اوپک تقاضای کمتری برای نفت پیش بینی کرد

به گزارش مجله ایرکا، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2020 تحت تاثیر پیامدهای شیوع ویروس کرونا، به میزان چشمگیری بیشتر از میزانی که پیش از این پیش بینی شده بود کاهش پیدا خواهد نمود و احیای آن در سال آینده بسیار کندتر از انتظارات قبلی خواهد بود.

اوپک تقاضای کمتری برای نفت پیش بینی کرد

به گزارش خبرنگاران، اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان 9.46 میلیون بشکه در روز در سال 2020 کاهش پیدا می نماید و به 90.2 میلیون بشکه در روز می رسد. این رقم بالاتر از 9.06 میلیون بشکه در روز کاهش پیش بینی شده در گزارش ماه پیش این سازمان است.

قیمتهای نفت در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا که سفرها و فعالیت مالی را محدود نموده، دچار ریزش شده اند. در حالی که شماری از کشورها محدودیتهای قرنطینه را کاهش داده اند و این امر به بهبود تقاضا برای سوخت یاری نموده است اما شمار رو به رشد موارد جدید ابتلا به کووید 19 و فراوری بالاتر نفت، قیمتها را تحت فشار کاهشی قرار داده است.

اوپک درباره دورنمای سال 2021 بیان کرد: ریسکها به خصوص در ارتباط با تحولات شیوع بیماری کووید 19 و درمانهای احتمالی آن، بالا مانده و به سمت نزول متمایل هستند. افزایش استفاده از دورکاری و کنفرانس از راه دور، بهبود مصرف سوختهای حمل و نقل و بازگشت آن به سطح سال 2019 را محدود خواهد نمود. این به معنای آن است که تقاضا برای نفت در سال 2021 بسیار کندتر از انتظار قبلی بهبود پیدا می نماید. اوپک پیش بینی می نماید مصرف نفت در سال 2021 به میزان 6.62 میلیون بشکه در روز رشد می نماید که 370 هزار بشکه در روز کمتر از برآورد ماه گذشته این سازمان است.

ذخایر نفت به دلیل فروپاشی تقاضا رشد نموده اند. اوپک بیان کرد ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته در ژوئیه به میزان 4.5 میلیون بشکه کاهش پیدا کرد اما 260.6 میلیون بشکه بالاتر از متوسط پنج ساله مانده که اوپک پیش از شیوع ویروس کرونا به عنوان سطح مطلوب ارزیابی می کرد.

نفت روز دوشنبه پس از انتشار گزارش اوپک پایین 40 دلار در هر بشکه معامله شد که بسیار پایینتر از سطح قیمت مورد احتیاج بسیاری از اعضای اوپک برای متوازن کردن بودجه شان است. قیمتها در ماه جاری تقریبا 15 درصد سقوط نموده اند.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، برای مقابله با اشباع عرضه در بازار، از ماه مه کاهش فراوری 9.7 میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند. آمریکا و سایر کشورها هم در واکنش به شرایط بازار فراوریشان را کمتر کردند.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود بیان کرد فراوری این گروه در اوت 760 هزار بشکه در روز رشد نموده و به 24.05 میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش فراوری در راستای تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس از 9.7 میلیون بشکه به 7.7 میلیون بشکه در روز از اول اوت بوده است.

طبق محاسبات رویترز، نرخ پایبندی این گروه به توافق کاهش فراوری در اوت به 103 درصد در مقایسه با 97 درصد در ژوییه رسید.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس پنج شنبه هفته جاری برای مذاکره درباره شرایط بازار ملاقات خواهد نمود. بعضی از نمایندگان اوپک نسبت به کاهش قیمتها در ماه جاری ابراز نگرانی نموده اند اما هیچ سیگنالی از برنامه ریزی این گروه برای تغییر پیمان کاهش فراوری وجود ندارد.

در گزارش ماهانه اوپک پیش بینی شده است تقاضا برای نفت اوپک سال جاری و سال آینده کمتر از حد انتظار خواهد بود که به دلیل افزایش عرضه نفت در خارج از اوپک و دورنمای تقاضای جهانی کمتر برای نفت است.

اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه سال جاری به طور متوسط 22.6 میلیون بشکه در روز خواهد بود که 700 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی است. اگر اوپک با نرخ اوت به فراوری نفت ادامه دهد، بازار دچار مازاد عرضه خواهد بود. پیش بینی میزان تقاضا برای نفت اوپک در سال میلادی آینده 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش داده شد.

قول اوپک در تولد 60 سالگی

اوپک روز دوشنبه 60 ساله شد و بیان کرد آماده است به چالشهای 60 سال آینده بپردازد و یک بازار نفت متوازن و باثبات را تضمین کند.

شصت سال پس از این که ایران، عراق، کویت، عراق و عربستان سعودی اوپک را در 14 سپتامبر سال 1960 تاسیس کردند، اوپک وعده داد همچنان به ایفای نقش عمده در بازار جهانی نفت ادامه می دهد و به بازار نفت متوازن و باثباتی متمرکز مانده که به نفع هر دوی فراوریکنندگان و مصرف کنندگان است. موضوعی که در اعلامیه همکاری و توافق کاهش فراوری تاریخی در سال 2020 منعکس شده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در بیانیه ای اظهار کرد: اوپک همچنان همان اهداف اصلی نظم و ثبات بازارهای جهانی نفت را دنبال می نماید اما نقش این گروه به میزان قابل توجهی گسترش پیدا نموده و شامل همکاری عمیقتر با سایر فراوریکنندگان، گفت و گو با ذی نفعان صنعت نفت و پرداختن به نگرانیهای انسانی مانند توسعه پایدار، محیط زیست و ریشه کنی فقر انرژی بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 558

به "اوپک تقاضای کمتری برای نفت پیش بینی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپک تقاضای کمتری برای نفت پیش بینی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید