محافظت فناوری نانو از نقاشی های هنری

به گزارش مجله ایرکا، محققان با فراوری نانوماده ای که می توان آن را روی نقاشی های دیواری اسپری کرد، پیروز شدند این آثار هنری را در برابر پرتو فرابنفش و زوال ساختاری محافظت نمایند.

محافظت فناوری نانو از نقاشی های هنری

اعضای یک تیم تحقیقاتی برای حفاظت از آثار هنری، ایده نانویی را اجرا کردند. آنها نانوموادی را ساختند که می توان از آن برای محافظت از نقاشی های دیواری استفاده کرد.

لی ژوانهوا،، استاد دانشکده علوم ومهندسی مواد در دانشگاه پلی تکنیک نورث وسترن در آمریکا، در مورد این دستاورد گفت: فناوری نانو، مواد غیرآلی موجود در نقاشی های دیواری را به ذرات کوچک تجزیه می نماید.

ژوانهوا گفت: این ایده در کوشش برای محافظت از نقاشی ها به کار می رود. اسپری هیدروکسید کلسیم در جلو و پشت نقاشی های دیواری برای تقویت آن ها، اولین بار توسط کارشناسان آثار فرهنگی ایتالیا در سال 2000 پیشنهاد شد، اما به کارگیری این فرآیند سخت بود.

وی بیان نمود: با این وجود، از آنجا که نقاشی های دیواری چینی با نقاشی های دیواری در کشورهای غربی متفاوت است، استفاده از روش هایی که در غرب برای حفاظت از نقاشی های دیواری استفاده می گردد، غیرمسئولانه است.

در سال 2016، لی و همکارانش برای فراوری ماده جدیدی برای محافظت از نقاشی های دیواری پروژه ای را شروع کردند.

فقط در مدت دو سال، این تیم ایده استفاده از نقاط کوانتومی گرافنی جوش خورده با هیدروکسید کلسیم را یافتند. نقاط کوانتومی در واقع نانوذراتی هستند که به دلیل خواص استثنایی آن ها، مواد جدیدی برای کاربردهای زیستی، اپتوالکترونیک، انرژی و محیطی محسوب می شوند.

ژوانهوا گفت: با توجه به اثر تقویت نماینده نقاط کوانتومی، نانو مواد هیدروکسید کلسیم کاملاً کربناتیزه شدند که برای محافظت از نقاشی های دیواری بسیار مهم است.

نتایج این مطالعه نشان داد که نانوذرات دارای اندازه یکنواخت حدود 80 نانومتر، چسبندگی شدید به رنگدانه ها در نقاشی های دیواری داشته و توانایی مقاومت در برابر پرتو فرابنفش را در نقاشی به وجود می آورند.

وی گفت: خبر خوب این است که تعداد بیشتری از مجموعه ها، مانند مجموعه هایی که در موزه ها و معابد Shaanxi قرار دارند، می خواهند از این مواد برای محافظت از نقاشی های دیواری خود استفاده نمایند. تحقیق و فراوری مواد جدید بیشتر برای محافظت از نقاشی های دیواری و گسترش کاربرد این مواد ادامه خواهد یافت.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 844

به "محافظت فناوری نانو از نقاشی های هنری" امتیاز دهید

1 کاربر به "محافظت فناوری نانو از نقاشی های هنری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظت فناوری نانو از نقاشی های هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید