سرانجام بازسازی یک چهارم گنبد مسجد شیخ لطف الله

به گزارش مجله ایرکا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه نقشه راهی با اولویت های سازه ای برای مسجد جامع عباسی در حال تهیه است که با توجه به شرایط گنبدِ آن، از این بخشِ مسجد آغاز شده است، از خاتمه بازسازی سه نیم ترک دیگرِ گنبد مسجد شیخ لطف الله نیز اطلاع داد.

سرانجام بازسازی یک چهارم گنبد مسجد شیخ لطف الله

به گزارش خبرنگاران سید مهدی موسوی موحد در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا علیرغم ایرادهای موجود در بازسازی دونیم ترکِ نخست گنبد مسجد شیخ لطف الله و با وجود تأکید متخصصان مبنی بر توقف بازسازی و استفاده از نظرات نخبگان و پیشکسوتان کشوری و حتی بین المللی، همچنان این بازسازی ادامه پیدا نموده است، گفت: با توجه به اینکه مسائل ایجادشده در خصوص بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله با همان ترک اول به وجود آمد و ما در این خصوص با چالش های متعددی روبه رو شدیم (هرچند که من آن زمان مسئولیت معاونت میراث فرهنگی اداره کل را نداشتم و عضو شورای فنی هم نبودم)، اما در ادامه و در دوره نو، جلسه ای با شورای راهبردی دفتر امور پایگاه های ملی و دنیای برگزار گردید که متشکل از پیشکسوتان و اساتید دانشگاه و حتی منتقدان بود که در صورت جلسه آن بر کُلیت بازسازی صحه گذاشتند، ولی بر رفع ایرادهای موجود تأکید کردند.

او اضافه نمود: به همین خاطر ایرادهای موجود در ترک اول رفع شد، بازسازی سه نیم ترک بعدی ادامه پیدا کرد و این مدل بازسازی مورد تأیید نهاده شد، یعنی آن چیزی که الآن ادامه دارد پیرو همان صورت جلسه ای است که با کمیته راهبردی دفتر پایگاه های ملی و دنیای انجام شد.

بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی در مرحله مطالعه است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بازسازی یک چهارم گنبد مسجد شیخ لطف الله به سرانجام رسیده است، اشاره نمود: در دو نیم ترک اول این گنبد یک سری ایرادهایی در رابطه با تغییر رنگ وجود داشت که در سه نیم ترک نو چنین نیست و ان شاءالله وقتی بازسازی سه چهارم دیگر گنبد به سرانجام برسد شرایط گنبد از این شکل خارج می گردد.

موسوی موحد درخواست کرد: من تأکید می کنم که اصحاب رسانه حتماً عکس های قبل از بازسازی دو ترک اول و عکس های سه چهارم به جامانده گنبد را ببینند، چون شرایط آن به شدت وخیم است، اما اینکه آن زمان بازسازی آغاز شد به این دلیل بود که لزوم آن احساس می شد، منتهی یک سری ایراداتی وجود داشت که سعی شد در سه نیم ترک بعدی رفع شوند.

او با بیان اینکه پیمانکار بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله تغییری ننموده است، یادآوری کرد: بازسازی سه نیم ترک نو این گنبد همچنان با همان پیمانکار قبلی یعنی محمدرضا رضایت (معروف به ستار رضایت) اجرا شده است.

آنالیز بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی با اولویت سازه

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در خصوص بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی نیز شرح داد: آخرین جلسه در این مورد دو روز قبل برگزار گردید که آقای دکتر مختاری روزهای پنجشنبه، آدینه و شنبه در اصفهان حضور داشت و به اتفاقِ سایر اعضای کمیته آنالیز بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی یعنی آقای دکتر حجازی، آقای مهندس فرشته نژاد و آقای ایزدی روی گنبد آمدند و با توجه به نظافتی که داخل دو پوش گنبد اجرا شده بود مجدداً داخل پوش گنبد بازدید و تَرَک های موجود آنالیز شد.

موسوی موحد تأکید کرد: در حال حاضر و بیش از همه، بحث ها و اولویت های سازه ایِ بنا موردتوجه قرارگرفته است تا داستانِ خواجه در بند نقش ایوان است.

او اضافه نمود: ما باید مراقب باشیم که به لحاظ سازه ای آسیب های شدیدی متوجه گنبد مسجد جامع عباسی نگردد.

موسوی موحد در پاسخ به اینکه آیا اقدامی در خصوص بهبود شرایط سازه ای این گنبد اجرا شده است یا خیر؟ گفت: فعلاً این مباحث در حوزه مطالعات است چون باید کمترین آسیب و دخل و تصرف در بنا را داشته باشیم؛ اما اعضای کمیته آنالیز بازسازی این گنبد بعد از بازدید مجدد از دو پوش، در خصوص یک صورت جلسه نیز به اجماع رسیدند و تأیید کردند که البته نمی دانم آن را امضا کردند یا خیر، اما این صورت جلسه تنظیم شد و من هم آن را مطالعه کردم منتهی قرار بود همکاران نیز مطالعه و روز گذشته امضا نمایند که اطلاعی در این خصوص ندارم که امضا نموده اند یا خیر.

سرانجام بازسازی یک چهارم گنبد مسجد شیخ لطف الله

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره محتوای این صورت جلسه اعلام کرد: بیشتر، اولویت های مطالعاتی آنالیز شده است؛ اینکه چه کاری باید انجام گردد؟ مطالعاتی که باید انجام دهیم شامل چه مواردی است؟ آیا قرار است فتوگرامتری انجام گردد؟ استحکام بخشی چگونه باشد؟ زیرِ زمین چه اقداماتی انجام دهیم؟ روی زمین چه اقداماتی انجام دهیم؟ درمجموع فعلاً در حد بحث های مطالعاتی است و هنوز به طرح بازسازی نرسیده است.

او با بیان اینکه اعضای کمیته آنالیز بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی راه های متفاوتی دارند، افزود: به عنوان مثال فردی مانند دکتر حجازی نگاه خیلی آکادمیک دارد و از یکسری جنبه ها نیز نکته مثبتی است، ولی دکتر مختاری به لحاظ اجرایی قوی است و کارهای متعددی انجام داده اند و آقای فرشته نژاد نیز که از پیشکسوتان میراث فرهنگی هستند و عمرشان را در میراث فرهنگی اصفهان گذرانده است؛ بنابراین هرکدام نقطه نظرات متفاوتی دارند و بعضاً ممکن است اختلاف نظراتی وجود داشته باشد، ولی یک نقشه راه برای آینده و نه فقط برای گنبد مسجد جامع عباسی، بلکه برای کل این مسجد و کل میدان نقش دنیا در حال تنظیم است، اما فعلاً به واسطه اتفاقاتی که افتاد از گنبدِ مسجد جامع عباسی مسجد آغاز می گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 21 آذر 1401 بروزرسانی: 21 آذر 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1511

به "سرانجام بازسازی یک چهارم گنبد مسجد شیخ لطف الله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام بازسازی یک چهارم گنبد مسجد شیخ لطف الله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید