کرونا مسری تر شده است

به گزارش مجله ایرکا، خبرنگاران/کرمان مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره شرایط شیوع کرونا در استان و آیا به پیک این بیماری رسیده ایم گفت: استان کرمان اصلا پیک کرونا نداشت و همچنان در پیک و یا موج اول این بیماری هستیم.

کرونا مسری تر شده است

دکترنوذر نخعی در گفت و گو با خبرنگاران، درباره بحث ایمنی گله ای اظهار کرد: ایمنی گله ای یعنی در زمان شیوع یک بیماری اجازه بدهیم افراد یا به صورت طبیعی یا واکسن زده بگردد و در درصد خاصی اتفاق بیفتد که در این صورت بقیه با احتمال خیلی کمتری بیماری را می گیرند. مثلا بگوییم اگر یک واکسن را 90 درصد افراد بزنند 10 درصد دیگر هم نزنند، پوشش کامل را در جامعه می دهد.

وی اضافه نمود: اما به دلیل اینکه بیماری کووید 19 واکسن ندارد، بحث ابتلاء مطرح می گردد که ابتلای افراد کاملا نادرست و غیراخلاقی است اینکه اجازه بدهیم افراد درگیر شوند تا عده دیگری بیماری را نگیرند.

نخعی توضیح داد: وقتی بیماری به جامعه ای وارد می گردد، ویروس اینقدر سریع پخش می گردد که بیمارستان ها را لبریز می نماید و باعث می گردد خیلی از بیماران مراقبت خوب نگیرند.

این متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان نمود: اگر کووید 19 بیماری بود که منجر به بستری در بیمارستان ها نمی شد، خیلی از افراد مانند سرماخوردگی می گرفتند. اما به دلیل اینکه 15 درصد کارشان به بیمارستان می کشد و درصد بالایی است، بنابراین ایمنی گله ای استراتژی صحیحی نیست.

وی درباره مطلبی مبنی بر اینکه تا 70 درصد مردم مبتلا به بیماری نشوند، ویروس ضعیف نمی گردد، گفت: ابتلای 70 درصد به چه قیمتی؟ اگر ابتلای 70 درصدی در طول زمان طولانی و به تدریج اتفاق بیفتد، چیز بدی نیست اما ما دریچه ای نداریم که بتوانیم جلوی ویروس را باز نموده یا ببندیم. بنابراین چون بیماری قابل کنترل نیست و 15 درصد مبتلایان در بیمارستان بستری می شوند، (ابتلای 70 درصدی) اصلا استراتژی درستی برای اینکه مردم ایمن بشوند، نیست.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا اخیرا ضعیف شده؟ توضیح داد: ویروس از نظر کُشندگی فرقی ننموده اما سرایت آن بیشتر شده و مسری تر شده است.

وی اضافه نمود: در مجموع در طول زمان به صورت عادی تغییرات اندکی در ویروس اتفاق می افتد که عوامل اقلیمی و انتقال از فردی به فرد دیگر تغییراتی در آن ایجاد می نماید اما در حدی نیست بگوییم ویروس کاملا متفاوت شده و فقط بر اساس نتایج علمی و مشاهدات، نسبت به ابتدای کار، ویروس مسری تر شده است.

نخعی در پاسخ به اینکه چند درصد از مردم استان کرمان هم اکنون مبتلا به کرونا شده اند، اظهار کرد: چند وقت قبل که هنوز شدت درگیری کنونی را با ویروس نداشتیم، تحقیقی انجام شد که نشان می داد کمتر از 10 درصد مردم استان به این ویروس مبتلا شده اند اما اکنون باید حداقل روی حدود 700 نفر آزمایش خون انجام گردد تا ببینیم چند نفر به کووید 19 مبتلا شده اند و معتقدم در حال حاضر نمی توان قطعی اعلام نمود چند درصد مردم مبتلا شده اند.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره شرایط شیوع کرونا در استان و آیا به پیک این بیماری رسیده ایم گفت: استان کرمان اصلا پیک کرونا نداشت و همچنان در پیک و یا موج اول این بیماری هستیم.

این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه نمود: بعضی استان ها اکنون پیک دوم را تجربه می نمایند اما درگیری کرمان از ابتدا کم بوده و اواخر خردادماه کم کم افزایش ابتلا را داشتیم و اکنون نزدیک پیک هستیم و در هفته جاری تعیین می گردد، اینکه شیوع بیماری افزایشی باشد یا کاهشی.

نخعی درباره علائم جدید گوارشی در بیماران کرونایی بیان نمود: علائم کرونا به دو گروه کلی تقسیم می گردد که بیشتر شایع است. البته ممکن است علائم چشمی و پوستی هم ببینیم که خیلی کم و نادر است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از مبتلایان به کووید 19 علائم ندارند و یا اینقدر خفیف است که کسی متوجه نمی گردد، گفت: 35 درصد از دیگر مبتلایان به پزشک مراجعه نموده و 15 درصد بستری می شوند.

این متخصص پزشکی اجتماعی اظهار کرد: علائم آن 35 درصد به دو گروه کلی تقسیم می شوند که یک گروه علائم تنفسی دارند و یک اقلیت نیز دارای علائم گوارشی و بعضی ترکیب دو گروه علائم را دارند اما مهم ترین علامت کووید 19 گروه تنفسی، سرفه و گلودرد و در علائم گوارشی مهم ترین نشانه دل پیچه و تهوع که می تواند همراه با اسهال هم باشد.

نخعی درباره دردهای عضلانی به عنوان نشانی از ابتلا به کرونا بیان نمود: درد عضلانی به تنهایی علامت کرونا نیست و در کرونا، درد عضلانی شدید و با بیحالی همراه است که مبتلایان اذعان داشتند تا به امروز چنین دردی را تجربه ننموده بودند.

وی درباره احتمال افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان کرمان گفت: تعیین نیست اکنون نوک قله هستیم یا نه و اینکه آیا مرگ و میرها افزایش پیدا می نماید یا خیر؟ اما انتظار نداریم مرگ ناگهانی بیش از این بگردد.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره شرایط تخت های بیمارستانی اختصاص داده شده به بیماران کرونایی در کرمان نیز اظهار کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد تخت های ICU بیمارستان های استان پر شده است و تخت های عادی که برای بیماران کرونا در نظر گرفته شده نیز دو سوم پر شده است.

وی در خاتمه با تاکید بر رعایت اصول اولیه مقابله با کرونا از جمله شست و شوی مرتب دست ها، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و پرهیز از حضور در مراسمات و مکان های پرازدحام غیرضرور کرد: به مردم توصیه می کنیم این چند وقت در میهمانی، مجالس عروسی و دورهمی شرکت ننمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 464

به "کرونا مسری تر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا مسری تر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید