واکنش رسمی قیس سعید به تغییرات در دولت تونس

به گزارش مجله ایرکا، رئیس جمهور تونس خود را ملزوم به مشخص تاریخ مشخصی برای انجام مراسم تحلیف وزیران جدید دولت این کشور ندانست و اعلام نمود: در تغییرات اجرا شده در هیئت وزیران، نقض قانون اجرا شده است.

واکنش رسمی قیس سعید به تغییرات در دولت تونس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، نخست وزیر تونس برای چابک سازی کابینه اش 11 وزیر آن را تغییر داد و آنان توانستند در 7 بهمن از مجلس این کشور رای اعتماد بگیرند اما رئیس جمهور تونس با بیان اینکه شهباتی درباره فساد بعضی وزیران جدید وجود دارد، اجازه نداد تا آنان مراسم تحلیف را در حضورش انجام دهند. این مسئله سبب شد تا تونس در بحران سیاسی فرو برود و فعالیت دولت با مسائل جدی روبرو گردد، خاتمه هشام المشیشی نخست وزیر تونس تصمیم گرفت 5 تن از وزیران جدید را از سمت های خود برکنار کند تا سرآغازی باشد برپایان بحران به وجود آمده در این کشور.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

رئیس جمهور تونس در اولین واکنش رسمی خود به تغییرات اجرا شده در دولت هشام المشیشی بیان کرد: در تغییرات اجرا شده در هیئت وزیران، نقض قانون انجام شده است.

قیس سعید با ارسال نامه ای به نخست وزیر تونس نوشت: بر اساس قانون، رئیس جمهور ملزم به مشخص تاریخی برای انجام مراسم تحلیف وزیران جدید دولت نیست.

به نوشته روزنامه الرای الیوم ، رئیس جمهور تونس که استاد بازنشسته قانون اساسی است، در نامه خود به المشیشی نوشته است: از جمله موارد نقض قانون در تعدیل دولت، برگزار نشدن نشست کابینه پیش از انجام تغییرات در هیئت وزیران و عدم حضور زنان در فهرست پیشنهادی است، در صورتی که قانون اساسی بر ایجاد فرصت های برابر بین زن و مرد تاکید و تصریح نموده است.

به گفته قیس سعید، دریافت رای اعتماد وزیران جدید از مجلس براساس یک ماده صریح در قانون اساسی نبوده است.

تنش و اختلاف بین رئیس جمهور تونس و بعضی از احزاب سیاسی مجلس که از دولت تکنوکرات المشیشی حمایت می نمایند، از شهریور ماه گذشته افزایش یافت که در میان این احزاب نام حزب النهضه و حزب قلب تونس به چشم می خورد. این دو حزب بیشترین کرسی مجلس را در اختیار دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 830

به "واکنش رسمی قیس سعید به تغییرات در دولت تونس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش رسمی قیس سعید به تغییرات در دولت تونس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید