شهرهایی برای همه فصول

به گزارش مجله ایرکا، استانبول؛ سفر از تو بازنمی شود

کافی ست یک بار به استانبول سفر کنید تا مصداق این شعر شوید که بازگشته ام از سفر، سفر از من باز نمی شود. کسانی که به این شهر سفر نموده اند می دانند خاطرات استانبول را محال است که فراموش نمایند. استانبول شهری واقع شده در چهار راه تاریخ و فرهنگ و خرید و سرگرمی. استانبول همه چیز تمام است. می تواند همه گردشگران خود را راضی از سفر، به کشورهای خود بفرستد. آنان که اهل تاریخ و فرهنگ باشند با شهری به قدمت 7 هزار ساله روبرو می شوند که آثار باستانی آن نه تنها در موزه ها بلکه بر دیوارهای شهر هم دیده می شوند. آثار به جا مانده از دیوار قسطنطنیه همچنان بخش هایی از شهر را پوشانده است. این به غیر از آثار ثبت شده ای مانند ایاصوفیا و مجموعه کاخ های توپکاپی و دهها اثر باستانی این شهر است.

شهرهایی برای همه فصول

استانبول شهری است که خواب ندارد. هر ساعت از شبانه روز بسیاری از رستوران ها و کافه ها باز هستند. همواره عده ای را در حال تردد در شهر می بینید و حتی در بعضی منطقه ها با ترافیک رو به رو می شوید حتی اگر ساعت چهار بامداد باشد. کافه نشینی در استانبول، قدم زدن کنار آب های بسفر، قایق سواری بین دو قاره اروپا و آسیا و حتی بین دو دریای سیاه و مرمره و ملاقات از جزیره های سه گانه پرنس و… لحظه های ماندگار این سفر خواهند بود. آنان که به خرید علاقه دارند، از این نظر به بهشت قدم گذاشته اند. تنوع و ارزانی خرید در استانبول هر توریستی را حتی اگر اهل خرید هم نباشد وسوسه می نماید پا به فروشگاه های متنوع آن بگذارد و مطمئن باشد که راضی از خرید پا از آن بیرون می گذارد.

آنان که دوست دارند در سفر به هر کشور به میان مردم بروند و در محله ها گردش نمایند، استانبول جای دیدنی است برای پیاده روی و محله گردی. در کوچه پس کوچه های هر محله کافه یا قهوه خانه سنتی پیدا می گردد که دمی در آن بتوان نشست و چای و باقلوای ترکی خورد و ثبت خاطره کرد در حالی که در گوشه آن نوازنده ای با سازش موسیقی ترکی را می نوازد. خیابان استقلال با بیش از 7500 کافه و رستوران دنیایی از نور و موسیقی است که تعطیلی ندارد. کافه رستوران های این خیابان 24 ساعته هستند و شاید در دنیا از این نظر منحصر به فرد باشد.

دبی؛ سفر به سرزمین عجایب

سفر به دبی، سفر به دنیای عجایب است. همه جاذبه های توریستی در سراسر دنیا در دبی یک جا جمع شده است. حتی اگر همه چیز مصنوعی باشد اما به هر حال شرایطی فراهم شده که شما شنا در آب های خلیج فارس و آفتاب گرفتن در ساحل شنی را می توانید در کنار اسکی در دمای زیر صفر داشته باشید. در حالی که پنگوئن ها کنار پیست پرسه می زنند. از اسکی که برگشتید می توانید شب را کنار آتش در صحرای دبی به نظاره ستاره ها بگذرانید. سفر به دبی هیجان و سرگرمی را در کنار هم دارد. در حالی که می گردد آرام در قایق نشست و از چشم انداز ها مدینت جمیرا لذت برد، در همان حال با طی مسافتی کوتاه روی سرسره های آبی در مجموعه پارک های آبی آتلانتیس و وایلد ویدی ترشح آدرنالین را لمس کرد و از هیجان فریاد زد.

این تنها سرگرمی های هیجان انگیز در دبی نیست. دو مرکز شبیه سازی پرواز هم می تواند لذت خلبانی و پریدن با چتر را به توریست بچشاند. علاوه بر اینکه پرواز در بی وزنی هم یکی از جاذبه های توریستی دبی است. اما دبی به آکواریوم هایش هم معروف است. دوبی بیش از 33000 موجود زنده را در خود جا داده که 85 گونه جانوری را به نمایش می گذارد. شاید باورکردنی نباشد که بیش از 400 کوسه در این آکواریوم نگهداری می شوند. اما حکایت آکواریوم لاست چمبرز داستان دیگری است. اتاق گمشده شما را به دنیای تاریخی زیر آب رفته می برد. در تونل های این آکواریوم به شهر آتلانتیس می توان سفر کرد، در حالی که 65 هزار حیوان دریایی شامل کوسه، مارماهی و اسب دریایی از کنار توریستان عبور می نمایند.

مگر می گردد به دبی سفر کرد و خرید نرفت. خرید در دبی تقریبا از سالن فرودگاه که یکی از بزرگترین فرودگاه های دنیاست آغاز می گردد. قیمت های باور نکردنی کاری می نماید که هر بار ملاقات از مراکز خرید، دستان شما را پر از کیسه های رنگارنگ خواهد نمود.

آنتالیا؛ آرامش در حضور دیگران

وقتی خستگی و روزمرگی سنگینی می نماید بر روح، تنها یک سفر به دل طبیعت می تواند آدم را به ریل زندگی برگرداند. سفر به شهرهای ساحلی که طبیعتی خیره نماینده داشته باشند. جایی که کوه و جنگل و دریا را همه در خود داشته باشد آنتالیاست. شنا در سواحل دریای مدیترانه، در حالی که تا چشم کار می نماید آب زلال است و می توان حتی کنار ماهی ها شنا کرد، قطعا تجربه به یادماندنی خواهد بود. در آنتالیا می توان همه چیز را فراموش کرد و خود را سپرد به طبیعتی که در کمتر جایی در دنیا دیده شده که چنین همه چیز در کنار هم باشد.

برای فرار از یکنواختی شنا و آفتاب گرفتن می توان خود را به رودخانه خروشان ماناوگات سپرد تا رفتینگ روی آن شاید هیجان انگیزترین سرگرمی زندگی گردد. حتی اگر اندکی ترس از رودخانه خروشان وجود داشته باشد، مجموعه پارک آبی آکوالند به راحتی می تواند جایگزین مناسبی برای این هیجان باشد. فقط کافی است اندکی از آنتالیا خارج شد تا منطقه های را دید که طبیعت و انسان های باستانی برای آن سنگ تمام گذاشته اند. دیدن طلوع و غروب خورشید در استخرهای طبیعی پاموک کاله نفس را در سینه حبس می نماید. شنا در این استخرهای طبیعی و پلکانی که از رسوب مواد معدنی تشکیل شده، بیشتر سفر را رویایی می نماید.

غار کارائین در 30 کیلومتری این شهر یکی از قدیمی ترین مکان های سکونت انسان ها در ترکیه است. حمام رومی و کسیک مناره، بنای تاریخی آمفی تئاتر آسپندوس بنای تاریخی است که می تواند سفر به آنتالیا را رنگ و بوی فرهنگی بدهد. اینها فقط گوشه ای از دیدنی های آنتالیاست.

آنتالیا را بدون خرید و شب هایش نمی توان تصور کرد. کافه هایی که پر از موسیقی زنده و خنده هستند. قدم زدن در بندرگاه ها و کنار قایق های بادبانی حال را خوش می نماید.

تفلیس؛ سفر به شهر رنگ و موسیقی

تفلیس شهری پر از تاریخ و رنگ در اروپا که بوی شرق هم می دهد. تلفیقی از شب زنده داری های استانبول و فرهنگ و هنر اروپای شرقی. به محض ورود به تفلیس، تفاوت آن با مقاصد دیگری توریستی که شاید پیش از آن توریست به آنها سفر نموده، معین می گردد. برای کسانی که به معماری و حال و هوای شوروی سابق علاقه دارند، تفلیس برترین جاست. گرجستانی ها و اهالی تفلیس خود را بالکن اروپا می نامند. تفلیس مانند استانبول شهری نسبتا زنده است با هیاهوی شهری و مردمی که عصرهای خود را در کافه های خیابانی می گذرانند. موسیقی خیابانی و حضور جوانان شاد و زندگی امروزی حال و هوای خوش به شهر بخشیده است. در حالی که وقتی در شهر گذر می کنید عبور از تاریخ را می توانید لمس کنید.

شهر در دامان تپه ای سبز بنا شده که در خاتمه به رود کورا ختم می گردد که شهر در دو سوی آن بنا شده است. بر بالای تپه مجسمه مادر با ارتفاعی زیاد ایستاده با شمشیری در دست تا تهدید دشمنان را دفع کند. تفلیس یک موزه شهری است. در حالی که از مجسمه های شهری که در همه جا خودنمایی می نمایند، دیدن می کنید، نوازندگان خیابانی پیاده روی شما را خاطره انگیز می نمایند. در تفلیس بسیاری از فستیوال ها، برنامه های هنری و سرگرمیی بعد از ساعت 10 شب آغاز می شوند و شب های تفلیس پر از این شب های روشن است.

نمی توان به تفلیس رفت و از کلیساهای شهر غافل شد. مانند استانبول که شهر هزار مسجد است. تفلیس هم در هر کوچه و خیابانی کلیسا دارد. کوچک و بزرگ فرقی نمی نماید اما برای کسانی که به چنین اماکنی علاقه دارند تفلیس حال و هوای خوبی دارد. اما نگینی که در میان شهر می درخشد کلیسای جامع تثلیث معروف به سامبا است. کلیسایی که عناصری از معماری بیزانس را در خود دارد. کلیسای جامع تثلیث دارای یک گنبد مخروطی شکل با 8 ستون است که جنس آنها از طلاست.

تفلیس هم فال است و هم دیدن از حمام های آب گرم دارد که به دستور شاه عباس صفوی در این دیار بنا شد تا پل صلح که در چند سال اخیر روی رودخانه کورا ساخته شد و نورپردازی آن در شب چشم انداز بی نظیری را به نمایش می گذارد که فلسفه اصلی ساخت آن یعنی ستایش زندگی و صلح را تداعی می نماید. می توانید در شهر چشم های خود را ببندید و خود را در قلب اروپا تصور کنید. خیابان های روستاولی و شاردنی هر دو حال و هوای خیابان های اروپایی را دارند. مراکز خریدی که در دو سوی این خیابان واقع شدند، بعلاوه سبک اروپایی معماری آنها شما را به جای دیگری می برد.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1447

به "شهرهایی برای همه فصول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهایی برای همه فصول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید