خبرنگاران دانشگاه های اصفهان در انتقال مهارت به شهروند دیپلماتها نقش دارند

به گزارش مجله ایرکا، اصفهان- خبرنگاران- مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه های این استان در انتقال دانش، فناوری و مهارت به شهروند دیپلمات ها نقش اساسی دارند که باید از ظرفیت آنها در ارتباط با جامعه در این زمینه استفاده شود.

خبرنگاران دانشگاه های اصفهان در انتقال مهارت به شهروند دیپلماتها نقش دارند

شهروند دیپلمات با اهدافی از جمله ارتباطات موثر با شهرهای خارجی (خواهرخوانده ها)، شناسایی تسهیل گران شهروندی، توسعه همکاری های اقتصادی و علمی با موضوع بخش خصوصی و دانشگاه های اصفهان، افزایش تعاملات با دستگاه دیپلماسی کشور و شکل گیری دانش، مهارت و نگرش بین المللی در همه مجموعه های شهری اصفهان تعریف شده است؛ در این طرح شهروندان دیپلمات و افرادی که دارای بسترهای مناسب و مجاز برای معرفی و تقویت جایگاه، برند و ظرفیت های اصفهان در شهرهای خواهرخوانده و کشورهایشان هستند، می توانند در قوت بخشیدن به ارتباطات فرهنگی، هنری، اقتصادی و علمی طرفین تسهیل گر باشند و فعالیت کنند.

سید کمیل طیبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد : شهروند دیپلمات، ابتکاری از سوی شهرداری اصفهان است که در این مفهوم، فرد یا مجموعه یا نهادی برقراری ارتباط بین المللی با جوامع دیگر را تسهیل می کند که لازمه آن آموزش، مهارت و استفاده از تجربه شهرهای دیگر بویژه خواهر خوانده ها برای زمینه سازی و ایجاد تسهیلات است.

وی با بیان اینکه مقرر است حدود یکصد هزار نفر بعنوان شهروند دیپلمات در ارتباط با شهرهای خواهرخوانده معرفی شوند و برنامه ها و آموزش های مختلفی برای آنها اجرا شود، توضیح داد: این کار نیاز به بسترهای علمی و پژوهشی دارد و دانشگاه ها و مراکز علمی می توانند در انتقال دانش و مهارت به شهروندان و بهبود شرایط و کیفیت جامعه در شهر اصفهان کمک کنند.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه همکاری خوبی بین شهرداری و دانشگاه های اصفهان برای بحث شهروند دیپلمات ایجاد شد، گفت: از اعضای کنسرسیوم(انجمن) فعالیت های بین المللی مشترک میان مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان برای تحقق نقش اصلی دانشگاه ها در اجرای این طرح دعوت شده است زیرا این مراکز می توانند دانش و فناوری را به شهروندان منتقل کنند.

کنسرسیوم فعالیت های بین المللی بین دانشگاه های اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی، هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی این شهر تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه انتقال این دانش و مهارت می تواند از طریق برگزاری دوره های کوتاه مدت و تخصصی و بسته های آموزشی و پژوهشی برای اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، فرهیختگان و فعالان صنفی، صنعتی و گردشگری، تشکل ها و بخش خصوصی انجام شود، تاکید کرد: ضرورت دارد این کار بصورت مستمر و پایدار ادامه یابد و به اینکه نباشد که فقط شهرداری یا دولت متولی آن باشند بلکه در بدنه جامعه دیده شود.

طیبی با اشاره به خواهرخواندگی اصفهان با 14 شهر گفت: این موضوع فرصت بسکمک خوبی برای گسترش همکاری های بین المللی در جهت توسعه پایدار شهری است که شهروندان نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند و آموزش، ایجاد مهارت و تقویت حساسیت شهروندان نسبت به توسعه شهری کمک بسکمک می کند.

وی با بیان اینکه موضوع هایی که در همکاری های بین المللی می تواند به توسعه پایدار شهری کمک کند در بخش های مختلفی مانند فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، منابع آب، محیط زیست، بهداشت و کنترل آلودگی ها باشد، گفت: این موارد در منشور همکاری های بین 2 شهر در قالب روابط خواهر خوانده اهمیت دارد و منجر به انتقال تجربه خواهد شد.

وی درباره نقش همکاری های بین المللی دانشگاه های اصفهان در پیشبرد طرح شهروند دیپلمات، توضیح داد: بعنوان مثال اصفهان سال های سال است که با فرایبورگ عقد خواهرخواندگی دارد و همین امر باعث شده است که همکاری و رابطه تنگاتنگ علمی و فرهنگی بین دانشگاه اصفهان و فرایبورگ بوجود آید و منجر به بررسی و انتقال تجربه 2 جامعه شهری شود.

مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: همچنین خواهرخواندگی اصفهان و سن پترزبورگ مبنای توسعه همکاری ها و روابطی مانند گسترش زبان فارسی در سن پترزبورگ و زبان روسی در اصفهان و تبادلات فرهنگی از جمله ارتباطات کتابخانه ای شده است.

طیبی با اشاره به اینکه این ارتباط بین جامعه و دانشگاه در اصفهان اتفاق افتاده و رو به گسترش است، توضیح داد: در پیشبرد طرح شهروند دیپلمات ممکن است با مشکلاتی مانند تسلط به زبان خارجی، مباحث اقتصادی و هزینه ها روبرو باشیم اما از طرفی تلاش می شود که از ظرفیت هایی مانند شبکه های اجتماعی و ارتباطات فناوری به خوبی استفاده شود.

وی همچنین تاکید کرد که لازم است طرح شهروند دیپلمات بصورت بلند مدت، سند راهبردی و ساختاری ادامه یابد و در صورت تغییر عوامل شهرداری و دولت در آن وقفه ای ایجاد نشود .

کلانشهر اصفهان با نزدیک به 2 میلیون نفر جمعیت، مرکز استان اصفهان و یکی از قطب های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، صنعتی و علمی کشور بشمار می آید؛ این کلانشهر با 14 شهر شیان، فلورانس، داکار، کوآلالامپور، کویت، بارسلونا، فرایبورگ، سن پترزبورگ، لاهور، هاوانا، یاش، ایروان و بعلبک عقد خواهرخواندگی دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 767

به "خبرنگاران دانشگاه های اصفهان در انتقال مهارت به شهروند دیپلماتها نقش دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دانشگاه های اصفهان در انتقال مهارت به شهروند دیپلماتها نقش دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید