بلک فرایدی یا آدینه سیاه در استانبول

به گزارش مجله ایرکا، در واقع، بلک فرایدی یا همان آدینه سیاه یکی از استثنایی ترین حراج ها در سراسر جهان است. این روز بعد از برگزاری جشن شکرگزاری می باشد و همه فروشندگان، در بیشتر نقاط جهان به خصوص در شهر استانبول ترکیه که به آدینه سیاه استانبول معروف است، اجناس خود را با قیمت های باور نکردنی به مشتریان عرضه می نمایند. معمولا همه مشتریان خودشان را برای خرید در این روز آماده می نمایند. بلک فرایدی عمدتا در شهر استانبول پر رنگ است و در این شهر، آدینه سیاه با سایر شهرهای جهان متفاوت است. آدینه سیاه در استانبول یک هفته طول می کشد و بعد از انتها هفته نیز باز هم اجناس با تخفیف های خوبی ارائه می گردد و این برای مشتریان و سایر افراد بسیار جالب و خوب است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا بتوانید با خرید تور استانبول از تخفیف های ویژه بلک فرایدی در این شهر بهره مند شوید.

بلک فرایدی یا آدینه سیاه در استانبول

آدینه سیاه یا بلک فرایدی در ترکیه چیست؟

در حقیقت به آخرین آدینه ماه نوامبر آدینه سیاه یا بلک فرایدی گفته می شود که برخلاف نامش که کمی ترسناک به نظر می رسد. یکی از مهیج ترین روزهای سال برای بسیاری از کشورهای دنیا، مخصوصا کشور ترکیه و شهر استامبول است.

این روز فرصت بسیار استثنایی برای مشتریانی است که می خواهند در شهر استانبول کالاهای مورد نیازشان را با قیمت بسیار استثنایی تهیه نمایند. در این روز همچنین بسیاری از فروشندگان کالاهای خود را به راحتی و به قیمت های بسیار مناسب به مردم خود و همچنین گردشگرانی که به استانبول آمده اند، می فروشند. آدینه سیاه استانبول دقیقا یک روز بعد از روز شکرگذاری و قبل از آغاز سال نو میلادی است و در حقیقت مردم این فرصت را دارند که هر چه را که می خواهند قبل از سال نو با قیمت بسیار مناسب تهیه نمایند.

شاید برایتان جالب باشد که این را بدانید که آدینه سیاه یک روز تعطیل نیست ولی در این روز بیشتر مردم مرخصی می گیرند و حتی در بعضی کشورها کارفرمایان شرکت ها و اداره ها را در این روز تعطیل می نمایند.

در بعضی از نقاط مردم از شب قبل پشت درب مغازه ها صف می بندند تا زمانی که مغازه باز می شود اولین نفری باشند که خرید می نمایند. این سنت برای اولین در آمریکا برگزار گردید و از انجا به دیگر کشورها و نقاط دنیا سرایت کرد و می توان گفت که اکنون در بیشتر نقاط دنیا وجود دارد.

تاریخچه کوتاهی از بلک فرایدی یا آدینه سیاه

معمولا صفت سیاه در بیشتر کشورها و نقاط دنیا برای بد شانسی و بد یمنی استفاده می شود و آدینه سیاه نیز در این رابطه استثنا نیست. در حقیقت تاریخچه این روز به تاریخ 1869 باز می شود.

وقتی که آمریکا در حال بازسازی خود بعد از جنگ داخلی بود دو تن از افراد زمین خوار در این کشور توانستند برای مدت خیلی کوتاهی انحصار طلا را به دست آورند و از آن سوء استفاده نمایند و در واقع ره صد ساله را یک شبه رفتند و پولدار شدند.

در آن موقع دولت نتوانست متوجه این فساد شود و برای ایجاد تعادل و ثابت کردن قیمت ها در بازار مقدار بسیار زیادی طلا را وارد بازار کرد. این حرکت باعث شد که افراد زیادی ورشکسته شوند و به همین دلیل است که آدینه سیاه نام دارد.

در سال 1951 معنای دیگری به وجود آمد. اغلب کارگرها با هم هماهنگ می کردند و این روز را مرخصی می گرفتند تا به نوعی بتوانند بعد از جشن شکرگزاری یک تعطیلات چهار روزه داشته باشند و استراحت نمایند.

یکی دیگر از ریشه های این نوع نامگذاری به حسابداران مربوط است. بر اساس قانون نانوشته ای وقتی که حسابداران ضرر می کردند ضررشان را با جوهر قرمز و زمانی که سود می کردند آن را با جوهر سیاه می نوشتند. تقریبا در اوایل دهه 60 بود که متوجه شدند به دلیل اینکه مردم خریدهای زیادی را بعد از مراسم شکر گذاری می نمایند اغلب همه ارقام به رنگ سیاه نوشته می شود و به همین دلیل این روز را در بین خود آدینه سیاه نام گذاری کردند.

آدینه سیاه در استانبول چگونه است؟

آدینه سیاه در استانبول، از تاریخ 23 نوامبر معادل دوم آذر ماه آغاز می شود و حدودا تا یک هفته ادامه دارد. همان طور که گفته شد آدینه سیاه ابتدا در آمریکا شکل گرفت و اکنون به بیشتر کشورهای دنیا سرایت نموده است.در کشور ترکیه روزی به نام روز شکرگذاری وجود ندارد از این رو معنی مرسوم آدینه سیاه در این کشور کمرنگ شده است. حتی مخالفت های فرهنگی و اعتقادی نیز در این رابطه وجود دارد.

اما این روز نه تنها به ضرر مشتری ها نبوده بلکه به نوعی به نفع آنها بوده است. در کشور ترکیه این روز به یک حراج زمستانی بی نظیر تبدیل شده است و بیشتر جنس ها بین 50 تا 70 درصد تخفیف دارد.

در کشور ترکیه این حراجی در شهر استانبول پر رنگ تر است و نه تنها مردم خود ترکیه بلکه مردم از سراسر دنیا به آنجا می آیند. همچنین مشتریان به جای یک روز، یک هفته وقت دارند تا خرید نمایند و به همین دلیل ازدحام مشهور بلک فرایدی دنیای در ترکیه دیده نمی شود.

اما اگر می خواهید محصولی را خریداری کنید بجنبید تا بتوانید جنس مورد نظرتان با تنوع و با کیفیت بیشتری تهیه کنید. نکته جالب در رابطه با آدینه سیاه در استانبول این است که بعد از اینکه یک هفته تمام شد باز هم اجناس تخفیف دارند اما ممکن است تخفیف ها تنها تا 30 درصد باشد.

در این حراجی شما می توانید هر چه را که لازم دارید با پایین ترین قیکت ممکن تهیه کنید. معمولا این حراجی از صبح زود آغاز می شود و در بعضی از موارد بعضی فروشگاه به صورت شبانه روزی باز هستند.

آدینه سیاه در استانبول و تخفیف پوشاک تا 70 درصد

لباس و پوشاک از جمله بهترین اقلامی است که می توانید در آدینه سیاه در استانبول تهیه کنید. بیشتر مغازه های پوشاک تخفیف 70 درصدی دارند و برندهای معتبر نیز این تخفیف را دارند.

سعی کنید برای خرید پوشاک در اولین فرصت ممکن مراجعه کنید تا پوشاک مورد نظرتان را با تنوع بیشتری تهیه نمایید. همچنین در آدینه سیاه استانبول شما می توانید پوشاک خارج از فصل را با بهترین قیمت ممکن تهیه کنید. جالب است بدانید که برای خرید آنلاین نیز شما می توانید از تخفیف های ویژه ای برخوردار شوید و اخیرا فروشگاه های آنلاین نیز تخفیف های خوبی را در نظر می گیرند.

1+

منبع: دلتابان
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 685

به "بلک فرایدی یا آدینه سیاه در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلک فرایدی یا آدینه سیاه در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید