تاریخ مسابقات وزنه برداران ایران در المپیک توکیو معین شد

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، رقابت های المپیک از 1 تا 17 مردادماه سال جاری در توکیو برگزار می گردد و پولاد مردان ایران طی روزهای 12 و 13 مردادماه و در 2 وزن به روی تخته می فرایند.

تاریخ مسابقات وزنه برداران ایران در المپیک توکیو معین شد

اما در این دوره از بازی های المپیک تعداد وزنه برداران به علت دوپینگ کاهش یافت زیرا فدراسیون دنیای وزنه برداری قانونی را برای انتخابی المپیک 2020 وضع نموده که این قانون به وسیله کمیته بین المللی المپیک تأیید شده است.

با این قانون و با توجه به اینکه تعداد نمونه های دوپینگ ایران از سال 2008 پکن تا به امروز 12 نمونه بود، ایران در گروه دوم نهاده شد و مجاز به استفاده از چهار ورزشکار، 2 مرد و 2 زن برای حضور در المپیک شد. هرچند ایران اعتراض کرد و به صورت رسمی به فدراسیون دنیای وزنه برداری اعلام شد اما تأثیری نداشت.

حال در وزنه برداری که یکی از امیدهای ایران در توکیو سهراب مرادی بود و برای حضور در آخرین تورنمنت گزینشی المپیک توکیو در مسابقات وزنه برداری کلمبیا شرکت کرد اما با وجود مهار وزنه 170 کیلوگرمی در حرکت نخست یک ضرب، در حرکت دوم یک ضرب مصدوم شد و از ادامه مسابقه انصراف داد تا هیچ امتیازی از این گزینشی به دست نیاورد و شانس حضور در المپیک توکیو را از دست بدهد.

کیانوش رستمی که با اوت کردن های متوالی امتیازات زیادی را از دست داده بود با کسب 3 هزار و 14 امتیاز در صندلی 32 این دسته نهاده شد تا رسیدن به اسم پرافتخارترین المپین ایرانی برای او در حد رؤیا باقی بماند. کیانوش رستمی در سال 1398 در 2 گزینشی المپیک اوت کرد.

چندی پیش فدراسیون بین المللی وزنه برداری اسامی ورزشکاران المپیکی این رشته را اظهار داشت و ایران در 2 وزن مجاز به اعزام ورزشکار به المپیک توکیو است. در دسته به اضافه 109 کیلوگرم علی داودی که اسم قهرمانی جوانان دنیا را در کارنامه دارد با کسب 3 هزار و 716 امتیاز بعد از لاشا تالاخادزه در صندلی دوم نهاده شده است.

در دسته 109 کیلوگرم مردان هم علی هاشمی با سه هزار و 672 امتیاز در صندلی چهارم قرار گرفته است. در این دسته سیمون ماتروسیان از ارمنستان با کسب چهار هزار و 378 امتیاز در صندلی نخست و اکبر ژورایتف با چهار هزار و 98 امتیاز در صندلی دوم قرار گرفته است.

وزنه برداری مانند کشتی رکورد دار بیشترین حضور در تمامی ادوار المپیک هستند، از المپیک 1948 لندن تا 2020 توکیو. اما در 16 دوره حضور در بازی های 1964 توکیو، 1988 سِئول، 1992 بارسلونا، 1996 آتلانتا و 2008 پکن مدالی کسب نکرد.

در مجموع در 11 دوره توانست 19 مدال کسب کند که نخستین مدال را جعفر سلماسی در المپیک 1948 برای ایران کسب کرد و اولین طلا این رشته به وسیله محمد نصیری در المپیک 1968 مکزیک کسب شد. در این رشته تا به امروز 8 مدال طلا، 6 نقره و پنج برنز کسب شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1096

به "تاریخ مسابقات وزنه برداران ایران در المپیک توکیو معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ مسابقات وزنه برداران ایران در المپیک توکیو معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید