آشنایی با سبک سفر بک پکری یا کوله گردی

به گزارش مجله ایرکا، سفر بک پکری یکی از مدل های #گردشگری و #سفر است که هر روزه به تعداد مخاطبین آن نیز بیش از پیش افزوده می گردد. این مدل از سفر، قواعدی کلی دارد که طبق آن ها شرایط مختلف سفر معنا پیدا می نمایند و قوانین شان معین و مشخص می شوند.

آشنایی با سبک سفر بک پکری یا کوله گردی

سفر بک پکری در لغت به سفر کوله گردی نیز معنا می گردد، اما این معنا تمامی جهات و مضامین آن را دربرنمی گیرد و اهداف بسیار بیشتری برای این نوع از جهانگردی وجود دارد. در این مقاله از وب سایت دنیای سفر به این می پردازیم که یک بک پکر چه ویژگی هایی دارد و به طور کلی کوله گردی چیست و اگر کسی بخواهد کوله گرد گردد، باید چه کارهایی انجام دهد و چه مواردی را در نظر بگیرد.

بک پکری چیست و چه اهدافی دارد؟

کوله گرد به معنای واقعی کلمه، فردی ماجراجو است و اهداف مختلفی را در یک سفر دنبال می نماید. حال این ماجراجویی هم خود می تواند در اشکال مختلف باشد، مثل نحوه پیدا کردن راستا، جستجو برای یک اقامتگاه یا سکونت در جایی مناسب، کاوش در فرهنگ مردمان بومی هر منطقه و ...

کسی که قصد کوله گردی دارد، تمام وسایل مورد احتیاج سفر خود را درون یک کوله جای داده و سپس به دل جاده می زند و سفرش را شروع می نماید. معمولا طول زمان سفر یک بک پکر کوتاه نیست و برای مدت قابل توجهی ادامه دارد. یکی از اهدافی که افراد در این نوع سفر دنبال می نمایند، این است که سعی می نمایند خیلی مالی عمل نموده و خرج اضافی ننمایند.

از برترین عادت هایی که بین بسیاری از کوله گردها وجود دارد، کسب تجربه زندگی با افراد بومی هر مقصد است. هر چقدر که این مدت زمان کم باشد مهم نیست، آن تعاملی که بین جهانگرد و افراد بومی به وجود می آید، اهمیت بالایی دارد و سبب تبادل و جابه جایی اطلاعات و تجربه های جالبی بین آن ها می گردد و جهانگرد می تواند به نحو احسن با فرهنگ مردم مقصدی که به آن جا رفته آشنا گردد.

امکان چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی و بومی هر منطقه، هم کلام شدن با افراد آن جا و مواردی از این دست، شانسی است که برای یک بک پکر نسبت به یک جهانگرد عادی، بیشتر وجود دارد. چرا که کوله گرد به واسطه راستاها و سکونت گاه هایی که بر می گزیند، با تعداد بیشتری از منطقه ها و بومیان سر و کار خواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگری که اینگونه افراد در نظر دارند و یکی از اصول بک پکری به شمار میرود، این است که حتما محیط زیست و حفظ آن را در اولویت فرایند سفر خود قرار می دهند.

چگونه کوله گردی را شروع کنیم؟

برای ترتیب دادن یک سفر بک پکری باید نکات گوناگونی را در نظر داشته باشید، مخصوصا اگر بار اول است که می خواهید این نوع گردش را تجربه کنید. در این صورت بهتر است که با یک یا چند نفر همسفر شوید. البته سفر دو یا چند نفره بین بک پکرها معمول است، ولی این نوع مسافرت به صورت تکی نیز صورت می گیرد. برای اینکه بتوانید این نوع سفر را تجربه کنید، نکاتی هست که حتما باید به آن ها توجه داشته باشید. برخی از این نکات را در ادامه خواهیم آورد تا بتوانید با دیدی باز و کامل تر تصمیم گیری کنید و آماده شوید.

آمادگی جسمانی: با توجه به راستای که پیش رو دارید، آماده بودن بدن شما بسیار مهم است؛ به همین دلیل است که باید قبل از سفر به راستا توجه کامل داشته باشیم. اگر بار اول است که می خواهید سفر بک پکری را تجربه کنید، بهتر است که راستاهای آسان را انتخاب کنید.

وسایل درمانی: همه ما می دانیم که حادثه خبر نمی نماید؛ پس داشتن تجهیزات کامل و مناسب برای زمانی که حادثه ای رخ داد از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم نیست که با خود کوله ای از تجهیزات پزشکی همراه داشته باشید، چراکه اصل بک پکری نیز بر سبک سفر کردن است، اما باید وسایل اولیه امدادی را داشته باشید.

کوله مناسب: کوله شما، به تعبیری زندگی شما و هر آن چیزی است که در بک پکینگ با خود دارید. پس کوله ای انتخاب کنید که علاوه بر مقاومت، جای کافی نیز داشته باشد. این کوله نباید وزن زیادی هم داشته باشد و در عین حال باید تحمل وزن بالا را دارا باشد تا با خیال راحت در آن وسیله قرار دهید.

لباس مناسب: ضروری است که چند دست لباس داشته باشید، اما خود لباس ها باید ویژگی هایی داشته باشند که برترین کارکرد را برای شما ایجاد نمایند. وزن کم، مقاومت بالا، آنتی باکتریال بودن، بهره مندی از منافذ مخصوص برای عبور هوا، روکش مناسب و مواردی دیگر از جمله نکاتی است که برای تهیه لباس باید مد نظر قرار دهید.

کفش مناسب: پا، قلب دوم انسان است، پس باید به خوبی از آن مراقبت کرد. کفشی که بتوان به آن در راستاهای مختلف و غیر مترقبه تکیه کرد، از گزینه های مناسب است. اینکه کفش از نفوذ آب جلوگیری کند (با توجه به فصل و شرایط آب و هوایی) و احتمال خطر پیچ خوردگی مچ پا را کاهش دهد، بسیار مهم است.

کیسه خواب: کیسه های خواب انواع مختلفی دارند و با توجه به فصل می توان مناسب ترین آن ها را انتخاب کرد. حفظ دما، عایق بودن، طول و ابعاد، وزن و شکل کیسه خواب، همگی مؤلفه هایی هستند که باید به آن ها توجه گردد.

چادر مسافرتی: اگر اهل چادر زدن و کمپ هستید، حتما یک چادر مسافرتی همراه داشته باشید. در بک پکینگ احتمال پیدا نکردن اقامتگاه مناسب (از نظر مالی و...) وجود دارد، پس شاید مجبور به چادر زدن شوید. مهم ترین نکته برای چادر، کم وزن بودن و داشتن عایق مناسب است. اگر یک زیرانداز هم داشته باشید، بهتر است، چرا که از آسیب تماشا قسمت زیرین چادر ممانعت می نماید.

این ها برخی از وسایلی بودند که یک کوله گرد قطعا به آن ها احتیاج پیدا خواهد نمود. اما یک سری نکات هم وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند و الزاما باید به آن ها توجه گردد، چراکه بی اهمیتی به آن ها ممکن است سبب وقوع اتفاقات بدی گردد.

نکاتی که یک بک پکر باید بداند

شخصی که سفر بک پکری می نماید، همواره باید یک راهنما همراه خود داشته باشد، خواه این راهنما یک فرد و همسفر باشد، خواه یک نقشه یا کتاب راهنما؛ در بسیاری از مواقع ممکن است برای پیدا کردن راه، شناخت برخی گیاهان و گونه های جانوری احتیاج به یک هدایت باشد، در این صورت است که وجود و حضور یک فرد آگاه، یک کتاب یا یک نقشه کاملا حس می گردد.

در هنگام سفر نیز سلامت جسم و حفظ انرژی اهمیت بسیاری دارد، به همین منظور بهتر است پس از هر مسافت بلند و طولانی مدتی که طی کردید، کمی استراحت کنید و حتی پاهای خود را هم از کفش بیرون آورید تا کمی هوا بخورند. شما باید کالری مورد احتیاج بدن خود را تامین نموده تا انرژی مورد احتیاج شما امکان ادامه دادن سفر را برایتان ایجاد کند.

بهتر است مقدار کالری غذایی که می خورید بین 680 تا 1200 باشد. به همین منظور همراه داشتن و مصرف تخم مرغ، آبمیوه، کنسرو، چای، نسکافه و مواردی از این قبیل به شما یاری خوبی خواهد نمود. داشتن وعده های غذایی مناسب، به قدری اهمیت دارد که بهتر است همراه خود یک اجاق مسافرتی نیز داشته باشید تا امکان پخت و پز برای شما وجود داشته باشد. از قلم نیاندازید، یکی از مواردی که بک پکرها به خوبی آن را در نظر دارند، فراهم آوردن سفری مالی است که پیش تر به آن اشاره داشتیم. اگر به غذا پختن در طبیعت علاقمند هستید مطلب غذاهای مناسب طبخ در جنگل را هم بخوانید.

غذا درست کردن در سفر بک پکری

برخی از اوقات هست که کوله گرد برای تامین مخارج خود، در برخی از مقاصدی که می رود، کار هم می نماید تا کمی در هزینه هایش صرفه جویی گردد. به خاطر داشته باشید که انعطاف پذیر بودن، باید از صفات شاخص شما باشد!

همراه داشتن لوازم بهداشتی نیز یکی دیگر از اصلی ترین مواردی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. ضدعفونی نماینده، داروهای اساسی و مهم، کرم ضدآفتاب، پماد سوختگی و اقلامی دیگر که بسته به هر شخص و موقعیت سفر فرق دارد، از اصلی ترین موارد هستند.

شرایط جوی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. پیش از شروع سفر، حتما شرایط جوی را چک کنید، این کار یاری خوبی به شما می نماید تا بتوانید آمادگی لازم جهت برنامه ریزی بهتر برای سفر را داشته باشید.

تفاوت بک پکر و هیچهایکر

هیچهایک در لغت به معنای رایگان سواری ترجمه شده، اما برخی آن را به مرامی سواری نیز می شناسند. می توان گفت که هیچهایک می تواند بخشی از یک سفر بک پکری باشد و به تعبیری زیر مجموعه ای از آن تلقی گردد. هیچهایک فقط به رفت و آمد فرد مربوط می گردد، اما بک پکری یک سبک کامل تر و جامع تری از سفر است که حمل و نقل هم بخشی از آن است.

در سفر بک پکری به طور کلی باید چند اصل را سرلوحه خود قرار دهید، اینکه سفری کاملا مالی ترتیب دهید و حواس تان به خرجی که می کنید باشد. غیر از این، باید کاملا در حفظ محیط زیست کوشا باشید و کوشش کنید که تاثیر منفی روی آن برجای نگذارید. آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم افراد بومی که در مقاصد مختلف می بینید هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1398

به "آشنایی با سبک سفر بک پکری یا کوله گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سبک سفر بک پکری یا کوله گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید