دعوت از هنرمندان و اهالی فرهنگ برای بازسازی عتبات

به گزارش مجله ایرکا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، دعوت از هنرمندان و اهالی فرهنگ برای بازسازی عتبات صورت گرفت.

دعوت از هنرمندان و اهالی فرهنگ برای بازسازی عتبات

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

مهدی محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از فعالان فرهنگی در ملاقات با جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، برای پیوستن به پویش نذر فرهنگی با هدف مشارکت در بازسازی و توسعه حرم های عتبات اعلام آمادگی کردند.

در این ملاقات منوچهر شاهسواری از خانه سینما، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، مهدی افضلی، مدیر بنیاد رودکی و تعدادی از هنرمندان تئاتر و تجسمی حضور داشتند.

مجید نامجو، جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات در این نشست گفت: انتظار نمی رود همه اقشار کشور با اهدای یاریهای نقدی در فیض بازسازی و توسعه عتبات مشارکت نمایند، از هنرمندان و اهالی فرهنگ دعوت می کنیم تا با پیوستن به پویش نذر فرهنگی و با هنر خود در فرهنگ سازی این صدقه جاریه مشارکت داشته باشند.

وی اضافه نمود: مشارکت در فیض توسعه حرم ها، افزون بر اجر معنوی و ایجاد امکانات رفاهی برای زائران، برکات مختلف دیگری دارد که احیای بعضی هنرهای سنتی ایرانی که در حال فراموشی بود، از آن جمله است.

نامجو اضافه نمود: هنرهای سنتی مانند قلمزنی، خاتم کاری، درودگری، آئینه کاری، کاشی کاری، منبت کاری در حال فراموشی بود که با اجرای پروژه های ستاد بازسازی عتبات، نه تنها این هنرها دوباره احیا شد، بلکه جوانان بسیاری دوباره به کسب مهارت در این رشته ها پرداختند.

او با اشاره به تنوع نذر دوستداران اهل بیت (ع) اظهار کرد: یاریهای مردمی که به توسعه حرم های مطهر می گردد لزوما به شکل وجوهات نقدی نیست، بلکه بخشی به شکل نذر کالایی و بخشی نیز به شکل نذر خدماتی و ارائه تخصص و هنر است. ستاد بازسازی عتبات عالیات به نمایندگی از خیران و نذرنمایندگان، یاری های نقدی و غیرنقدی را در محل مورد نظر آنها استفاده می نماید. نذر فرهنگی و تقدیم خدمات هنری به آستان ائمه اطهار یکی از تاریخی ترین جلوه های عرض ارادت ایرانیان به ائمه اطهار در قرون متمادی بوده است.

وی به سابقه یک هزارساله حضور ایرانی ها در بازسازی و توسعه حرم های مطهر اشاره نمود و اضافه نمود: بسیاری از بناهای کنونی در اعتاب مقدسه از ایوان تاریخی نجف اشرف گرفته تا کاشیکاری های زیبای حرم مطهر امام حسین (ع) و حرم امامین جوادین در کاظمین، از آثار ارزشمند هنر و معماری ایرانی ـ اسلامی است که به واسطه فعالیت ستاد بازسازی عتبات، بازسازی و احیا شد.

نامجو هنرمندان را از جمله متبرعان و نذرنمایندگان پرشمار معرفی کرد و گفت: هنرمندان قالیباف، کاشی کار، آئینه کار، خاتم کار بسیاری در پروژه های بازسازی عتبات به شکل داوطلبانه و تبرعی مشغول به فعالیت هستند. به همت این هنرمندان متعهد، پروژه هایی مانند طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع) که مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) است، اکنون به موزه ای از آثار فاخر هنر و معماری ایرانی و اسلامی تبدیل شده که در جوار حرم مطهر علوی همچون گالری زیبایی پیش چشم زائران از سراسر دنیاست.

منبع: همگردی
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 474

به "دعوت از هنرمندان و اهالی فرهنگ برای بازسازی عتبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت از هنرمندان و اهالی فرهنگ برای بازسازی عتبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید