نسخه پیچی های غلط کرونایی

به گزارش مجله ایرکا، از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور، بازار شایعات و نسخه پیچی های کوچه بازاری هم حسابی داغ داغ شد، باور های غلطی که به خیال خود کرونا را متلاشی می کرد نه تنها ذره ای در آن اثر نکرد بلکه خود زمینه ساز مسائل جدی تری نیز بود.

نسخه پیچی های غلط کرونایی

به گزارش ، تابستان را هم پشت سر گذاشتیم و گرمای تابستان کارساز نشد؛ حال قدم به پاییز نهاده با قوت بیشتری می تازد؛ گرچه ماه های زیادی است که با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می کنیم، اما افسوس که نه تب کرونا می خوابد نه تب شایعات... هنوز هم باور های غلطی در جامعه دست به دست می گردد که در این گزارش به بعضی از این باور های غلط کرونایی نگاهی انداخته ایم.

یک متخصص اپیدمولوژی، در مورد باور های غلطی که پیرامون ویروس کرونا در جامعه وجود دارد گفت: امروزه حرف هایی مبنی بر تاثیر مصرف غذا های تند در پیشگیری و کنترل ابتلا به کرونا ویروس در جامعه و در شبکه های اجتماعی به گوش می رسد که به هیچ وجه دلیل علمی نداشته و هیچ شواهدی در جهان دال بر این موضوع که مصرف غذا های تند در پیشگیری از ویروس کرونا موثر است وجود ندارد.

قباد مرادی، با تاکید بر این موضوع که سیر ماده غذایی سالم و خوبی است اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور بسیار گفته شد که مصرف سیر می تواند در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد، هرچند که سیر ماده غذایی سالم و خوبی است، اما هیچ دلیل علمی مبنی بر درمان و یا پیشگیری از کرونا به وسیله مصرف سیر وجود ندارد.

به گفته وی، هرگونه توصیه گیاهی یا مصرف سیر در بحث کرونا در حد حرف و شایعه بوده و تا به امروز هیچ شواهد علمی مبنی بر تاثیر دارو های گیاهی و یا مصرف سیر در درمان کرونا وجود ندارد. معمولا در علم و بر اساس دانش بشری چیز هایی توصیه خواهد شد که از نظر علمی اثر آن ها به اثبات رسیده و توسط پژوهشگران پژوهش و به نتیجه رسیده باشد؛ گرچه گفته می گردد در بیماری همانند سرماخوردگی سیر یا مصرف دمنوش های گیاهی می تواند تا حدودی موثر باشد، اما اینکه همانند یک آنتی بیوتیک عمل کند به هیچ وجه صحیح نیست.

قباد مرادی، در مورد لزوم زدن یا نزدن ماسک در حین ورزش در ایام کرونایی اظهار کرد: گرچه در این ایام ورزش کردن در مکان های سرپوشیده همچون باشگاه ها و سالن های ورزشی به خصوص برای افرادی که ورزشکار حرفه ای نیستند، به هیچ وجه توصیه نمی گردد. اما افرادی که دوستدار ورزش هستند می توانند در مکانی باز و به دور از هرگونه تماس فردی با سایر افراد و با رعایت فاصله اجتماعی ورزش نمایند.

مرادی مطرح کرد: استفاده از ماسک در حین ورزش کردن در فضا های باز و آزاد به شرط رعایت فاصله های اجتماعی به خصوص در مواردی مانند پیاده روی توصیه نمی گردد. از آنجایی که ورزش سبب افزایش ضربان قلب در فرد می گردد، احتیاج فرد به اکسیژن را بیشتر خواهد نمود؛ لذا ماسک مانعی برای رسیدن اکسیژن به بدن فرد است. افرادی با سن بالاتر که ورزش هایی مانند پیاده روی روزانه را در برنامه خود دارند، می توانند با رعایت همه نکات بهداشتی و در فضا هایی که سالم است می توانند از ماسک استفاده ننمایند.

وی اضافه نمود: از آنجایی که استفاده از ماسک در حین ورزش سبب کاهش و کمبود اکسیژن در بدن فرد می گردد، پس می توان گفت که استفاده از ماسک در هنگام ورزش می تواند خود آسیب زا باشد، لذا توصیه می گردد افراد از ورزش کردن در مکان های سرپوشیده ورزشی پرهیز نمایند و تا حد امکان از تماس با سایر افراد در حین ورزش بپرهیزند و فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت نمایند. افرادی هم که ضربان قلب آن ها هنگام ورزش کردن افزایش می یابد بهتر است از زدن ماسک در حین ورزش به شرط رعایت نکات گفته شده پرهیز نمایند.

مرادی ادامه داد: در مورد عوامل ابتلا به کرونا ویروس متاسفانه حرف ها و باور هایی در حد افسانه گاهی در جامعه رواج دارد، واقعیت این است که اکنون از نظر علمی ثابت شده که عامل بیماری ویروس کرونا است. ویروس کرونا و عامل بیماری اکنون یک ویروس شناخته شده است و از نظر علمی شکی در این خصوص وجود ندارد. کرونا ویروس، ویروسی است همانند سرماخوردگی و آنفولانزا و بهتر آن است که از پذیرفتن باور های غلط در مورد عوامل ابتلا به کرونا پرهیز گردد.

قباد مرادی اضافه نمود: در مورد این باور که ویروس کرونا به وسیله کفش منتقل می گردد، بحث نشستن ویروس بر روی سطوح مطرح است و امکان آن وجود دارد، اما در حال حاضر مسئله حائز اهمیت انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر و تماس های فردی و انتقال به وسیله سطوح و انتقال تنفسی و به وسیله هوا است.

وی در ادامه در مورد اینکه استفاده طولانی مدت از ماسک سبب مسمومیت یا التهاب ریه خواهد شد؛ توضیح داد: توصیه می گردد که افراد مسن و سالمند یا کسانی که اکسیژن خون آن ها به دلیل بیماری خاصی در حد پایین است حدالامکان از حضور در مکان هایی که ناگزیر به استفاده طولانی مدت از ماسک هستند، بپرهیزند.

مرادی تاکید نمود: افراد مسن و گروه هایی که از بیماری های تنفسی یا قلبی رنج می برند و از بیماری های زمینه ای برخوردارند، بهتر است از حضور در مکان هایی که احتیاجمند استفاده طولانی مدت از ماسک باشد به جد پرهیز نمایند و نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را با جدیت بیشتری رعایت نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در مورد میزان خطرپذیری ویروس کرونا مطرح کرد: میزان خطرپذیری ویروس کرونا در افراد مسن و سالمند بیشتر است، اما کرونا تنها مختص به افراد مسن نیست و افراد گروه های سنی پایین تر هم به این ویروس مبتلا شوند. اما نسبت افراد علامت دار و شدت بیماری در گروه های سنی جوانتر نسبت به افراد با سن بالاتر خیلی کمتر است.

به گفته وی، عددی که به عنوان عدد نسبت مرگ و میر در بین افراد آلوده به ویروس گفته می گردد کمتر از دو در هزار است. نسبت مرگ و میر در بین کل افراد آلوده با ویروس شامل افراد بی علامت و افراد علامت دار در جمعیت کشوری همانند ایران که میانگین سنی آن بین 30 تا 32 سال است کمتر از دو در هزار است. اما هر چه سن بالاتر می رود این نسبت بیشتر می گردد.

مرادی ادامه داد: گفته می گردد که پنجاه تا هشتاد درصد از افراد دارای علائم خفیف یا بدون علائم هستند. کرونا یک بیماری نوپدید است که همه افراد در جهان مستعد ابتلا به آن هستند، به این دلیل که همه افراد جهان مستعد ابتلا هستند خطر زیادی به خصوص در افراد با سنین بالاتر دارد. به صورت کلی الان به عنوان مهم ترین خطر سلامت در جامعه تلقی می گردد، و همه وظیفه دارند برای رعایت سلامت جان خود، خانواده خود، و جامعه نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

وی در مورد لزوم گندزایی بدن و لباس ها با مواد ضدعفونی و گندزدا اعلام کرد: شست وشوی دست ها در بحث پیشگیری از شیوع کرونا بسیار حائز اهمیت است. ضد عفونی سطوح با الکل کار مناسبی برای پیشگیری است. الان منابع اطلاعاتی متعددی برای رعایت نکات بهداشتی به وسیله منابع اطلاعاتی معتبر و برای هر جا، و یا هر وسیله مورد استفاده وجود دارد که بهتر است مردم آن ها را جستجو نمایند و بر اساس آن عمل نمایند، اما نباید از این گندزدا ها و ضدعفونی نماینده ها به صورت بی رویه و در موارد غیر ضروری استفاده کرد. این کار خیلی ضرورت ندارد و استفاده بی مورد از این مواد هم می تواند گاهی موجب مسمومیت گردد.

مرادی در انتها یادآور شد: مردم بهتر است اطلاعات درست را به وسیله منابع علمی و موثق دریافت نمایند و به محض دیدن و یا شنیدن خبر هایی در مورد کرونا به دنبال صحت و سقم ماجرا باشند و در جست وجوی منبع خبری آن باشند و از دامن زدن به باور های غلط کرونایی به شدت پرهیز نمایند.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 609

به "نسخه پیچی های غلط کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه پیچی های غلط کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید