بذرهای هیبریدی سبزی و صیفی به بهره برداری رسید

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، سیداحمد حسینی مسئول واحد فناوری های نوین یک شرکت دانش بنیان گفت: ما کار خود را با چهار رقم فلفل دلمه ای و دو رقم خیار شروع کردیم و اکنون وارد فاز فراوری بذرهای هیبرید سبزی و صیفی شدیم.

بذرهای هیبریدی سبزی و صیفی به بهره برداری رسید

وی اضافه نمود: این پروژه با فلفل دلمه ای و خالص سازی لاین برای خیار آغاز شد که هم اکنون شرکت کشت و صنعت جوین غیر از این دو محصول، بر روی بادمجان، کدو، گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه و ذرت های رنگی در حال تحقیق و پژوهش است.

حسینی ادامه داد: در این روش، غیر از تعدد محصول، در خود محصولات نیز تنوع زیادی داریم مثلا در خیار، ما با انواع مختلفی چون نوع سالادی، مینی، استاندارد یا تازه خوری و خاردار، در رنگ بندی و میزان های مختلف روبرو هستیم. در فلفل، غیر از نوع دلمه ای، فلفل های کاپی، شمشیری، تند و دلمه تایپ ها با رنگ بندی زرد، نارنجی، قرمز و سبز به عمل می آید.

به گفته وی، در گوجه فرنگی نیز مدل های محلی، چین دار، زیتونی، گرد و خوشه ای، با رنگ بندی مختلف قرمز، شکلاتی، مشکی و زرد، در دستور کار قرار گرفته است.

در خربزه و هندوانه نیز مدل های مختلفی در دست فراوری است. اینها بذور هیبریدی هستند که باید لاین ها برای آنها خالص شوند که این فرایند، در حالت عادی، 6 تا 7 سال زمان می برد. شرکت کشت و صنعت جوین با تکنیک هایی، این زمان را کاهش داده به طوری که به وسیله کشت کلاسیک، این زمان تا 3 سال و به وسیله کشت آزمایشگاهی، این زمان به یک سال تقلیل یافته است.

مسئول واحد فناوری های نوین این شرکت دانش بنیان اضافه نمود: محصولاتی که از این بذرهای هیبریدی به عمل می آیند، دارای عملکرد بیشتری بوده و مقاومت بهتری در برابر بیماری و انواع آفات دارند. ضمن اینکه از سازگاری مطلوب تری با شرایط آب و هوایی برخوردار هستند. این فرآیند، یک کار فصلی محسوب می گردد که بیشتر در بهار مورد توجه است. در این پروژه، حدود 40 نفر مشغول به کار هستند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگ ترین مشکل این حوزه، بحث تنوع محصولات است. بازار، رنگ بندی و تیپ های مختلفی را می پسندد که کار بر این مقوله، بودجه، نیرو و فضای بسیاری را می طلبد. هم اکنون حدود 95 محصولات بازار، خارجی است و این شرکت درصدد است تا با توسعه این حوزه، حضور قدرتمندی در بازار داخلی داشته و احتیاج کشورمان را تامین کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1282

به "بذرهای هیبریدی سبزی و صیفی به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بذرهای هیبریدی سبزی و صیفی به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید