه آن را هم شاهد نبوده ایم.

در برخی از انتصابات شخص جنابعالی کاستی هایی آشکار و عیان به نظر می رسد که نسبتی با رویکرد تحول گرایانه ندارد. حضراتی همچون آقایان اژه ای و منتظری چه کارنامه قابل قبول و درخشانی در ادوار پیشین داشته اند که شما نیز آن ها در مسئولیت هایی مشابه ابقا کرده اید؟ آیا واقعا فردی رسانه بلد تر از قاضی اسماعیلی در قوه قضاییه یافت نمی شد که ایشان به سمت سخنگویی قوه منصوب شده اند و پس از عملکرد تاسف بارشان در این مسئولیت نیز همچنان قرص و محکم پیشت تریبون سخنگویی قوه، به کار خود ادامه می دهند؟!

فاجعه فساد عظیم اقتصادی شهر صدرای شیراز که برخورد با عوامل آن به یکی از دستاورد های مبارزه با مفاسد اقتصادی کلان قوه قضائیه در دوره جدید بدل گشته است و بسیاری از چالش های دیگر قضایی استان فارس در زمان دادستانی و ریاست جناب القاصی مهر در دادگستری شیراز رخ داده، اما متعجبانه شاهدیم که ایشان به دادستانی تهران منصوب می گردد! این گونه از انتصابات که در سطوح بالا و موثر و توسط شخص جنابعالی رخ داده است چه نسبتی با رویکرد تحول گرایانه ای که بار ها سفارش رهبری بوده و شما نیز آن را بار ها آن را عنوان کرده اید دارد؟!

آقای رئیسی این برای اولین بار نیست که نسبت به انتصابات و ابقای این افراد به حضرتعالی شکایت می گردد. در شانزده آذر سال گذشته در دیدار شما با دانشجویان همین نکات در مورد انتصابات جنابعالی به عرض رسید و گلایه هایی طرح شد. اما همواره در این مدت سوال نمایندگان در این موارد پاسخی از شما دریافت نمی نمایند و ترتیب اثری نمی بینند و همین مسئله منجر به آن شده که این گمان وجود بیاید که جلسات شما با رسانه ها و دانشجویان جنبه تشریفاتی پیدا کرده و عزمی برای پاسخ به صحبت های دانشجویان و یا ترتیب اثر دادن به صحبت های آن ها نیست؛ لذا امیدواریم که از این به بعد تجدید نظری در این رویه صورت پذیرد.

اما اگر بخواهیم نظر خود را در ارتباط با محور های اصلی ای که می بایست در رابطه با تحول در قوه قضاییه تدوین گردد لیست کنیم پیش از هر چیز به مقوله شفافیت می رسیم. شفافیت در فضای فعلی حاکم بر قوه قضاییه به قولی یک نوع ریل گذاری و ساختارسازی است که قضات و عوامل قضایی را ملزم می کند که در یک ساختار مشخص و به صورت چهارچوب مند اقدام نمایند. با برپا شدن سازوکار های شفافیت زا هرگونه تخطی از چهارچوب های از پیش مشخص شده برای همه عوامل دستگاه قضایی، هزینه ای به مراتب بیشتر از اکنون خواهد داشت.

مواردی نظیر شفافیت سازوکار انتصابات، شفافیت آرای قضات، اجازه بازدید سرزده نهاد های مدنی از زندان ها، مجهز شدن مجتمع های قضایی به دوربین های مداربسته و اجازه ورود تلفن همراه به دادگاه ها برخی از مواردی است که می تواند تا حد مطلوبی سازوکار هایی دستگاه قضا را شفاف کند و جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از این مطالبات مرتبط با شفافیت پیش از این توسط خود شما هم بیان شده، اما همچنان اثری از عملیاتی شدن آن نمی بینیم.

در پایان مصادیقی در راستای آنچه گفته شد ذکر می گردد. پس از گذشت دوسال از معضل تخریب خانه های ده ونک همچنان ساکنین آنجا بلاتکلیف و در معرض آزار مستمر دانشگاه الزهرا هستند. پس از مطالبه گری های متعدد اقشار مختلف در این راستا و گذشت یک سال از تقدیم لایحه اعاده دادرسی، متاسفانه اقدامی از جانب شما صورت نگرفته است.

در مورد اعتراضات و اتفاقات مربوط به آبان ماه سال 98 که بر اساس آمار رسمی ارائه شده 230 نفر کشته شده اند و مصائب اقتصادی و اجتماعی فراوانی بر ملت تحمیل شده، قوه قضاییه چه مسئولیتی برای خود تعریف کرده و چه کسی و چه نهادی را در این راستا به محاکمه و مجازات کشانده است؟

اساسا نه تن ها نقش مفیدی در این زمینه از جانب قوه قضاییه ایفا نشده بلکه با دخالت های نهاد های امنیتی برخورد های تاسف بار با معترضین آبان ماه اجرا شده و هزینه های سنگینی برای بدنه اجتماعی نظام به بار آورده است. قوه قضائیه چه پاسخی برای این کارنامه خالی در این زمینه دارد؟

درمورد محاکمه آقای اکبر طبری نیز علی رغم پایان دادگاه های ایشان ابهامات موجود در افکار عمومی به قوت باقی و نیازمند رسیدگی است. این سوال هنوز برای اذهان عموم مردم پابرجاست که چگونه ریاست سابق قوه و فرد منصوب نماینده چنین فرد متخلف و مفسدی که باید همواره بر کار های ایشان نظارت داشته باشد از کار های او بی اطلاع بوده و در محکمه هیج کوتاهی و خطایی به او نسبت داده نمی گردد!

به یقین این خواسته به معنی زیر سوال بردن و انکار پاکدستی و سایر اقدامات ایشان نیست لکن ابهامات موجود در افکار عمومی نیز در صورت بی پاسخ ماندن نتیجه ای جز بر بادرفتن سرمایه اجتماعی نظام نخواهد داشت؛ و در این راستا راهی جز صداقت با مردم و اقناع آنان و یا درصورت کوتاهی محاکمه فرد مقصر وجود ندارد که متاسفانه هیچ کدام از این دو اقدام صورت نگرفته است.

در نهایت باید گفت یکی از مهم ترین نگرانی ها بابت اوضاع دستگاه قضا این است که اصلاحات و تحولاتی که در ابتدای راستا خود هستند، ناتمام بمانند و شما به علت هیجانات سیاسی موجود عزم تصاحب صندلی ریاست قوه مجاور را کنید!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 702

به "متن صحبت های نمایندگان جنبش عدالت خواه دانشجویی در جلسه دانشجویی با رئیس قوه قضائیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متن صحبت های نمایندگان جنبش عدالت خواه دانشجویی در جلسه دانشجویی با رئیس قوه قضائیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید