چشم بیونیک بینایی را به نابینایان بازمی گرداند

به گزارش مجله ایرکا، کارشناسان به تازگی با استفاده از چاپگر سه بعدی چشم بیونیک (bionic eyeball) را طراحی نموده اند که می تواند دگرگونی در سطح نور را تشخیص دهد.

چشم بیونیک بینایی را به نابینایان بازمی گرداند

اختراع چشم های بیونیک یکی از پیشرفت های اخیر در حوزه علم و فناوری برای بازگرداندن امید به افرادی است که به علت جراحت، بیماری و یا حتی دلایل ژنتیکی قادر به بینایی نیستند و یا از بینایی پایین رنج می برند.

طبق اعلام سازمان بهداشت دنیای، نزدیک به 40 میلیون نفر در دنیا از مشکل نابینایی و حدود 135 میلیون نفر نیز از مشکل کم بینایی رنج می برند؛ مسأله ای که احتیاج مند راه حلی نو برای حل این مشکل است. اما سوال اینجاست آیا چشم های بیونیک می توانند پاسخی برای این مشکل به حساب آیند؟ پاسخ به این سوال بله است.

یک چشم سالم نور را به وسیله مردمک گرفته و عدسی چشم، نور را به پشت چشم منتقل می نماید؛ جایی که یک لایه ضخیم از بافت حساس به نور به نام شبکیه وجود دارد. سپس سلول هایی که گیرنده های نوری نامیده می شوند، نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نمایند که از عصب بینایی به مغز می رود و سپس تصاویر در مغز مورد تفسیر قرار می گیرند.

اما مسائل زمانی رخ می دهد که بخشی از این سیستم که بیان کردیم، به دلایلی از جمله بیماری های دژنراسیون که می تواند به بخش هایی از شبکیه چشم آسیب برساند، قطع می گردد. حال در این موارد، تکنولوژی و فناوری، گام هایی را برای ساختن پلی ارتباطی میان بخش های قطع شده در این فرایند، بر می دارد.

طبق اعلام دانشگاه منچستر، در سال 2009 در بیمارستان چشم پزشکی منچستر در انگلیس نخستین آزمایش چشم بیونیک به نام آرگوس 2 برای بیماران مبتلا به ورم رنگیزه ای شبکیه به انجام رسید. آن ها برای ده بیماری که بینایی شان را از دست داده بودند، از این دستگاه ها استفاده کردند. آرگوس 2 به این بیماران یاری کرد تا اشکال و الگو ها را تشخیص دهند. چشم بیونیک در واقع یک دوربین متصل به عینک است و فرد نابینا می تواند از آن استفاده نموده و مانند چشم انسان عمل می نماید.

به گفته انجمن متخصصین بینایی سنجی (Association of Optometrists) نخستین بیماری که چشم بیونیک را دریافت نموده، فردی بوده که در دهه دوم زندگی خود به ورم رنگیزه ای شبکیه مبتلا شده بود و چند سال بعد نیز نابینا گشت. پس از اینکه در بیمارستان منچستر وی توانست چشم بیونیک را دریافت کند، او قادر به تشخیص نور از تاریکی شد و توانست حرکت آدم ها را تشخیص دهد.در سال 2013 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به شکل قانونی، استفاده از این دستگاه را مجاز خاطرنشان کرد.

انجمن ماشین های حسابگر (َACM) اعلام نموده است چشم بیونیک به توسعه خود ادامه داده و در سال 2021، محققان دانشکده کک یو. اس. سی (Keck School of Medicine of USC) واقع در جنوب کالیفرنیایی آمریکا یک مدل پیشرفته را برای تقلید از شبکیه چشم انسان ایجاد کردند. بعلاوه دانشمندان دانشگاه سیدنی و دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا نیز به تازگی آزمایش های موفقیت آمیزی را بر روی چشم بیونیک فونیکس 99 بر روی گوسفند انجام داده اند و در حال حاضر امیدوارند بتوانند آن را بر روی انسان ها نیز آزمایش نمایند.

منبع: لایوساینس

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1385

به "چشم بیونیک بینایی را به نابینایان بازمی گرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم بیونیک بینایی را به نابینایان بازمی گرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید