مسائل تامین اجتماعی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات آنالیز شد

به گزارش مجله ایرکا، نشست کارگروه تخصصی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به منظور آنالیز مسائل تامین اجتماعی در حوزه فاوا در با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و جمعی از اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایرانبه صورت برخط برگزار گردید.

مسائل تامین اجتماعی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات آنالیز شد

محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفت وگو ضمن معرفی ظرفیت های قانونی شورا و حیطه وظایف و اختیارات این نهاد قانونی اعلام کرد: طبق تجربه سال های قبل بیشترین مسائل فعالان مالی در 3 حوزه تامین اجتماعی، مالیاتی و موضوعات پولی و بانکی بوده است. لذا این جلسه با همکاری کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران به منظور شناسایی مسائلی تامین اجتماعی فعالان حوزه فاوا تشکیل شده است تا با جمع بندی این مسائل، موضوعات و پیشنهادها در دستور کار رسیدگی در شورای گفت وگوی ملی قرار گیرد.

بعد از آن، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: با توجه به رویکردهای و شعارهای دولت در توسعه اقتصاد دیجیتال، باید موانع پیش روی فعالان مالی حوزه دیجیتال نیز رفع گردد تا بتوانند به توسعه و پیشرفت فکر نمایند.

او معتقد است: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی اعضای کمیسیون و تشکل های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه تامین اجتماعی است.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون فاوای اتاق ایران به بیان و تشریح مهم ترین مسائل و پیشنهادهای خود در حوزه تامین اجتماعی پرداختند.

اهم موضوعات مطرح شده عبارت بودند از الزام عضویت فعلان مالی حوزه فاوا به عضویت اجباری در سازمان نظام صنفی یارانه ای جهت استفاده از بخشنامه 11/14 سازمان تامین اجتماعی، ساز و کار تشخیص قراردادهای فناوری ارتباطات و اطلاعات توسط سازمان تامین اجتماعی، ارائه مدارک و مستندات تکراری شرکت ها برای هر درخواست مفاصاحساب، طولانی بودن مدت زمان صدور مفاصا حساب تامین اجتماعی به دلیل مدت زمان محاسبه و اعلام بدهی توسط سازمان تامین اجتماعی، عدم دریافت اطلاعات از شرکت ها به صورت الکترونیکی و یا صدور مفاصاحساب به صورت آنلاین، عملکرد غیرمسولانه کارشناسان سازمان تامین اجتماعی و عملکرد ضعیف هیأت های بدوی در رسیدگی ها که منجر به ارجاع غریب به اتفاق پرونده ها به هیئت های تجدید نظر می گردد، معاف نبودن مزایای انگیزشی و حق مسکن پرسنل از بیمه، الزام افزایش حقوق در سایر سطوح دستمزدی بالاتر از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار و مطالبه اجباری حق بیمه از آن ها بدون توجه به توافق کارگر و کارفرما، مسائل بازرسی حضوری در زمان دورکاری کارکنان در زمان شیوع بیماری کروناو عدم تایید لیست بیمه، عدماعمال معافیت 5 نفر کارگر در ناشران دیجیتال، مسائل در اجرای ماده 50 قانون تامین اجتماعی، بازرسی بیش از یکسال از دفاتر و مستندات کارفرمایان علیرغم صدور بخشنامه قبلی سازمان در این خصوص، عدم پذیرش مدت استراحت بیماری کرونای کارکنان بیمه شده به مدت بیش از 14 روز توسط سازمان، عدم پذیرش بعضی از اقلام غیر مشمولتوسط سازمان و مطالبه حق بیمه از آن ها مانند فوق العاده ماموریتو یا هزینه ایاب و ذهاب، عملکرد سلیقه ای و موردی بعضی از حسابرسان و موسسات حسابرسی، شرایط سختگیرانه اخذ جریمه تاخیر ارسال لیست حق بیمه با نرخ جریمه بالا، مطالبه حق بیمه از شرکت ها در زمان ترک کار کارکنانو آغاز به کار ایشان در یک شرکت دیگر، عدم صدور مفاصا حساب با تقسیط بدهی و ارائه چک توسط شرکت ها، بازرسی حضوری در مورد کارکنانی که به تبع شغل در محل کار حضور ندارند، نحوه معین میزان عیدی و پاداش کارکنان، مبنای محاسبه بیمه بیکاری وحق بیمه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ها،، عدم امکان پرداخت بدهی شرکت ها به تامین اجتماعی از محل مطالبات بدهکاران از کارفرمایان دولتی، انحصاری بودن سازمان تامین اجتماعی و عدم حضور دیگر موسسات و سازمان های بیمه ای خصوص، و ضرورت تشکیل کمیته مشترک حل اختلاف و داوری فی مابین اتاق بازرگانی ایران و سازمان تامین اجتماعی.

به همین دلیل، قدرت اله قدسی، مشاور دبیرخانه شورای گفت وگو توضیحاتی در مورد هریک از موضوعات ارائه و اظهار کرد: بعضی از مسائل بیان شده در جلسات قبلی شورای گفت وگو و کمیته حمایت از کسب وکار مسبوق به سابقه و در حال پیگیری هستند؛ مانند ترکیب هیات های بدوی و تجدیدنظر جهت رسیدگی به شکایات، بازرسی از اسناد و مدارک بیشتر از یک سال، و محاسبه حق بیمه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل. قدسی وی اضافه کرد بعضی از موارد دیگر نیز در بخشنامه جدید سازمان تأمین اجتماعی تحت عنوان بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه های 14 سازمان تأمین اجتماعی مورخ 20/12/99 و یا بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه های 11 سازمان تأمین اجتماعی مورخ 15/5/99 به صورت شکلی مرتفع شده اندکه به عنوان مثال می توان به صدور مفاصاحساب ظرف مدت یک روز اشاره کرد. موارد دیگر مطرح شده نیز می توانند موردبررسی بیشتر قرار گیرند.

در سرانجام مقرر شد مسائل و پیشنهادهای فعالان مالی در حوزه فاوا پس از جمع بندی و اولویت بندی توسط دبیرخانه شورا، با حضور نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی در جلسات کارگروه تخصصی شورای گفت وگو مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 942

به "مسائل تامین اجتماعی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل تامین اجتماعی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید