موزه رختشویخانه؛ موزه مردم شناسی زنجان، عکس

به گزارش مجله ایرکا، همچنین شیوه زندگی مردم زنجان مخصوصا زنان در گذشته برایتان معرفی می گردد.علاوه بر این ها، این ساختمان معماری زیبا و خاصی دارد که بازدید از این مکان برای همه توصیه می گردد.

موزه رختشویخانه؛ موزه مردم شناسی زنجان، عکس

آشنایی با رختشویخانه زنجان

رختشویخانه زنجان بنایی برای زنان زنجانی بوده تا به شستشو بپردازند. در این قسمت که هرزآب های سطحی شهر جمع می گردد و به زبان ترکی بابا جامال چوقوری یعنی گودال بابا جمال گفته می گردد، در واقع سازه ای سرپوشیده است. امروزه این ساختمان در مرکز شهر زنجان و در محله قدیمی عباسقلی خان نبش خیابان سعدی قرار گرفته است. رختشویخانه مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته و به عنوان موزه مردم شناسی زنجان ثبت تاریخی شده است.

تاریخچه ساخت رختشویخانه

در سال 1307 علی اکبر خان توفیقی شهردار وقت زنجان برای رفاه حال زنان رختشویخانه را ساخت که در هیچ کجای ایران یافت نمی شد. آب رختشویخانه از قنات قلعه چی حاجی میربهاءالدین تامین می شده و در مخزن بزرگی انبار می شده است. استفاده از رختشویخانه برای همه افراد با هر طبقه و قشری رایگان بوده و می توانستند بصورت شبانه روزی از رختشویخانه استفاده نمایند.

معماری بنای رختشویخانه زنجان

در ساخت این بنا از سه نوع مصالح ساختمانی استفاده شده است؛ سنگ، چوب و آجر. با اینکه هر لحظه تماس با آب و رطوبت وجود دارد اما ساختمان دارای استحکام بالایی است. نمای داخلی دیوارها لاشه سنگ هستند و نمای بیرونی با کاهگل پوشانده شده است. چندین نورگیر در سقف وجود داشت که عبور نور از آنها اوقات شرعی و زمان را نشان می داده است.

امکانات مختلفی در رختشویخانه موجود است، مانند سرویس بهداشتی، شربتخانه، بازارچه صنایع دستی، کارگاه چارق دوزی و پارکینگ.

بخش های مختلف رختشویخانه

مجموعه رختشویخانه دارای چهار بخش است:

محوطه سرایداری و مدیریت رختشویخانه

این قسمت ورودی اصلی بنا است و شامل تعدادی اتاق برای سکونت سرایداران بوده است. بعد از بازسازی های صورت گرفته، این اتاق ها به موزه تاریخی و تاریخ طبیعی زنجان تبدیل شده است. نگهبانی، اتاق راهنمایان، گیشه فروش بلیط و سرویس های بهداشتی در اطراف این محوطه قرار دارند.

فضاهای مربوط به شستشو

قسمت شستشو دارای بخش های مختلفی مانند سالن رختشویی، خزینه و شاه نشین است. بخش اصلی بازدید، سالن بزرگی است که در قدیم محل شستشو بوده است. در این سالن مجسمه های مومی زنان در سنین و اقشار مختلف در حال شستشو را خواهید دید. ابزار کار و لباس های بسیار جالبی دارند. دامن چین دار، شلوار، یک پیراهن و روسری که رنگ هایی بسیار شاد و چشم نوازی دارند. دامن زنان جوان بلندتر و لباس مسن ترها برای آسانی حرکت شان کوتاه تر بوده است. اطراف این مجسمه ها نیز طشت ها، کوزه ها، پارچ ها، سبد، چوب و بند رخت را خواهید دید.

پشت سالن رختشویخانه نیز مخزن بزرگی واقع شده است. آب قنات به وسیله تنبوشه های سفالی به مخزن می ریخته و از منفذ اصلی وارد حوضچه ها می شده است. مخزن را سالی یکبار تمیز می کردند، اما چندین دریچه به مخزن وجود داشته که جریان هوا به وسیله این دریچه ها مانع از گندیدن آب می شده است. شاه نشین هم در زمان گذشته ورودی اصلی رختشویخانه بوده که بر فراز آب انبار ساخته شده بود. مدیریت از این قسمت به کارها مانند مراحل شستشو، نظافت و آبکشی نظارت داشتند. امروزه در این قسمت کارگاه آموزش دوخت چاروق یعنی کفش روفرشی چرمی برپاست که از صنایع دستی اصیل زنجان محسوب می گردد.

بازارچه صنایع دستی

درهمان ابتدای ورود به رختشویخانه، ورودی بازارچه صنایع دستی زنجان را خواهید دید که دو مجسمه قوچ سنگی در ورودی وجود دارد. قوچ های سنگی هنر سنگ تراشی و حجاری دوره صفوی هستند که همراه با کتیبه ها بر سر مزار قهرمانان و پهلوانان نصب می شدند. همچنین بازارچه ای برای فروش کالاهای تولیدشده توسط صنعت گران و هنرمندان زنجان وجود دارد که شامل کارگاه آموزش تراش سنگ قیمتی، ملیله کاری، سفالگری، میناکاری، گلیم بافی و قلم زنی و همچنین چندین غرفه برای فروش انواع صنایع دستی مانند چاقوی زنجانی، فرش و گلیم، ظروف مسی، کیف چرمی و ... وجود دارد.

شربتخانه

وقتی از بازارچه رد شوید، حیاطی دنج و با صفایی خواهید دید که شامل نیمکت های چوبی چتردار با درختان سبز و حوض کوچکی است که می توانید از آرامش آن قسمت لذت ببرید. همچنین می توانید انواع دمنوش های گرم و خنک یا شربت های خانگی را میل کنید. اگر دوست دارید از این موزه زیبا دیدن کنید و لحظات آراش بخشی را در حیاط این موزه تجربه کنید پیشنهاد می کنیم سری به سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما بزنید و در اولین فرصت بلیط هواپیما زنجان را رزرو کنید.

چگونه به موزه رختشویخانه زنجان برویم؟

برای رفتن به رختشویخانه باید به وسیله خیابان سعدی یا خیابان تازه ساز زینبیه بروید. از خیابان اصلی وارد کوچه فرهنگ و سپس وارد کوچه رختشویخانه شوید که بنای رختشویخانه در وسط آن قرار گرفته است. از همه نقاط شهر می توانید سوار تاکسی شوید و به رختشویخانه برسید.

روزها و ساعت های کاری موزه رختشویخانه

برای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری 14 خرداد، 21 رمضان، شهادت امام جعفر صادق، تاسوعا و عاشورا و رحلت پیامبر می توانید مراجعه کنید. البته ساعات کاری در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 7 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 5 عصر است. توجه داشته باشید که بازدید از این مکان شامل هزینه است.

در نزدیکی موزه رختشویخانه از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه باستان شناسی و مردان نمکی: 1 کیلومتر

حمام سنتی حاجی داداش: 1.5 کیلومتر

بازار سنتی زنجان : 2.2 کیلومتر

گنبد سلطانیه: 44 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه رختشویخانه برای اقامت وجود دارد؟

هتل پارک: 1.3 کیلومتر

هتل آسیا: 3.2 کیلومتر

هتل پرسپولیس: 3.3 کیلومتر

هتل سپهر: 3.6 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه رختشویخانه هستند؟

رستوران هفت چنار: 1.2 کیلومتر

رستوران پلو: 2 کیلومتر

رستوران مجلسی: 3.7 کیلومتر

رستوران اسپیناس: 4 کیلومتر

حلیم پزی گندم: 7.2 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 610

به "موزه رختشویخانه؛ موزه مردم شناسی زنجان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه رختشویخانه؛ موزه مردم شناسی زنجان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید