تور ارمنستان ارزان: کلیسای گغارد، جاذبه منحصر بفرد ارمنستان

به گزارش مجله ایرکا، کلیسای گغارد در ارمنستان (geghard Armenia)

کلیسای گغارد در ارمنستان یکی از مهم ترین و به نام ترین جاذبه های گردشگری این کشور و جایی آشنا برای همه افرادی است که به ارمنستان سفر نموده اند. در دورانی که کشور ارمنستان به عنوان اصلی ترین کشوری که مسیحیت را به عنوان مذهب اصلی خود قبول کرد، کلیساهای زیادی در این کشور ساخته شدند که امروزه هم در سفر به ارمنستان این موضوع کاملا تعیین است. کلیسای گغارد یکی از این کلیساهاست که اصلی ترین جاذبه گردشگری در تور ارمنستان هم هست. کلیسایی که در فاصله کمی از یکی دیگر از جاذبه های مهم ارمنستان واقع شده است و در این نوشتار خبرنگاران می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

تور ارمنستان ارزان: کلیسای گغارد، جاذبه منحصر بفرد ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

کلیسای دیدنی گغارد در فاصله 6 کیلومتری از یکی دیگر از جاذبه های مهم این کشور یعنی بنای گارنی واقع شده است و یکی از اصلی ترین مراکز فرهنگی این کشور محسوب می گردد. در ابتدا به کلیسای گغارد در ارمنستان Ayrivank یا صومعه غارها گفته می شد اما بعدها به گغارد تغییر نام داد.

این کلیسا چندین مایل دورتر از گارنی و در طول رود آزات به سمت شمال شرقی واقع شده است و از آن جایی که در دل صخره های پر پیچ و خم و شیب دار کوهستانی واقع شده است، چشم اندازی بی نظیر دارد. شاید ارمنستان برای خیلی از افراد مقصد شماره یک سفر نباشد اما برای افرادی که عاشق طبیعت هستند و دوست دارند تا تعدادی از بناهای فرهنگی مذهبی زیبای جهان را ببینند، یکی از بایدهاست. ارمنستان کشوری غنی از فرهنگ و تاریخ است و همین موضوع باعث شده تا مانند آن در هیچ جای دیگر جهان نباشد. اگر تصمیم گرفته اید تا به ارمنستان سفر کنید باید مطمئن باشید که کلیسای گغارد را از دست نمی دهید.

این کلیسا در واقع از چندتن بخش مثل کلیساها، مقبره ها و… ساخته شده است که هر کسی را چه عاشق تاریخ باشد و چه نه، عاشق خود می نماید. کلیسای گغارد در استان کوتایک واقع شده است و در لیست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. گفته می گردد که این کلیسا در راس معماری های قرون وسطایی ارمنستان است. صخره های دیدنی ای که دورتادور این کلیسا را احاطه نموده اند هم جزیی از میراث جهانی یونسکو هستند. همان طور که گفته شد خود این کلیسا از چند کلیسای کوچک تر ساخته شده است که برخی از این کلیساها کاملا در دل کوه کنده کاری شده اند و برخی از آن ها هم اتاق هایی در دل این صخره ها دارند و مجموعه این بناها در کنار هم نشان از معماری فوق العاده قرون وسطایی در ارمنستان دارد.

تجربه بازدید از کلیسای گغارد در ارمنستان از آن دست تجربه هایی است که تا آخر عمر در ذهنتان می ماند، در کنار این مجموعه می توانید خانم هایی را ببینید که کلوچه ها و شیرینی های مخصوص محلی می فروشند، جدای از این شیرینی ها، میوه های خشک شده هم از دیگر خوراکی هایی هستند که می توانید به عنوان سوغاتی برای خود ویا دوستانتان بخرید. وقتی که وارد کلیسا می شوید می توانید فضاهایی را در صخره ها ببینید که مردم داخل آن ها سنگریزه پرتاپ می نمایند و این تصور وجود دارد که انداختن سنگریزه در این صخره ها، آرزوها را برآورده می نماید.

در مجموعه اصلی می توانید 3 مجموعه جانبی را ببینید که از طریق صخره های که در پشت آن ها واقع شده است، محافظت می شوند. پیشنهاد می کنیم در صورت بازدید از این جای دیدنی، قدم به قدم آن را با جزییات کامل بگردید. در بیرون این مجموعه هم بناهای یادبودی وجود دارند که باید آنها را هم ببینید که یکی از آن ها کلیسای کوچک St. Astvatsatsin نام دارد و در بخش غربی گغارد واقع شده است.

شاید مثلا قرار گرفتن کلیسای گغارد در ارمنستان در میراث جهانی یونسکو برایتان جالب باشد، اما این بنا جدای از تاریخ و فرهنگی که دارد بسیار جالب توجه است چرا که با توجه به ابزارها و وسایل محدود آن دوران ساخته شده است آن هم در جایی در دل کوه… مطمئنا اصلا کار راحتی نبوده است. در هر صورت تعیین است که این هم یکی دیگر از عوامل موثر در قرار گیری این بنای دیدنی در میراث های جهانی یونسکو بوده است.

تاریخچه کلیسای گغارد در ارمنستان

خود کلمه گغارد به معنای نیزه است و ممکن است منظور نیزه ای باشد که بعد از مصلوب شدن حضرت مسیح از آن استفاده شد تا مطمئن شوند زنده است. این نیزه امروزه در یکی دیگر از کلیساهای بسیار مهم و مشهور ارمنستان به نام اچمیادزین نگهداری می گردد.

گفته می گردد که در آن دوران شخصی به نام آل زاکاریان که از افراد ثروتمند آن موقع بوده است این کلیسا را می سازد، بعد از مدتی یکی دیگر از خاندان های ارمنی این ملک را خریدند و بخش های داخلی آن را ساختند و گفته می گردد که ساخت آن 10 سال طول کشیده است.

داخل این کلیسا هم به مقدار خارج آن شگفت انگیز است و جالب است بدانید که در داخل این کلیسا هم یک چشمه وجود دارد که برای محلی ها از ارزش زیادی برخوردار است. آن ها معتقدند در صورتی که از آب این چشمه بهره ببرید و یا به صورتتان بزنید، جوان می مانید.

منبع: dookinternational.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1305

به "تور ارمنستان ارزان: کلیسای گغارد، جاذبه منحصر بفرد ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: کلیسای گغارد، جاذبه منحصر بفرد ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید