بهترین راه خودداری از گناه و اعمال حرام

به گزارش مجله ایرکا، آدمی به ذات از گناه و آنچه خداوند متعال حرام می داند، دوری می جوید و درصدد کنار نهادن آنها است که برای این مهم یک راه ساده در دین توصیه شده است.

بهترین راه خودداری از گناه و اعمال حرام

خبرنگاران | سرویس مذهبی - شکرگزاری از توصیه های موکد دین است که زمینه افزایش نعمات را فراهم آورده و باب رحمت الهی را برای انسان می گشاید از این رو در روایات متعدد نسبت به آن سفارش می گردد.

رسول خدا (ص) فرمودند: خورنده شکرگزار، اجر روزه دار خداجو دارد و تندرست شکرگزار، اجر گرفتار دردمند صابر دارد و عطا بخش شکرگزار، اجر محروم قناعتکار دارد. همان حضرت (ص) می فرمایند: خداوند بر بنده اى درى از شکر نگشاید که درى از فزایش را بر او بندد.

امام صادق (ع) نیز درباره شکرگزاری فرموده اند: در تورات نوشته است: شکرگزار از هر که به تو نعمت داد و نعمت بخش بر هر که تو را شکر گزارد، زیرا با شکرگزارى نعمت نابود نگردد و با کفران نعمتى نباید، شکرگزارى فزایش نعمت است و امان از دیگرگونى.

عبید اللَّه بن ولید گوید: شنیدم از امام صادق (ع) که مى فرمودند: سه چیز است که با وجود آنها چیزى زیان نزند: دعاء در موقع گرفتارى، و آمرزش جوئى هنگام گناه و شکرگزارى هنگام نعمت.

از امام صادق (ع) که فرمودند: شکر نعمت، کناره گیرى از حرام ها است و نهایت شکر، گفتن الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ است.

همچنین، أبى بصیر گوید: به امام صادق (ع) گفتم: براى شکر اندازه اى است که چون بنده آن را انجام دهد شاکر باشد؟

حضرت (ع) فرمودند: آرى گفتم: آن چیست؟ فرمودند: خدا را در هر نعمتى که دارد از اهل و مال، حمد گوید و اگر در مالى که به او انعام نموده حقى باشد آن را ادا کند و از آن به حساب است قول خدا عز و جل (که موقع سوار شدن کشتى یا چهارپا بگوید- 13- سوره زخرف): سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ- منزه باد آنکه این را براى ما مسخر نمود و ما خود تاب تسخیر آن را نداشتیم و آن است قول خدا تعالى (در موقع ورود به منزل و مسکن- 92- سوره مؤمنون) رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبارَکاً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ- پروردگارا مرا با برکت فرود آور و تو بهترین پذیرا هستى و قول خدا (80 سوره اسراء): رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً- پروردگارا مرا به درستى و راستى در آور و به درستى و راستى بر آور و از نزد خود برایم تسلط پیروزمندانه مقرر ساز.

على بن الحسین، امام سجاد (ع) فرموده اند: به راستى خدا دوست دارد هر بنده غمنده را دوست دارد هر بنده پرشکرگزار را، خدا تبارک و تعالى به یکى از بنده هایش در روز رستاخیز مى فرماید: آیا تو فلانى را شکر کردى؟ در پاسخ مى گوید: بلکه من تو را شکر کردم پروردگارا، پس خدا مى فرماید: مرا شکر نکردى، چون او را شکر نکردى.، سپس فرمودند: قدردان ترین شما نسبت به مردم شکرگزارترین شما است نسبت به خدا.

منبع: مشرق نیوز

منبع: setare.com
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 820

به "بهترین راه خودداری از گناه و اعمال حرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین راه خودداری از گناه و اعمال حرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید