کوشش جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای مردمی تر شدن

به گزارش مجله ایرکا، به گزارش خبرنگاران ، اسماعیل جانعلی پور، مدیر اداره مجامع و تشکل های فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با دبیرخانه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اشاره به برگزاری اختتامیه این جشنواره از دوره قبل در روستاهای برگزیده اظهار کرد: به نظرم، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از هشتمین دوره خود مردمی تر شده است، به این معنا که وقتی موضوع کتاب را با روستاها عجین می کنیم، طبیعتا نگاه به وجه مردمی یک رویداد ترویجی نیز باید افزایش پیدا کند ، اگر قرار است ما طرح روستاها و عشایر دوستدار کتاب را برای مردمی ترین بخش جامعه برگزار کنیم، کار نباید به شکل ستادی و حاکمیتی پیش برود.

کوشش جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای مردمی تر شدن

وی در شرح این مطلب ادامه داد: از دوره گذشته یعنی در سال 1401 جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به اداره کل مجامع سپرده شد، در این دوره برای سیاست گذاری کلان فرصت چندانی نداشتیم، اما تصمیم بر این شد که اختتامیه جشنواره را درخود روستاها برگزار کنیم، پس از آن کتاب روایت روستا که این برنامه ها را روایت نموده است، نیز منتشر شد.

توجه به بخش مغفول مانده در دوره نهم

جانعلی پور با اشاره به تأکید بر فعال تر شدن عشایر در دوره نهم، ادامه داد: در ادامه این مسئله بخش مغفول دیگری هم داشتیم، بخش آبادی ها و عشایر که در دوره های اخیر نقش کمرنگی در این موضوع داشتند، ما از مجموعه های متولی عشایر درخواست کردیم تا در انتشار اخبار و شیوه نامه های حضور در میان عشایر به ما یاری نمایند تا عشایر نیز نقش فعال تری در این جشنواره داشته باشند.

وی اضافه کرد: اینگونه وجه مردمی این رویداد تقویت شد و بر ترویج کتاب و کتابخوانی به وسیله مردم و با حمایت مردم تأکید بیشتری کردیم. در این راستا انتظار داریم با توجه به ظرفیت های عشایر، سهم یک درصدی در برگزیدگان جشنواره این دوره از آن عشایر باشد.

جانعلی پور با اشاره به دستاوردهای این تغییرات در جشنواره گفت: ما به چند دستاورد خوب رسیدیم، با برگزاری اختتامیه در روستاها مردم روستا از کوچک و بزرگ از برگزاری جشنواره و برگزیده شدن روستایشان به عنوان روستای دوستدار کتاب آگاه شدند، اما اتفاق مهمتری که اتفاق افتاده این است که ما مسئولان وقتی در معرض حضور مردم وعده و قولی دادیم، کوشش کردیم که این وعده، صادق باشد و عملیاتی گردد.

وی اضافه کرد: برای نمونه ما وعده کردیم که مبلغ 40 میلیون تومان برای تجهیز روستاها به کتاب های تازه هزینه کنیم که بهمن سال جاری در دهه فجر این اتفاق عملیاتی شد. بعلاوه نخستین سری از حمایت های مالی از ایده های کتابخوانی در روستاها آماده پرداخت است و سندهای آن پیش از انتها سال آماده شد و به زودی پرداخت می گردد.

جانعلی پور مطرح کرد: دستاورد ما این بود که از یک طرف اطلاع رسانی بهتری در روستاها انجام گردد و دوما مسئولان هم بیشتر به وعده های خود عمل نمایند؛ بنابراین ما این موضوع را در دوره پیش رو با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد.

دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اشاره به افزایش بودجه این جشنواره که پیش از این از سوی معاونت فرهنگی مطرح شده بود، گفت: کوشش ما در مجموعه وزارت ارشاد بر این است که به اعتبارات حوزه فرهنگ توجه گردد، وزیر محترم فرهنگ نیز پیگیر جدی موضوع هستند، امیدوارم در تخصیص هم کسانی که متولی هستند، عنایت بیشتری داشته باشند و عدد ها در جدول نماند.

وی دستاورد برگزاری هشت دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب را نزدیک شدن به بحث عدالت فرهنگی دانست و گفت: نمی توان با عدد و ارقام نشان داد که ما در حوزه افزایش سرانه مطالعه دستاوردی داشتیم، یا مثلا توانستیم پنج دقیقه مطالعه روستائیان را افزایش دهیم، انجام برنامه به مردمی ترین شکل ممکن و نهایتا طرح عدالت فرهنگی که در پی آن هستیم، می تواند دستاورد برگزاری پیروز این رویداد باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 فروردین 1402 بروزرسانی: 27 فروردین 1402 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1569

به "کوشش جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای مردمی تر شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای مردمی تر شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید