هواپیما با بدن ما چه می نماید؟

به گزارش مجله ایرکا، 5 اثر نامطلوب هواپیما بر بدن انسان

پس از سال های سال که برای تعطیلات به خانه سوار هواپیما می شدید، نهایتا تصمیم می گیرید که یک پرواز خوب را تجربه کنید. شما گوش بندها، بالش گردن و قرص های خوابتان را به همراه دارید. همه آن مشکلاتی که در The New Yorker مطرح شده بودند و شما وانمود می کردید که آن را خوانده اید، اکنون همه چیز را مهیا نموده و آماده پرواز هستید. شما چند هفته اخیر را به سختی کار نموده اید و اکنون انگیزه پیدا نموده اید که ساعاتی را به تنهایی در هواپیما سپری نموده و استراحت کنید، به فکر فرو روید و درباره اینکه همسران واقعی چه می نمایند، بیاندیشید. پس چرا - آنطور که مشاهده شده است - امر پرواز تا این حد پراسترس و ترساننده است؟ چرا هنگامی که در هواپیما از کوهستان گذر می کنید، رنگ پوستتان تغییر می نماید؟ چرا از اول تا آخر پرواز، روده هایتان گاز فراوری می کرد؟ چرا؟ برای پی بردن به این چراها با خبرنگاران همراه باشی:

هواپیما با بدن ما چه می نماید؟

خوب، پاسخ کوتاه این است که اندازه فشار و رطوبت کابین پرواز، بسیار با آنچه که ما به آن عادت نموده ایم، فرق دارد. در حالیکه میانگین اندازه رطوبت مناسب برای انسان ها حدود 40-70% است، این عدد در کابین هواپیما به 20% می رسد. بعلاوه فشار هوایی که در یک هواپیمای معمولی حس می گردد، با آنچه در هنگام ایستادن بر روی کوهی 8000 پایی حس می کنیم، برابری می نماید.

این عوامل، فشارها و دشواری های نامتعارفی را بر بدن ما تحمیل می نمایند و در واقع باعث می شوند که در طول سفر، احساس خستگی کنیم، روده ها گاز فراوری نمایند، پر از جوش صورت شده و سر درد بگیریم. بدترین مساله این است که کاری نیز از دست شما بر نمی آید - بدن ما برای شرایط پرواز در آسمان طراحی نشده است. ولی حداقل اگر با چند مورد از شایع ترین عوارض جانبی پرواز با هواپیما آشنا شوید، می توانید آمادگی بیشتری در این مورد داشته باشید.

احتمال اینکه سردرد بگیرید، بیشتر است

در حال یک پرواز 8 ساعته می باشید و تنها 4 ساعتش سپری شده که دچار سردرد شده اید. آیا دلیلش مربوط به خود هواپیماست، یا اینکه یک کودک خردسال در چند قدمی شما در حال آواز خواندن است و ساکت هم نمی گردد؟ ممکن است هر دو عامل دخیل باشند، ولی مقصر اصلی همان فشار هوا می باشد.

با وجود اینکه میزان زیادی اکسیژن در فضای کابین هواپیما وجود دارد، ولی فشار کم هوا باعث می گردد این همه انرژی به درستی جذب نشده و وارد جریان خون نگردد. این باعث احساس خستگی و یک سردرد وحشتناک می گردد. این ترکیب خستگی و سردرد هواپیما به عنوان بیماری ارتفاع شناخته می گردد. برترین راه مقابله با این عارضه پرواز، این است که آب بدنتان را بالا نگه دارید. ولی بعلاوه، بخشی از مشکل هم متوجه همان کودک خردسالی است که آواز می خواند. نمی شد که او هم مثل بقیه مسافران، ساکت شده و فیلم American Hustle را دیدن کند؟

بیشتر احساس خواب آلودگی می کنید

خوب شما می دانید که فشار هوای کابین می تواند شما را خسته تر کند - طوریکه احساس کنید انگار خیلی دویده اید - درحالیکه در واقع تمام مدت را یک جا ساکن نشسته و مشغول دیدنی فیلم بوده اید.

ولی نیروهای دیگری نیز دست به کار اند تا کاری نمایند که ما در حین پرواز، دچار احساس خستگی شدید شویم. هنگامی که هواپیما از زمین بلند می گردد، تا زمانیکه کاملا در هوا در حال پرواز نیست، هوای اضافه ای را به داخل نمی کشد. در این حین، هوایی که مجددا در فضای هواپیما جریان می یابد، باعث می گردد مسافران احساس خستگی نمایند. بعلاوه فشار جاذبه ای که هنگام بلند شدن از زمین احساس می کنیم نیز می تواند بر خستگی ما بیفزاید. این خستگی را با خستگی ناشی از فشار هوای کابین ترکیب کنید تا بفهمید چرا یک دفعه بر روی لپ تاپتان به خواب می روید و نمی توانید به همه ایمیل های خود پاسخ دهید!

روده هایتان گاز بیشتری فراوری می نمایند

متوجه می شوید که بوی عجیبی به مشام می رسد. این فقط به خاطر آن چیزبرگری که در فروشگاه فرودگاه خریده اید نیست (هرچند آن هم همین بو را می دهد - بهتر است این چیزبرگرها را قبل از پرواز بخورید!) بله، پرواز باعث نفخ شکم می گردد - به این صورت که کاهش فشار هوا باعث افزایش فشار هوای درون روده هایتان شده که باعث می گردد حس کنید باد روده گرفته اید. ولی پزشکان توصیه نمی نمایند که این باد شکم را تا رسیدن به مقصد نهایی در خود نگه دارید، چراکه باعث ورم کردن شکم و درد معده می گردد. آنهایی که کمی مودب تر هستند، جایگاه خود را کنار راهرو انتخاب می نمایند تا هر وقت احتیاج شد به دستشویی بروند. ولی بقیه مسافران مجبور هستند که همان جایی که نشسته اند، کار خود را بنمایند.

احتمال جوش زدنتان بیشتر می گردد

آیا شده که در طول پرواز، دچار جوش های متعددی شوید، به طوری که شبیه آن شخصیت های فیلم های وحشتناک شوید که دیگران فکر می کردند مرده بود؟! خوب، این فقط یک خیال پردازی نیست - همانطور که اشاره شده، کمبود رطوبت هوای کابین هواپیما باعث خشک شدن پوست می گردد، که دقیقا دلیل ترک برداشتن لب ها و پوسته پوسته شدن گونه ها، همین است. ولی این کمبود رطوبت، برای پوست های چرب باعث می گردد که چرب تر شوند، تا جبران خشکی هوا را کند. همین مساله می تواند باعث گردد هنگام فرود، پر از جوش شده باشید. راهکار قطعی برای این مشکل وجود ندارد، ولی نوشیدن میزان زیادی آب و استفاده از مرطوب نماینده - پیش و در حین پرواز - می تواند حداقل تا حدی به سلامت پوست شما یاری کند.

تشنه تر می شوید

خوب، آن کمبود رطوبت چه تاثیری دارد؟ دلیل اصلی اینکه مدام پشت سر هم، آب می نوشید، با اینکه کنار پنجره نشسته اید و می دانید اگر بخواهید چندین مرتبه به دستشویی بروید، مسافران زیادی اذیت خواهند شد، همین کمبود رطوبت می باشد. بدن ما در کابین هواپیما که رطوبت کمی دارد، آب خود را از دست می دهند، که همین امر باعث احساس تشنگی می گردد. بعلاوه باعث خشک شدن غشای مخاطی در گلو و سینوس ها می گردد که همین نیز باعث می گردد نه تنها حس بدتری داشته باشیم، بلکه نسبت به بیماری ها نیز آسیب پذیری بیشتری داشته باشیم.

برای حل این مشکل، راهکاری جز نوشیدن مقادیر زیادی آب وجود ندارد. بعلاوه از چیزهایی که باعث کاهش آب بدن می شوند، مانند کافئین، دوری کنید. به این ترتیب بهتر است فقط با خرید سیب های 5 دلاری، همان چند مسافر کناری خود را راضی نگه دارید.

منبع: www.bustle.com

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1376

به "هواپیما با بدن ما چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیما با بدن ما چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید