بازگردانی روغن های سوخته به چرخه استفاده

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری،محسن قدریان مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این خط بازپالایش، بدون هیچ آسیبی به محیط زیست روغن سوخته را به روغن قابل استفاده تبدیل می نماید، گفت: تصفیه غیراصولی روغن های سوخته خارج شده از موتور اتومبیل می تواند باعث آلودگی های آب وخاک گردد.

بازگردانی روغن های سوخته به چرخه استفاده

وی اضافه نمود: روغن های معدنی در حین کار، در اثر واکنش با اکسیژن و تجزیه براثر حرارت، فراوری ترکیبات اشباع نشده قطبی و آسفالتی می نمایند. بعلاوه با مواد خارجی دیگر مانند گردوخاک، انواع سوخت، کربن و ذرات فلز آغشته و مخلوط می شوند و کارایی خود را از دست می دهند، به چنین روغنی، روغن کارکرده می گویندکه باید تعویض و یا تصفیه صورت بگیرد.

به گفته وی، از اهمیت پالایش مجدد روغن کارکرده می توان به حفظ منابع طبیعی نفت خام، وابستگی کم تر به منابع خارجی برای تأمین روغن پایه، کاهش خطرات زیست محیطی، حفظ منابع آب زیرزمینی و زیست بوم اقیانوس ها، رودخانه ها، دریاچه ها و طبیعت، صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از فراوری گازهای گلخانه ای اشاره نمود.

وی ادامه داد: بازپالایش روغن کارکرده به روش های تصفیه با اسید و خاک رنگبر، تصفیه با روش استخراج با حلال و تصفیه روغن به روش پیشرفته تقطیر مولکولی در خلاء انجام می گردد.

وی با بیان اینکه این خط باز پالایش به روش تقطیر مولکولی در خلاء و فیلم نازک انجام می گردد گفت: عدم خوردگی تجهیزات و عدم استفاده از حلال، عدم ایجاد آلودگی و راندمان و کیفیت بالا را در پی دارد.

وی مطرح نمود: فناوری فیلم نازک در خلاء (ATFE) که یک فرآیند ارزان و سازگار با استانداردهای زیست محیطی است، روغن کارکرده را بدون هیچ گونه اضافه نمودنی شیمیایی (اسید و خاک) بازیابی می نماید و روغن پایه هایی مطابق با استاندارد API یا ACEA فراوری می نماید.

وی گفت: از ویژگی های خط بازپالایش روغن کارکرده می توان به مدت زمان کم روغن در تماس با سطح داغ، تبخیر در دمای کم، ضرایب انتقال حرارتی بالا، افت فشار کم در زمان تبخیر، نگه داشتن خواص و کیفیت روغن، قابلیت خود تمیزنمایندگی و مناسب برای مایعات دارای ویسکوزیته بالا اشاره نمود.

وی افزود: بعلاوه این خط بازپالایش دارای صرفه مالی، سازگار با استانداردهای زیست محیطی، مصرف کم انرژی، بازدهی بالای فراوری و کنترل و حذف مواد سمی و بدبو نیز در پی دارد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه برای ساخت هر پالایشگاه احتیاج به حدود یک سال زمان است، اضافه نمود: هزینه های ساخت خط بازپالایش به وسیله این شرکت کمتر از کشورهای آمریکایی و اروپایی است که توانسته صرفه جویی ارزی بالایی به همراه داشته باشد و بعلاوه باعث قطع وابستگی به کشورهای خارجی در شرایط تحریم گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1346

به "بازگردانی روغن های سوخته به چرخه استفاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگردانی روغن های سوخته به چرخه استفاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید