دانستنی های جالب و جذاب از کشور مراکش، تصاویر

به گزارش مجله ایرکا، از آنجا که بیشتر مراکشی ها مسلمان هستند، تأثیر اتی از فرهنگ و لباس های اسلامی گرفته اند اما فرهنگ مختص به خود را نیز دارند.

دانستنی های جالب و جذاب از کشور مراکش، تصاویر

خبرنگاران: کالچر تریپ، کشور مراکش یا مغرب از اقوام عرب و بربر ها تشکیل شده است و هر کدام از این قومیت ها به غنی تر شدن آیین ها، جشن ها، آداب و رسوم و سنت های فرهنگی این کشور یاری زیادی نموده اند. از آنجا که بیشتر مراکشی ها مسلمان هستند، تاثیر هایی از فرهنگ و لباس های اسلامی گرفته اند، اما همچنان مواردی در این کشور وجود دارد که تنها به این منطقه اختصاص دارد. با بعضی از این موارد آشنا شوید:

لباس جلابه

جلابه ها نوعی از لباس های بلند و گشاد هستند که مربوط به جنسیت خاصی نیست و هم مرد ها و هم زن ها آن را می پوشند. این لباس ها معمولا آستین های بلندی دارند و یک کلاه نیز در بالای آن واقع شده است. این لباس عموما توسط مراکشی ها پوشیده می گردد و ریشه در فرهنگ قوم بربر دارد. به همین دلیل می توان آن را در سرزمین های دیگر آفریقای شمالی مثل الجزایر و تونس هم دید. حدود یک ماه طول می کشد تا یکی از این لباس ها با دست فراوری گردد.

لباس تکشیطه

این نوع لباس شباهت زیادی به لباس خفتان دارد. لباسی بلند و گشاد که توسط زنان مراکشی عموماً برای مجالس، جشن ها و رویداد های خاص پوشیده می گردد. این لباس از دو تکه تشکیل شده است.

موسیقی ملحون

ملحون یا اشعار آهنگین، نوعی از موسیقی است که توسط هنرمندان مراکشی در جنوب این کشور خلق شد. ملحون از انواع موسیقی اندلسی تاثیر گرفته و نوعی موسیقی با اشعاری است که بیشتر مرتبط با مسائل اجتماعی و فرهنگی هستند.

بیشتر بخوانید:

غذای طنجیه

طنجیه غذای سنتی مراکش است و نام آن از ظرف هایی گرفته شده که در آن ها پخته می گردد. طنجیه غذایی است که با گوشت (که معمولا گوشت گوسفند است) درست می گردد و پیش از آنکه پخته گردد، به آن لیمو می زنند. این غذا به طور سنتی بیشتر از طریق مردانی که در بازار کار می کردند، خورده می گردد. آن ها این غذا را برای روز های تعطیل و فراغت خود درست می کردند.

دکوراسیون زلیج

زلیج نامی است که به کاشی کاری های رنگارنگی که در سراسر ساختمان های مراکش وجود دارد، گفته می گردد. این کاشی کاری به شهر فاس مربوط می گردد و اکنون نیز از طریق افراد متبحر انجام می گردد. تکه های کوچک این کاشی ها با دست و با استفاده از از اسکنه شکل داده می شوند و سپس در گچ سفید قرار داده می شوند تا طراحی های زیبا روی آن انجام گردد. این طرح ها که به فرهنگ اسلامی نزدیک هستند عموما شکل های هندسی و نقش های مثل گل دارند.

زبان دارجه (عربی مراکشی)

در حالی که زبان عربی و آمازیغی (زبان بربری) دو زبان اصلی هستند که در کشور مراکش صحبت می شوند و عربی معمول، زبان رسمی این کشور است، دارجه نوعی از عربی است که توسط ساکنان عرب زبان مراکش استفاده می گردد. البته شباهت زیادی به عربی کشور های الجزایر و تونس دارد. این زبان از منابع مختلفی مثل عربی، زبان های بربری، ترکی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ساخته شده است.

جشن ادریس

ادریسیان سلسله ای بودند که در مراکش و بخشی از الجزایر فرمانروایی نموده اند. ادریس اولین پادشاه عرب این منطقه بود. بعد از مرگش پسر او به نام ادریس دوم شهر فاس را تاسیس و آن را به پایتخت ادریسیان تبدیل کرد. هر سال جشنی به افتخار این فرد برگزار می گردد و مردم با آهنگ های سنتی و ساز های موسیقی خود در آن حضور پیدا می نمایند. تاریخ این جشن بر اساس تقویم اسلامی است و به همین دلیل هر سال زمان آن متغیر است.

بیشتر بخوانید:

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 928

به "دانستنی های جالب و جذاب از کشور مراکش، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب و جذاب از کشور مراکش، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید