رویای سفر توریستی به فضا محقق می&zwnjشود

به گزارش مجله ایرکا، شرکت اسپیس ایکس خاطرنشان کرد طبق قراردادی که با استارت آپ اکسیوم اسپیس امضا نموده است، این شرکت گردشگران، محققان، فضانوردان کشورهای خارجی و فضانوردانی که به شکل مستقل از ناسا کار می نمایند را به ایستگاه بین المللی فضایی خواهد فرستاد. این پرواز با سه سرنشین در فضاپیمای اسپیس ایکس کرو دراگون انجام خواهد شد که دارای سیستم اتوماتیک است و کابینی با ابعاد حدودا 13 فوتی دارد و فرماندهی فضاپیما نیز بر عهده یک متخصص پرواز است که در کنار دیگر سرنشینان حضور دارد.

رویای سفر توریستی به فضا محقق می&zwnjشود

براساس بیانیه مشترک مطبوعاتی این دو شرکت، اولین ماموریت آکسیوم در نیمه دوم سال 2021 میلادی شروع می گردد.

طبق برنامه اعلام شده، فضاپیمای کرو دراگون به ایستگاه فضایی متصل خواهد شد و به مسافران خود اجازه می دهد تا حداقل 8 روز قبل از بازگشت به زمین را در آنجا بگذرانند.

مایکل سوفردینی، مدیر شرکت آکسیوم اسپیس، که از سال 2005 تا سال 2015 مدیر برنامه های ایستگاه فضایی بین المللی ناسا بوده است ، در این باره می گوید که این اولین ماموریت از در رابطه با ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود که که به تمام فرایند انتخاب سرنشینان و مدیریت آن برعهده آکسیوم اسپیس است. این ماموریت برای اولین بار است که توسط یک نهاد تجاری انجام می گردد.

شرکت آکسیوم در خصوص هزینه های این سفر تا به امروز از ارائه هرگونه اطلاعاتی خودداری نموده اما سفرهای توریستی قبلی به ایستگاه فضایی بین المللی برای هر توریست ده ها میلیون دلار هزینه داشته و بدون شک سفر ارزان قیمتی نخواهد بود.

این دومین خبری است که طی یک ماه اخیر از همکاری شرکت آکسیوم اسپیس درباره توریستی فضایی با همکاری ابرکمپانی اسپیس ایکس منتشر می گردد. شرکت آکسیوم توسط یک میلیاردر معروف به نام الون مسک اداره می گردد که در ماه فوریه اظهار داشت با همکاری یک شرکت دیگر به نام اسپیس ادونچرز قرار است تا سفری در مدار زمین را برای تعداد انگشت شماری از مسافران ثروتمند ترتیب دهد.

شرکت اسپیس ادونچرز بین سالهای 2001 و 2009 هشت سفر به ایستگاه فضایی بین المللی را برای مسافران بسیار ثروتمند خود ترتیب داده بود، اما این ماموریت های فضایی با فضاپیمای روسی سایوز روسیه انجام می شدند.

پروژه توریستی فضایی شرکت آکسیوم می تواند به اولین تجربه یک فضاپیمای آمریکایی برای سفر توریستان به ایستگاه فضایی بین المللی در تاریخ تبدیل گردد.

با این حال فضاپیمای کرو دراگون پیش از چنین تجربه ای باید مجوز پرواز انسانی به فضا را دریافت کند و ثابت کند که توانایی رسیدن به اهداف از پیش معین شده را دارد. همچنین باید تمام مسافرانی که به ایستگاه فضایی بین المللی می فرستد را به صورت کاملا حرفه ای آموزش دهد.

پس از 10 سال جانشین شاتل پیدا شد

ناسا از شرکت های خصوصی خواسته بود تا فضاپیمایی را طراحی کند که بتواند جایگزین مناسبی برای پروژه شاتل فضایی پس از بازنشستگی آن در سال 2011 باشد. ناسا برای این پروژه قراردادی 2.6 میلیارد دلاری با شرکت اسپیس ایکس امضا کرد. شرکت بوئینگ نیز برای ارتقای فضاپیمای استرلینر خود، معامله ای مشابه با ارزش 4.2 میلیارد دلار با ناسا انجام داد. با این وجود هر دو پروژه جایگزین سال ها به تأخیر افتادند و از سال 2011 که پروژه شاتل فضایی به سرانجام رسید، ناسا برای فرستادن فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین المللی از فضاپیمای روسی سایوز استفاده می کرد.

فضاپیمای کرو دراگون آخرین تست هایش را در ژانویه پشت سر گذاشت و حالا به نظر می رسد که آماده است تا در بهار اولین ماموریت سرنشین دار خود را انجام دهد.

ناسا از ابتدا اعلام نموده بود با وجود اینکه هزینه توسعه فضاپیماهای بوئینگ و اسپیس ایکس را پرداخت نموده است، هر دو شرکت کماکان مالک فضاپیماهای خود خواهند بود و می توانند از آنها برای ماموریت های دیگری از جمله دنیاگردی فضایی استفاده نمایند.

سفر به فضا، تفریح لاکچری ثروتمندان ماجراجو

ایستگاه فضایی بین المللی که در واقع یک پژوهشگاه عظیم در مدار است، طی دو دهه گذشته میزبان فضانوردان بسیاری از آمریکا و ده ها کشور دیگر بوده است. ناسا سال هاست درباره گسترش فعالیت های تجاری و تبلیغاتی در ایستگاه فضایی بین المللی که در 200 مایلی زمین واقع شده است صحبت می نماید.

سال گذشته آژانس فضایی ناسا اظهار داشت که شرکت های خصوصی اجازه دو سفر در سال برای فضانوردان غیر دولتی را دارند.

سخنگوی ناسا می گوید که برنامه توریستی فضایی آکسیوم مطابق با استراتژی اصلی ناسا برای تسهیل تجاری شدن فضا است، البته او در ادامه تاکید نمود که اولویت آژانس آماده سازی فضاپیمای کرو دراگون برای پرواز فضانوردان ناسا است.

گفتنی است که غالبا برنامه های پرواز ماجراجویان ثروتمند به فضا، تغییر پیدا می نمایند یا از به طور کامل لغو می شوند. به عنوان مثال سال گذشته، شرکتی به نام بیگلو ایرو اسپیس اظهار داشت که میخواهد سفرهای توریستی به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی را با استفاده از فضاپیمای کرکس دراگون ترتیب دهد. این شرکت قصد داشت هر بلیت این سفر فضایی را برای متقاضیان به قیمت 52 میلیون دلار بفروشد، اما این برنامه قبل ازاجرایی شدن لغو شد.

اسپیس ایکس و چند شرکت دیگر به دنبال رسیدن به موفقیت های ابتدایی برنامه های تجاری خود هستند تا بتوانند به زودی به سمت ایجاد صنعت توریستی فضایی حرکت نمایند.

جف بزوس، میلیونر آمریکایی که ثروتمندترین فرد دنیا و مالک وب سایت آمازون است، یک شرکت فضایی به نام بلو اورجین را در مالکیت خود دارد؛ بلو اورجین و شرکت فضایی آمریکایی ویرجین گالاتیک به طور جداگانه در حال تحقیق و توسعه بر روی فضاپیماهای خود برای اجرایی کردن پروژه توریستی فضایی هستند. این دو شرکت فضایی قصد دارند تا پروازهایی کوتاه در حدود 60 مایلی از سطح زمین را برای دیدن چشم اندازی از سیاره ما و تجربه چند دقیقه بی وزنی برای مشتریان ثروتمند خود ترتیب دهند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 708

به "رویای سفر توریستی به فضا محقق می&zwnjشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای سفر توریستی به فضا محقق می&zwnjشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید