کارآمدی عملیاتی با یاری هوش مصنوعی

به گزارش مجله ایرکا، شرکت 3 M یا شرکت معادن و تولیدی مینه سوتا شرکتی مشهور و بزرگ است که در سال 1902 به وسیله گروهی از کارآفرینان و معدن چیان شهر مینه سوتا تاسیس شد.

کارآمدی عملیاتی با یاری هوش مصنوعی

این شرکت محصولات بسیار متنوعی فراوری می نماید و با در اختیار داشتن بیش از 91 هزار کارمند، عایدی سالانه 32 میلیارد دلار را برای سال 2018 به ثبت رسانده است. این شرکت از سال ها پیش در راستای دگرگون سازی دیجیتال ساختار های عملیاتی و اجرایی خود گام برداشته است که این روند با سر کار آمدن مایک رومن، مدیرعامل 30 ساله و جسور شرکت سرعت بیشتری به خود گرفته است.

در شرکت 3 M استراتژی موفقی در پیش گرفته شده است که بر سه اصل ساده سازی، بهینه سازی و نوآوری پایدار شده است و رهبران شرکت قصد دارند با پیاده سازی کامل این استراتژی و اجرای برنامه تحول کاری همزمان با افزایش بهره وری به کاهش هزینه ها نیز جامه عمل بپوشانند.

رهبران شرکت 3 M و در راس آن ها مایک رومن به این نتیجه رسیده اند که تکنولوژی هوش مصنوعی قادر است به شکل های مختلفی بر کارآیی عملیاتی و سطح بهره وری شرکت افزوده و برای شرکت بسیار ارزش آفرین باشد.

آن ها گام های عملی جالبی را در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی در بخش های کلیدی شرکت برداشته اند که در اینجا به دو مورد از آن ها اشاره می گردد:

یکی از موارد استفاده عملی شرکت 3 M از هوش مصنوعی به سیستم پیگیری سفارش های ورودی به شرکت مربوط می گردد که با پیاده سازی آن بسیاری از پیچیدگی های عملیاتی شرکت در حوزه پردازش سفارش ها و تحویل به موقع سفارش ها به مشتریان رفع شد.

در واقع برای شرکتی مانند 3 M که هزاران محصول مختلف را فراوری می نماید تحویل به موقع سفارش ها به مشتریان پرتعداد شرکت فرآیندی فرسایشی و به شدت پیچیده بود که انجام دقیق و درست آن به نیروی انسانی و هزینه زیادی احتیاج داشت، اما به مدد پیشرفت های تکنولوژیک به ویژه در زمینه هوش مصنوعی این امکان برای شرکت به وجود آمده تا با استفاده از اپلیکیشن های مبتنی بر هوش مصنوعی هم بتواند پیش بینی دقیقی از الگو های سفارش دهی مشتریان و انتظارات و خواسته های مشتریان به دست آورد و هم با کنترل شرایط متغیر هایی مانند موجودی انبارها، شرایط قرارداد های منعقده با تامین کنندگان قطعات و مواد اولیه و پیگیری محموله های ارسال شده به شرکت، منظره های روشن تری را پیش روی رهبران و مدیران شرکت قرار دهد.

یکی دیگر از موارد بهره گیری شرکت 3 M از تکنولوژی هوش مصنوعی به بخش صدور فاکتور برای مشتریان شرکتی مربوط می شد. یکی از چالش های اصلی شرکت 3 M از دیرباز به موضوع صدور فاکتور برای مشتریان شرکتی مربوط می شد که شکایت و ناخشنودی بسیاری از مشتریان شرکت را در پی داشت، اما با پیاده سازی سیستم هوشمند جدیدی که از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می برد تمام ریزه کاری ها و جزئیات مربوط به صدور فاکتور برای مشتریان شرکتی شامل تخفیفات، مالیات، مقررات برون مرزی و فاکتور های فروش متعدد برای یک مشتری واحد در زمان تنظیم فاکتور به وسیله سیستم لحاظ می گردد و در نتیجه به اندازه قابل توجهی از شکایات و نارضایتی مشتریان شرکتی در زمینه فاکتور های صادر شده به وسیله شرکت 3 M کاسته شده است.

طبق آنالیز های اجرا شده به وسیله شرکت 3 M استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در این شرکت تا سال 2020 موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها به اندازه قابل توجهی شده است به طوری که این شرکت توانسته هر ساله بین 500 تا 700 میلیون دلار در هزینه های عملیاتی خود صرفه جویی کند و با در نظر گرفتن اثرگذاری مثبت این صرفه جویی در سایر هزینه های سرمایه ای شرکت بیش از یک میلیارد دلار به عایدی های سالانه شرکت اضافه کند که تمام این موفقیت ها ناشی از تصمیم درست رهبران شرکت 3 M در استفاده گسترده و جدی از تکنولوژی های دیجیتال به ویژه هوش مصنوعی در تمام ارکان شرکت بوده است.

نگهداری مبتنی بر پیش بینی

در حالی که بسیاری از شرکت های صنعتی و فراوریی با آغوشی باز از تکنولوژی های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و سایر تکنولوژی های پیش برنده دگرگونی دیجیتال استقبال نموده اند و از این طریق در پی تحقق اهداف ارزشمندی همانند بهینه سازی شرایط موجودی کالا، افزایش عایدی، ارتقای روابط با مشتریان و کاستن از هزینه هایشان هستند، اما باید دانست که روی خوش نشان دادن به این تکنولوژی ها و به کارگیری گسترده آن ها فقط به شرکت های خصوصی محدود نمی گردد و سازمان های عمومی و دولتی نیز در بسیاری کشور ها در پی بهره گیری گسترده از تکنولوژی های دگرگون ساز دیجیتال هستند که نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا یکی از همین سازمان هاست. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا از اواسط سال 2017 پروژه ای را شروع کرد که هدف آن عبارت بود از آنالیز راه های استفاده از هوش مصنوعی در بخش نگهداری هواپیما های جنگی و کاهش موارد ازکارافتادگی غیرمنتظره آن ها به وسیله بهینه سازی برنامه های نگهداری.

به طور کلی، موضوع نگهداری هواپیما های متعلق به نیروی هوایی آمریکا شامل شش بخش اصلی می گردد که عبارتند از:

نگهداری موتور هواپیما

نگهداری تجهیزات و ابزار پرواز

کنترل های محیطی

تجهیزات هیدرولیکی هواپیماها

سوخت و تجهیزات الکترونیکی هواپیما

در مجموع عوامل متعددی بر فرآیند نگهداری هواپیما ها موثر هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به دما و رطوبت آشیانه های مخصوص نگهداری هواپیماها، شرایط و طول مدت پرواز ها و ماموریت های هوایی و قدمت هواپیما و تجهیزات به کار رفته در آن اشاره نمود. ناگفته پیداست که جمع آوری و پردازش اطلاعات مرتبط با این عوامل متعدد و حساس احتیاجمند نیروی انسانی مجرب و پرتعداد، بودجه هنگفت و زمان زیادی است که تمام این عوامل باعث افزایش هزینه های مرتبط با نگهداری هواپیما ها می شوند.

با این همه چند سالی است که مقام های مسوول و تصمیم گیرنده در نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفته اند به جای اصرار بر روش ها و سیستم های قدیمی نگهداری هواپیما های نظامی از شرکت های مستقر در سیلیکون، ولی و هوش مصنوعی یاری بگیرند که نتیجه این یاری خواستن طراحی اپلیکیشن های ویژه نگهداری مبتنی بر پیش بینی برای هواپیما های نظامی آمریکا بود که قادرند ضمن بهینه سازی برنامه های نگهداری هواپیما ها یکسری تحلیل های اطلاعاتی دقیق را از دلایل بروز خرابی در هواپیما ها در گذشته و پیش بینی وقوع خرابی های مشابه در آینده ارائه دهند.

با توسعه استفاده نیروی هوایی آمریکا از اپلیکیشن های برآمده از هوش مصنوعی و بعلاوه پیاده سازی سیستم های پیشرفته اینترنت اشیا در تاسیسات و پایگاه های ویژه نگهداری هواپیما های جنگی این کشور تا حد زیادی از موارد خرابی و سقوط هواپیما های جنگی آمریکا در نتیجه نقص فنی در حین ماموریت های نظامی و به اندازه 40 درصد نیز از هزینه های کلی نگهداری هواپیما های نظامی متعلق به نیروی هوایی آمریکا طی سالیان اخیر کاسته شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: فرارو
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1523

به "کارآمدی عملیاتی با یاری هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآمدی عملیاتی با یاری هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید