آشنایی با انواع ورزش های آبی

به گزارش مجله ایرکا، هیجان انگیزترین ورزش های آبی

هم چنان که همه ما برای انواع ورزش های آبی مشتاق هستیم، بسیاری از هیجان انگیزترین ورزش های آبی امروزه دارای مسابقات و مراسمات متنوع است. حتی برخی از این ورزش های آبی تا حد مسابقات المپیک با کیفیت اجرا می شوند. برخی از ما عاشق سکون و آرامش آب های آبی و تمیز هستیم و برخی در پی موج های بزرگ و هیجان وارد منطقه ها ساحلی می شویم. امروزه طیف وسیعی از انواع ورزش های آبی در جای جای جهان برگزار می گردد که همه برای انجام آن ها روانه منطقه ها ساحلی و آبی می شویم. ورزش های آبی در درون آب، بر روی آب یا زیر آب انجام می شوند که در ادامه گشت چندین مورد از آن ها را برای آشنایی بیشتر شما معرفی می کنیم.

آشنایی با انواع ورزش های آبی

انواع ورزش های آبی

انواع ورزش های آبی پر هیجان در واقع تفریحاتی سالم، پر از فعالیت و تحرک، ماجراجویانه و مفرح هستند. آن ها هم احتیاج به فعالیت بدنی و هم احتیاج به تمرکز ذهنی دارند و به شما انگیزه حرکت در آب را می دهند. هیجان انگیزترین ورزش های آبی امروزه مسابقات متنوعی دارند، هم به صورت گروهی و هم انفرادی برگزار می شوند. مسابقات جام دنیای، المپیک و بسیاری مسابقات دیگر برای آزمودن ورزشکاران در سراسر دنیا برگزار می گردد.

ورزش های آبی انفرادی به عنوان یک کار فردی تعریف شده است که برترین نتیجه را در هر رقابتی برای ورزشکار به ارمغان می آورد. این ورزش ها احتیاج به نیروی فیزیکی قوی، پشتکار، عزت نفس، نگرش مثبت و عطش فراوان برای برنده شدن دارد.

شنا | Swimming

یکی از انواع ورزش های آبی که از قدیم مشهور بوده و اجرا می شده، ورزش شنا است. آن را تبدیل به یکی از شایع ترین فعالیت های تفریحی نیز نموده است. مسابقات شنای فراوانی در دنیا برگزار می گردد که از آن جمله می توان به مسابقات دنیای ورزش های آبی و بازی های المپیک نام برد. این مسابقات از طریق فدراسیون بین المللی بین الملل (FINA) اداره می شوند. شنا یک ورزش است که تناسب اندام و استقامت شما را بالا می برد.

موج سواری | Surfing

از هیجان انگیزترین ورزش های آبی که می توان نام برد، موج سواری است. موج سواری به معنی راندن تخته ای بر روی امواج است. این تخته با نیروی امواج و قدرت جهت دهی شما بر روی آب و میان امواج به حرکت در می آید. انواع مختلفی از موج سواری وجود دارد که بستگی به طول تخته موج سواری، طراحی آن، شکل امواج و سبک و سیاق شما در راندن تخته موج سواری دارد. تعادل نقش مهمی را در نگه داشتن شما بر روی تجهیزات موج سواری مختلف ایفا می نماید. از تجهیزات این ورزش می توان به تخته موج سواری، زیرمیزانای آن، تخته های بلند، گیره نگه دارنده تخته به دور مچ پا، شکل و حالت موج، تخته های زانویی یا تخته های نازک نام برد.

موج سواری با باد یا ویندسرفینگ | Windsurfing

اصل و ریشه این ورزش از شناخت کامل و ترکیب موج سواری و قایق رانی با بادبان می آید. تجهیزات مورد استفاده در آن، یک تخته موج سواری است که با یک دکل و بادبان متحرک ترکیب شده است. موج سوار باید تخته موج سواری را بر روی موج ها به حرکت در آورد و هم زمان حرکت خود را در جهت وزش باد کنترل نماید. این ورزش آبی جزو هیجان انگیزترین انواع ورزش های آبی است که بر روی آب صورت گرفته و دارای مسابقات محلی و دنیای و بعلاوه المپیک می باشد.

جت اسکی | Jet Skiing

جت اسکی یکی دیگر از انواع ورزش های آبی است که بر روی آب اجرا می گردد و شما از طریق یک موتور آبی بر روی آب حرکت می کنید. مسابقات آزاد جت اسکی یکی از هیجان انگیزترین ورزش های آبی در دنیا است. حرکت سریع با جت اسکی، پرش از روی سکوهای مختلف، چرخش های و حقه های دور زدن همگی در این مسابقات اجرا می گردد. در هر مسابقه بین 10 تا 20 نفر با جت اسکی با هم به رقابت می پردازند. این مسابقات گرچه هنوز به عنوان مسابقات المپیک شناخته نشده است اما به صورت محلی در سواحل آسیایی برگزار می گردد.

ویک بوردینگ | Wakeboarding

یک موج سوار را بر روی تخته موج سواری تصور کنید که با یک طناب بلند به یک قایق موتوری وصل شده است. به این ورزش ویک بوردینگ می گویند. تخته ای که برای این ورزش استفاده می گردد برای آن طراحی شده و دارای باله و گیره هایی برای چسبیدن به پای شما است. با کمی تجربه و چندین بار انجام دادن آن می توانید برترین حرکات را بر روی آب یا بالای آب انجام دهید. این ورزش تخته ای از هیجان انگیزترین ورزش های آبی است که معمولاً در دریاچه ها و رودخانه و در کل مناطقی با عمق کم برگزار می گردد.

اسکی روی آب | Water Skiing

یکی دیگر از ورزش هایی که بر روی سطح آب اجرا می گردد، اسکی روی آب است. یک نفر با استفاده از 2 تخته اسکی یا یک تخته اسکیت در امتداد سطح آب، با یک قایق موتوری تندرو و یک طناب و کابل به جلو حرکت می نماید. اسکی روی آب بخش مهمی از تمام مسابقات ورزشی بزرگ شامل بازی های المپیک، بازی های دنیای و مسابقات دنیای است. از دیدنی ترین این مسابقات مسابقات اسکی نمایشی بر روی آب است که به صورت گروهی برگزار می گردد.

مسابقات 3 گانه ترکیبی یا تریسلون | Triathlon

مسابقات 3 گانه ترکیبی یا تریسلون گونه ای از هیجان انگیزترین ورزش های آبی است که شامل شنا، دوچرخه سواری و دویدن در مسافت های طولانی است. این مسابقات از پرطرفدارترین مسابقات دنیای و المپیک است. این ورزش نمونه ای عالی برای سنجش مقاومت بدنی و شرایط جسمانی شماست.

کایت سواری بر روی آب | Kitesurfing

کایتسورفینگ یا کایت سواری بر روی آب با استفاده از یک تخته موج سواری کوچک یا ویکبورد است که از طریق یک کایت کشیده می گردد. برای درک حرکت و کنترل جهت کایت، باید حتماً آموزش های مربوطه را ببینید. تنها چند قانون و مقررات کلی برای انجام وجود دارد که اگر شما به آن ها مسلط شوید، این ورزش برایتان به یکی از هیجان انگیزترین انواع ورزش های آبی تبدیل می گردد.

اسکیم بوردینگ | Skimboarding

باز هم یک ورزش با تخته موج سواری، اما با پیچ و تاب فراوان! بر خلاف اغلب تخته سوارها که ابتدا به اعماق دریا می فرایند و سپس به سمت ساحل برمی گردند، این ورزش از ساحل آغاز می گردد. ورزشکار در اسکیم بوردینگ، بر روی کف های امواج حرکت نموده و خود را به موج بعدی می رسانند و سپس طول موج را مارپیچی طی نموده و دوباره به سمت ساحل بر می گردند. طول تخته اسکیم بوردینگ کوچکتر از تخته موج سواری است و برخلاف موج سواری که احتیاج به حجم وسیع آب و موج دارد، این ورزش در دریاچه ها و رودخانه هم می تواند انجام گردد.

بادی بوردینگ | Bodyboarding

بادی بوردینگ یکی از انواع ورزش های آبی صورت گرفته بر روی سطح آب است و موج سوار یک تخته را بر روی امواج به سمت ساحل راهنمایی می نماید. از این ورزش در ابتدا برای آموزش حرکت بر روی موج و یادگیری تخته موج سواری استفاده می گردد. با انجام آن یاد می گیرید که چگونه بدن خود را بر روی تخته متعادل نگه دارید و وزن خود را روی آن نگه دارید. مسابقات قهرمانی دنیا این ورزش از هیجان انگیزترین ورزش های آبی است که هر ساله برگزار می گردد.

شیرجه از بالای صخره در آب | Cliff Diving

پرش یا شیرجه زدن در آب از بالای صخره، یکی از هیجان انگیزترین انواع ورزش های آبی است که بیشتر جوانان را به خود جذب می نماید. برای پرش از بالای سنگ ها و صخره ها در آب های شور یا آرام جرأت می خواهد. با این حال افرادی که به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال می نمایند هر ساله در مسابقات دنیای شیرجه از بالای صخره ها با ارتفاع 85 فوت (نزدیک به 26 متر) ارتفاعی به میزان یک ساختمان 8 طبقه، شرکت می نمایند. بسیاری از ماجراجویان در دنیا برای پیدا کردن مکان های مجذوب کننده برای پرش از صخره به درون آب ها را سفر می نمایند تا لذت خطر و هیجان را تجربه نمایند.

ماهیگیری | Fishing (Angling)

این ورزش آبی بسیار احتیاج به صبر و حوصله داشته و یک فعالیت آرامش دهنده محسوب می گردد. همچنان که به صورت تفریحی انجام می گیرد، دارای مسابقات فراوانی نیز در سراسر دنیا می باشد. انواع ورزش های آبی که در زمره ماهیگیری قرار می گیرند می توان به مسابقات ماهیگیری بزرگ تا ماهیگیری در آب های عمیق را نام برد. گونه ها و کیفیت صید در مسابقات ماهیگیری به قوانین آن رقابت و منطقه ماهیگیری (دریا، رودخانه یا دریاچه) بستگی دارد.

واترپولو | Water Polo

این ورزش جزو ورزش هایی است که احتیاج به انرژی فراوان داشته و تمام عضلات بدن را درگیر می نماید. در این ورزش گروهی به عنوان یک بازیکن باید هم شنا کنید و هم توپ را از حریف مقابل گرفته و به سمت دروازه پرتاب کنید. این بازی بسیار شبیه به بازی هندبال است با این تفاوت که در درون آب اجرا می گردد. در این بازی انواع تکنیک ها و استراتژی های متنوع انجام می گیرد که از طریق آن بازیکنان به برد می رسند. واترپولو یکی از قدیمی ترین و هیجان انگیزترین ورزش های آبی در المپیک است.

رفتینگ | Rafting

علاقه مندان به هیجان و ورزش های شدید، این ورزش آبی را گنجینه ورزش های آبی عنوان می نمایند. یک قایق محکم که یک تیم بیش از 4 تا 12 نفره را در آب های شیرین و خطرناک رودخانه حرکت می دهد. این ورزش از معروف ترین و هیجان انگیزترین ورزش های آبی است که برای تعطیلات نیز بسته به موقعیت و سرعت جریان آب ایده آل بوده و البته کمی خطرناک است. اگر در طول فصل بارانی رفتینگ را انجام دهید در زمانی که جریان رودخانه در اوج خود است، بیشتر سرگرم نماینده خواهد بود.

قایقرانی | Rowing

ورزش قایقرانی از جمله انواع ورزش های آبی است که دارای مسابقات جام دنیای و المپیک بوده و هواداران فراوانی دارد. در این ورزش که هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی برگزار می گردد، ورزشکاران در یک قایق پارویی نشسته و هماهنگ با هم بر روی دریاچه، رودخانه یا اقیانوس (بسته به نوع مسابقه) پار و زده و خود را به خط انتها می رسانند.

کشتیرانی | Sailing

به صورت تخصصی در انواع ورزش های آبی هر ورزشی که با وسیله یا ماشینی که بر روی آب رانده می گردد می تواند در این گروه قرار بگیرد. کشتیرانی یک ورزش بسیار رقابتی است و بسیاری از مسابقات مانند مسابقات دنیای کشتیرانی، مسابقات دنیای کشتیرانی برای جوانان، مردان و زنان به صورت دسته های مجزا در المپیک برگزار می گردد.

منبع: thrillspire.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1304

به "آشنایی با انواع ورزش های آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع ورزش های آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید