حمام پاشاخان سنندج بازسازی می گردد

به گزارش مجله ایرکا، معاون میراثفرهنگی کردستان از شروع بازسازی حمام پاشاخان یکی از بناهای تاریخی محله قطارچیان سنندج اطلاع داد.

حمام پاشاخان سنندج بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کردستان، محمد رشیدی امروز دوشنبه 26 خرداد 99 گفت: با توجه به طرح مشارکتی بازسازی آثار تاریخی با همکاری مالکان آثار، مبلغ 500 میلیون ریال به مالکان این بنای تاریخی اختصاص داده شد و عملیات آواربرداری و خاک برداری این اثر شروع شد.

او اضافه کرد: پیشبینی می شود نزدیک به 2هزار مترمکعب خاک و آوار در این بنای تاریخی وجود داشته باشد، در حال حاضر بخشی از آن به بیرون از بنا انتقال داده شده و ضروری است تمامی خاک ها برداشته شود، سپس عملیات بازسازی و احیای آن شروع شود.

معاون میراثفرهنگی با اشاره به اینکه قسمت های عمده از گنبد و طاق های پوشش سقف تخریب شده است، توضیح داد: با انتها خاک برداری و میانسازی دیوارها براساس شواهد موجود معماری، کار اجرای پوشش طاق و گنبد آن انجام می شود.

او با اشاره به این که از خصوصیات این اثر می توان به تزئینات آهک بری در قسمت گرم خانه بنا اشاره نمود که احتمال وجود شواهد معماری و تزیئنات وابسته به آن دور از تصور نیست، گفت: با توجه به سبک و سیاق ساخت این بنای تاریخی، قدمت این اثر به پیش از دوران قاجاریه و احتمالاً دوران زندیه برمی شود، در حال حاضر حمام پاشاخان توسط پلاک های هم جوار مورد تعرض قرار گرفته که با پیگیری های مالک آن فرایند حقوقی برای اعاده به حالت اولیه عرصه خود، در جریان است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 312

به "حمام پاشاخان سنندج بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام پاشاخان سنندج بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید