نشست آن لاین طرح لچک ترنج در اصفهان برگزار می شود

به گزارش مجله ایرکا، مدیر موزه ملی فرش ایران گفت: نشست آن لاین طرح لچک ترنج در اصفهان روز دوشنبه 22 اردیبهشت ماه در گفتگو با حمید زارعی طراح و مربی فرش دستبافت برگزار می شود.

نشست آن لاین طرح لچک ترنج در اصفهان برگزار می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران، پریسا بیضایی 20 اردیبهشت ماه 99 ،گفت: طرح لچک و ترنج، طرحی است عمومی، معروف و زیبا و بسیار رایج در قالی ایران که از مکتب شاه عباسی به این سو در قالی بافی مناطق مختلف کشورمان، کاربردهای زیادی داشته است.

او افزود: لچک در لغت به نام گوشه است که جایگاه قرارگیری آن در قسمت گوشه زمینه لچک ترنج است، به یک چهارم نقشه میانی با شکلی مشابه و یا اکثراً متفاوت با آن در چهارگوشه متن فرش در اصطلاح قالی بافان لچک می گویند و اگر این لچک ها توأم با ترنج باشند طرح را لچک و ترنج می نامند.

مدیر موزه ملی فرش گفت: ترنج ها معمولاً به صورت دایره ای، بیضی و نواری، طراحی می شوند و در واقع ترنج ها فضای مشخصی است که در داخل آن فضا نقوشی شکل می گیرد و این نقوش از نقوش خُتایی و اسلیمی و یا نقوش متعدد دیگری باشند که ما از آن ها استفاده می کنیم در حقیقت با به کارگیری نقوشی که در ترنج استفاده می شود و رنگ هایی که در آن به کار می رود، ما فضای زمینه را از بخش ترنج جدا می کنیم و ترنج مانند یک مدال یا کادر مرکزی در مرکز فرش، خودنمایی می کند.

پریسا بیضایی گفت: علاقه مندان می توانند روز دوشنبه 22 اردیبهشت ماه ساعت 11 با جستجوی نام کاربری carpet.museum.iran در شبکه های اجتماعی از این نشست برخط، استفاده کنند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 336

به "نشست آن لاین طرح لچک ترنج در اصفهان برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست آن لاین طرح لچک ترنج در اصفهان برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید