ذخیره بیش از 125 هزار نمونه خون بند ناف در بن یاخته های رویان، پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری

به گزارش مجله ایرکا، مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: 120 هزار نمونه در بانک خون خصوصی بند ناف رویان و 5100 نمونه در بانک عمومی بند ناف رویان ذخیره شده است.

ذخیره بیش از 125 هزار نمونه خون بند ناف در بن یاخته های رویان، پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری

به گزارش خبرنگاران، دکتر مرتضی ضرابی در همایش روز جهانی خون بند ناف که امروز، 24 آبان در پژوهشگاه رویان برگزار گشت، اظهار کرد: خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی است و فرایند ذخیره آن به این صورت است که ابتدا نمونه جمع آوری می گردد، سپس به آزمایشگاه انتقال می یابد و بعد از آن در تانک های ذخیره نیتروژن نگهداری می گردد. حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود 80 تا 200 میلی لیتر است.

وی با اشاره به پیشینه ذخیره خون بند ناف گفت: بانک عمومی ذخیره خون بند ناف در بیمارستان شریعتی در سال 1381 تاسیس شد و 3308 نمونه در این بانک ذخیره شده است. 60 نفر از این بانک پیوند دریافت نموده اند. علاوه بر آن، در بانک ذخیره خون بند ناف سازمان انتقال خون 3938 نمونه ذخیره شده است و 19 نمونه نیز مورد پیوند قرار گرفته است. همچنین 16 هزار و 50 نمونه در این مرکز به واحد پردازش ارسال شده است.

ضرابی ادامه داد: بانک خون بند ناف هیبرید رویان که بخش خصوصی آن در سال 1384 و بخش عمومی آن در سال 1387 تاسیس شده است، دارای 31 دفتر نمایندگی در سراسر کشور است و دو نمایندگی نیز در شهرهای اربیل عراق و مسقط عمان دارد. در این بانک نمونه هایی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی ، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان نیز نگهداری می گردد.

وی با بیان این که بیش از 6 میلیون نمونه خون بند ناف در بیش از 250 بانک خصوصی خون بند ناف در جهان نگهداری می گردد، افزود: سلول های بنیادی خون بند ناف پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری خونی و غیر خونی را دارند. در حال حاضر بیشترین کاربرد آن در درمان بیماری های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم خونی های مادرزادی است.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار کرد: بیش از 400 کارآزمایی بالینی در جهان برای بیماری های اطفال و بالغین صورت گرفته است. این کارآزمایی های بالینی در زمینه فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری های قلبی نوزادان، SMA، دیابت، سکته مغزی، آلزایمر، ام اس ، پارکینسون، آرتروز، صدمات نخاعی و آرتریت روماتوئید و بیماری های دیگر صورت گرفته است.

ضرابی، درباره بزرگترین طرح تحقیقاتی با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف در ایران، گفت: این طرح برای بچه ها مبتلا به فلج مغزی با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف و خون بند ناف با همکاری مرکز طبی بچه ها و ستاد توسعه سلول های بنیادی برای 120 کودک چهار تا 14 سال انجام شد.

وی با بیان این که صادرات محصولات سلولی از چشم اندازهای شرکت فناورق بن یاخته های رویان است، افزود: تا به امروز در زمینه های فلج مغزی، اوتیسم، آرتروز، ناهنجاری های قلبی و SMA کارآزمایی بالینی در این مرکز صورت گرفته است. در خواست های متعددی برای راه اندازی بانک خون بند ناف از سوی کشورهای خارجی داریم. جالب است بدانید واردات هر نمونه خون بند ناف از کشورهای خارجی بین 30 تا 40 هزار دلار هزینه دارد.

ضرابی با بیان این که شعار روز جهانی خون بند ناف آگاهی بخشی به خانواده ها، پزشکان و متخصصان است، گفت: به جز خون، بافت بند ناف نیز سلول های بنیادی ای دارد که نام آن ها سلول های مزانشیمی است و در درمان بیماری های غیرخونی مثل بیماری های اعصاب بچه ها اثر دارد. علاوه بر آن، پرده و مایع جنینی که بعد از تولد از رحم مادر خارج می گردد، در سوختگی ها و زخم های دیابتی قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 220

به "ذخیره بیش از 125 هزار نمونه خون بند ناف در بن یاخته های رویان، پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخیره بیش از 125 هزار نمونه خون بند ناف در بن یاخته های رویان، پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید