ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای حمله کرد، هزاران نفر به سودان گریختند

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری دویچه وله، ابی احمد نخست وزیر اتیوپی علیه جدایی طلبان منطقه تیگرای به حمله ای گسترده دست زده است.

ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای حمله کرد، هزاران نفر به سودان گریختند

بر اساس اعلام این خبرگزاری، گزارش های دولت اتیوپی حاکیست، در جریان این حملات 500 نفر از نیروهای وابسته به جبهه آزادی بخش خلق تیگرای جان خود را از دست داده اند. هزاران نفر از مردم این منطقه نیز برای نجات جان خود به سودان پناه برده اند.

خبر کشته شدن این تعداد از افراد وابسته به جبهه آزادی بخش خلق تیگرای از سوی خبرگزاری دولتی فانا و به نقل از نماینده ارتش اتیوپی اعلام شده است؛ این در حالی است که امکان راستی آزمایی دقیق این خبر وجود ندارد؛ زیرا ارتباط منطقه تیگرای با دیگر نقاط دنیا در حال حاضر قطع شده است.

کنیا یادیتا وزیر دفاع اتیوپی نیز در این باره بیان کرد: حمله به جدایی طلبان تیگرای جنگ داخلی به حساب نمی آید و یک اقدام قانونی است.

سودان مرزهای خود را می بندد

بر اساس اطلاعاتی که از سوی مقامات کشور سودان منتشر شده است، هزاران نفر از مردم اتیوپی برای نجات جان خود به آن کشور پناه برده اند.

یکی از مقامات ارشد استان مرزی کسلا واقع در خاک سودان به خبرنگاران گفته است: هزاران آواره از اتیوپی وارد خاک ما شده اند. در بین آن ها خانواده ها، زنان و بچه ها نیز هستند. البته عده ای مسلح هم بین آوارگان وارد این استان شده اند.

در همین رابطه سودان اقدام به بستن مرزهای خود در استان های کسلا و القضارف نموده است. خبر هجوم آوارگان اتیوپیایی به استان های یادشده کشور سودان از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز تایید شده است.

این نهاد بین المللی اعلام نموده است که تا کنون 7 هزار نفر از مردان، زنان و بچه ها منطقه تیگرای از زادگاه خود گریخته اند.

در بیانیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است که با توجه به شدت دریافت دامنه حملات ارتش اتیوپی به نیروهای وابسته به جبهه آزادی بخش خلق تیگرای احتمال افزایش شدید شمار آوارگان ظرف روزهای آینده منتفی نیست.

این نهاد بین المللی نسبت به شرایط زندگی ساکنان 4 کمپ پناهجویان در اتیوپی ابراز نگرانی نموده است.

هشدار سازمان های امدادی نسبت به بروز یک فاجعه انسانی

حملات ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای هفته گذشته شروع شد. تنش بین دولت اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای طی ماه های گذشته شدت گرفت.

اکنون سازمان های امدادی نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در منطقه تیگرای در سایه ادامه درگیری نظامی بین ارتش اتیوپی و نیروهای جدایی طلب وابسته به جبهه یاد شده هشدار داده اند.

جبهه آزادی بخش خلق تیگرای یکی از احزاب حاضر در ائتلاف حکومتی اتیوپی بود. ائتلافی که برای مدت 25 سال بر اتیوپی حکومت می کرد. در سال 2018، ابی احمد نخست وزیر کنونی، قدرت را در اتیوپی به دست گرفت.

او در مقام نخست وزیر اتیوپی اقدام به اجرای اصلاحات زیادی در کشور کرد و شماری از نیروهای قدیمی حاضر در ارتش را اخراج و همچنین حزب جدیدی را تاسیس کرد.

تنش بین ابی احمد و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای از زمانی شروع شد که این جبهه از حضور در ائتلاف حکومتی اجتناب ورزید.

از این رو سران جبهه آزادی بخش خلق تیگرای و بسیاری از مردم منطقه تیگرای بر این باورند که دولت مرکزی اتیوپی منافع آن ها را نمایندگی نمی کند. به همین خاطر نیز گرایش های جدایی طلبانه در بین مردم این منطقه تقویت شده است.

افزایش تنش در این کشور آفریقایی که 112 میلیون نفر جمعیت دارد، به باور تحلیلگران سیاسی می تواند به بی ثباتی کل این منطقه بیانجامد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 654

به "ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای حمله کرد، هزاران نفر به سودان گریختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای حمله کرد، هزاران نفر به سودان گریختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید