تور استرالیا: ادامه سایه سنگین پیمان آکوس بر مناسبات فرانسه، استرالیا

به گزارش مجله ایرکا، در پی تداوم بحران پیمان آکوس، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس گروه 20 تاکید نمود که استرالیا درباره این پیمان به فرانسه دروغ گفته است.

تور استرالیا: ادامه سایه سنگین پیمان آکوس بر مناسبات فرانسه، استرالیا

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به نقل از روزنامه فرانسوی لوپوئن، درحالی که هنوز خشم فرانسه از بحران پیمان آکوس فروکش ننموده است، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به سوال یک خبرنگار استرالیایی در حاشیه نشست سران گروه 20 در رم درمورد اینکه آیا شما فکر می کنید که نخست وزیر استرالیا پیرامون مذاکرات پنهانی با واشنگتن و لندن به شما دروغ گفته است؟ شرح داد: من فکر نمی کنم بلکه می دانم که اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در این رابطه به من دروغ گفته است.

وی خطاب به خبرنگار استرالیایی اضافه کرد: من برای کشور شما و مردم شما احترام و دوستی زیادی قائلم اما باید مطابق با ارزش ها رفتار کنیم.

لوپوئن در ادامه نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنج شنبه گذشته برای نخستین بار پس از بحران پیمان آکوس با نخست وزیر استرالیا ملاقات کرد.

وی در این ملاقات خطاب به نخست وزیر استرالیا گفت: نقض این قرارداد، اعتماد بین دو کشور را هم نقض نموده است.

پس از امضای پیمان دفاعی اکوس، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در پی انتقادهای فرانسه اطمینان داد که پاریس در موقعیتی بوده است که از ملاحظات و نگرانی های کانبرا درمورد قرارداد خرید زیردریائی ها مطلع باشد. اما از نظر دولت فرانسه، مذاکرات میان کانبرا و واشنگتن برای جایگزین کردن قرارداد با فرانسه، بدون تردید از ماه ها پیش شروع شده و در تمام این مدت، گفت وگوهائی که نتایج آن به لغو قرارداد پُراهمیتی برای فرانسه منجر شده، از این کشور پنهان نگاه داشته شده است. از این رو، وزیر خارجه فرانسه آن را خنجری از پشت توصیف نموده است.

بعلاوه مقامات فرانسه که مذاکرات پنهانی میان دو هم پیمان خود را برای راندن این کشور از یک قرارداد پُراهمیت، توطئه و خیانت تلقی می نمایند، مطلع بودن از ملاحظات کانبرا، از نظر آنان جوابگوی نقدها پاریس نیست.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز آدینه گذشته در ملاقات با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود به فروش جنجالی زیر دریایی به استرالیا اشاره نمود و گفت که تصور می کردم از پیش این مساله را به فرانسه اطلاع داده باشند. به گزارش خبرنگار شبکه سی بی اس نیوز، بایدن بعلاوه بیان کرد که فروش زیردریایی ها طبق توافق آکوس به استرالیا یک حرکت ناآزموده بود. اظهارات بایدن نشان دهنده اعتراف به انجام یک اشتباه در سیاست خارجی به عنوان شخصی است که سال ها در این حوزه تجربه دارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا 25 شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی - نظامی تازه موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور اطلاع داد. فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را هم لغو کرد. توافق امنیتی تازه سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی 90 میلیارد دلاری محروم ساخته است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1185

به "تور استرالیا: ادامه سایه سنگین پیمان آکوس بر مناسبات فرانسه، استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا: ادامه سایه سنگین پیمان آکوس بر مناسبات فرانسه، استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید