مقبره آقا نورالدین اراکی بازسازی شد

به گزارش مجله ایرکا، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از بازسازی بقعه آقا نورالدین اراکی اطلاع داد.

مقبره آقا نورالدین اراکی بازسازی شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز 29 خرداد ماه 1400 اعلام کرد: بازسازی بام و بدنه های بقعه آقا نورالدین اراکی همانند آواربرداری و سبک سازی بام، استحکام بخشی بدنه ها و پایه های فضای پیرامونی گنبد، شیب بندی، عایق بام و بام سازی نهایی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اعتباری هزینه شده برای بازسازی این بنای تاریخی را بالغ بر یک میلیارد ریال دانست.

او اعلام کرد: بقعه آقا نورالدین، آرامگاه آقا نورالدین اراکی از علمای دینی اواخر دوره قاجار در شهر اراک است که بنای اصلی در بخش مرکزی مجموعه ای قرار داشته که دور تا دور آن دارای حجره و رواق های متعدد بوده و متأسفانه در دهه گذشته به علت عدم هماهنگی مدیریت شهری حجره ها و رواق های پیرامونی تخریب شده است.

مرزبان اعلام کرد: بنای آرامگاه از یک ایوان ورودی و گنبدخانه تشکیل شده که گنبدی زیبا از نوع گنبدهای سروک (شبیه درخت سرو) بر فراز آن واقع شده است. این نوع گنبدها خاص معماری سده چهارم هجری در جنوب ایران و استان فارس است که در دوره قاجار دوباره متداول بوده و در بعضی بناها نظیر بقعه آقا نورالدین به کار رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی یادآور شد: بنای تاریخی مقبره آقا نورالدین در سال 1379 به شماره 3477 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1113

به "مقبره آقا نورالدین اراکی بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره آقا نورالدین اراکی بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید