حواشی اگزینوس 2200 خبر خوبی برای گلکسی S22 نیست

به گزارش مجله ایرکا، همان طور که احتمالا می دانید، معرفی جدیدترین تراشه پرچم دار این شرکت یعنی اگزینوس 2200 با حاشیه های زیادی همراه بوده است. مدت ها قبل سامسونگ گفت که در تاریخ 11 ژانویه (21 دی) از این تراشه رونمایی می نماید اما این شرکت بدون انتشار هیچ بیانیه ای، تمام پست های مربوط به این رویداد را از اکانت های خود در شبکه های اجتماعی حذف کرد و در تاریخ مدنظر خبری از اگزینوس 2200 نشد. مقامات سامسونگ سپس گفتند که این تراشه در کنار گوشی های گلکسی S22 معرفی خواهد شد ولی در کمال تعجب چند روز قبل بی سروصدا از آن رونمایی شد.

حواشی اگزینوس 2200 خبر خوبی برای گلکسی S22 نیست

باید خاطرنشان کنیم این تراشه اهمیت بسیار زیادی برای سامسونگ دارد زیرا اولین تراشه موبایل مجهز به پردازنده گرافیکی AMD محسوب می شود و ضمناً برای اولین بار شاهد ارائه قابلیت سخت افزاری ری تریسینگ یا رهگیری پرتو در بین تراشه های موبایل هستیم. شرکت ها معمولا با بهره گیری از چنین دستاوردهایی تا حد ممکن خودنمایی می نمایند. اما در عوض، سامسونگ به طور مخفیانه از این تراشه رونمایی نموده است. از سوی دیگر، جزئیات زیادی از آن اعلام نشده و تعیین نیست نسبت به نسل قبلی و رقبا دقیقا چه حرفی برای گفتن دارد. لازم به ذکر است هنوز سرعت هسته های پردازشی این تراشه به طور رسمی اعلام نشده است.

سامسونگ مدعی شده که اگزینوس 2200 از نظر فراوری و عملکرد هیچ مسئله ای ندارد اما با توجه به تمام شواهد موجود، باور کردن چنین ادعایی اصلا کار راحتی نیست. اگرچه بر اساس گزارش ها این تراشه برای سری گلکسی S22 استفاده می شود، اما به نظر می رسد محدودتر از حد انتظار به دست کاربران می رسد.

شایعه ها چه می گویند؟

در مراسم رونمایی از تراشه های موبایل، تمام شرکت ها اطلاعاتی مانند سرعت پردازنده و پردازنده گرافیکی را اعلام می نمایند و در کنار آن معمولا نتایج مقایسه های مربوط به عملکرد هم ارائه می شود. اما در این میان، فقط اطلاعات کلی درباره اگزینوس 2200 منتشر شده و در خصوص عملکرد آن نسبت به نسل قبلی نمی توانیم صحبت کنیم.

با توجه به فقدان اطلاعات رسمی، برای صحبت درباره ویژگی های این تراشه باید دست به دامن شایعات شویم. اگچه اغلب افشاگران افراد بدبینی هستند، اما روی هم رفته طی ماه های گذشته گزارش های امیدوارنماینده ای در خصوص اگزینوس 2200 منتشر نشده است. یکی از مشهورترین افشاگران دنیای فناوری که با نام کاربری Ice Universe در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد، مدتی قبل خاطرنشان کرد مسائل مربوط به فراوری گرمای بیش از حد از طرف پردازنده گرافیکی اگزینوس 2200 سامسونگ را ناچار به کاهش سرعت آن نموده است.

بعلاوه بر اساس یک بنچمارک فاش شده، پردازنده گرافیکی اگزینوس 2200 بسیار ضعیف تر از پردازشگر گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 1 است. بعضی می گویند به علت همین ضعف در عملکرد، سامسونگ اگزینوس 2200 را بی سروصدا معرفی نموده و به همین دلیل اطلاعات زیادی در خصوص آن ارائه نداده است.

در همین رابطه باید به بنچمارک های منتشر شده از اسنپدراگون 8 نسل 1 و Dimensity 9000 اشاره کنیم که طبق آن ها، پردازنده موجود در تراشه کوالکام حدود 15 تا 20 درصد حرارت بیشتری نسبت به چیپست مدیاتک ایجاد می نماید؛ این در حالی است که هر دو پردازنده از هسته های یکسان با سرعت مشابه استفاده می نمایند. اما تفاوت کلیدی آن ها مربوط به کارخانه سازنده است. تراشه کوالکام با فناوری 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده ولی چیپست پرچم دار مدیاتک مبتنی بر فناوری 4 نانومتری شرکت TSMC است. به نظر می رسد بخشی از مسائل مربوط به گرمای بیش از حد اگزینوس 2200 به مسائل خط فراوری سامسونگ برمی شود.

البته تمام این گزارش ها غیر رسمی هستند و شاید بعضی از آن ها صحت نداشته باشند. لزوما تمام اطلاعات ارائه شده از طرف افشاگران درست از آب در نمی آید و از طرف دیگر خبرهای منفی با استقبال بیشتری از طرف کاربران روبرو می شوند. اما حتی اگر بخشی از اطلاعات ارائه شده درست نباشند، روی هم رفته مجموع این شایعه ها تصویر خوبی را از اگزینوس 2200 و شرایط آن ترسیم نمی نماید.

مسائل تراشه های اگزینوس

متأسفانه شرایط فعلی تراشه پرچم دار سامسونگ برای افرادی که طی سال های گذشته فرایند توسعه چیپست های اگزینوس را دنبال نموده اند، بسیار آشنا است. سامسونگ چند سال قبل فرایند استفاده از هسته های پردازشی اختصاصی برای پردازنده موجود در تراشه های خود را شروع کرد که در نهایت بعد از اعتراض های گسترده، آن را کنار گذاشت.

در این میان مهم ترین مشکل هسته های پردازشی سامسونگ این بود که شکاف بین مدل های اگزینوس و اسنپدراگون گوشی های سری گلکسی S را افزایش می داد. بعد از عرضه نسل های مختلف سری گلکسی S، کاربران زیادی تفاوت عملکرد بین مدل های اگزینوس و اسنپدراگون را پیگیری می نمایند ولی چنین مقایسه هایی دلخواه مدیران سامسونگ نیست. بنابراین وقتی که اعلام شد سامسونگ می خواهد برای تراشه های خود از پردازنده های گرافیکی طراحی شده به وسیله AMD استفاده کند، رسانه ها و کاربران زیادی از این تصمیم استقبال کردند.

به همین دلیل، اگزینوس 2200 و گوشی های سری گلکسی S22 اهمیت دوچندانی پیدا نموده اند. اما بر اساس شایعه های مختلف، شکاف بین اگزینوس 2200 و اسنپدراگون 8 نسل 1 بسیار بیشتر از گذشته شده و چنین چیزی یک خبر بسیار بد برای سامسونگ و کاربران گوشی های پرچم دار این شرکت است. اگر عملکرد اگزینوس 2200 واقعا بسیار بدتر از تراشه ساخت کوالکام باشد، ممکن است تعداد کمتری از کاربران مدل های مبتنی بر چیپست اگزینوس را خریداری نمایند. از طرف دیگر، سامسونگ نمی خواهد وجهه خود را در زمینه تراشه ها بیش از پیش بدتر کند و در نتیجه، طبق بعضی شایعه ها سال جاری مدل های اگزینوس گلکسی S22 در تعداد کمتری از کشورها به دست کاربران می رسند.

روی هم رفته ساخت تراشه های پیشرفته به هیچ عنوان کار راحتی نیست و با وجود اینکه سامسونگ یکی از بزرگ ترین سازندگان تراشه در دنیا محسوب می شود و در زمینه طراحی چیپست هم سابقه زیادی دارد، اما هنوز نتوانسته در این حوزه از کوالکام پیشی بگیرد. بعلاوه با توجه به اینکه اگزینوس 2200 از نسل اول پردازنده گرافیکی AMD بهره می برد، عملکرد ضعیف تر از حد انتظار آن چندان دور از فکر نیست. امیدواریم بعضی از شایعه های منتشر شده درباره این تراشه صحت نداشته باشند ولی در کل با توجه به نحوه رونمایی از اگزینوس 2200، نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1382

به "حواشی اگزینوس 2200 خبر خوبی برای گلکسی S22 نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حواشی اگزینوس 2200 خبر خوبی برای گلکسی S22 نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید