زیبای شرقی؛ سب سراوان را در مقاصد پساکرونا بگذارید!

به گزارش مجله ایرکا، قلعه سب از جاهای دیدنی سراوان و قلعه های تاریخی سیستان و بلوچستان است که در جنوب شرقی این استان واقع شده است.

زیبای شرقی؛ سب سراوان را در مقاصد پساکرونا بگذارید!
اکرم زمانی نوری/روزنامه توریسم

این قلعه در روستایی تاریخی به نام سب، از بخش سیب و سوران در 45 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سراوان قرار گرفته است. نام قلعه سب که به آن سیب و کلای (قلعه) سب هم می گویند، از روستای سب گرفته شده و به معنای جایگاهی است که در آن آب روان بوده است. بعلاوه این واژه به طایفه های کهن در سراوان هم اطلاق می شود و در لغت نامه دهخدا به معنای محل چشمه ساران فراوان است.

قلعه سب از بناهای متعلق به دوران اسلامی است که قدمت آن به عصر صفویان برمی شود و از سالم ترین و زیباترین قلعه های دوره اسلامی استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود. این قلعه تاریخی، محل فرامانروایی حاکمان در دوره های مختلف است که بر مناطقی چون کنت، هیدوچ، سوران، زابلی، پسکوه، گشت حکومت داشتند. در قرن 12 هجری قمری، فردی به نام ملک دینار و فرزندان وی (از حکام محلی) بر منطقه سیب و سوران حکمرانی می کرد. غلام رسول خان هم از دیگر فرمانروایان قلعه سب بود. در دوران حکومت محمد شاه از حاکمان محلی قلعه که نسب وی به شاه نعمت الله ولی (از عارفان و صوفیان قرن هشت هجری قمری) می رسد، بخش هایی از قلعه آسیب می بینید. در این زمان جنگی صورت می گیرد که قلعه به مدت 9 شبانه روز تصرف و قسمت هایی از حصار و ارگ قلعه تخریب می شود؛ هرچند در زمان سید غلام رسول مورد بازسازی قرار می گیرد.

این قلعه روی صخره ای طبیعی و با مصالح خشت و گل در طی دوره های مختلف ساخته شده است. قلعه سب که از مرتفع ترین بناهای خشتی ایران به تعداد می رود، بنایی مصطبه ای شکل در دو طبقه است که ارتفاع آن به 27 متر می رسد. ورود به قلعه به وسیله پلکان جنوب شرقی امکان دارد. این قلعه شامل بنایی اصلی در وسط حیاط، حصار و مجموعه سازه های الحاقی است. برای ساخت قلعه سب از گیاهی محلی به نام توتری استفاده شده است که آن را با گِل مخلوط و از آن ملاطی چسبناک درست می کردند. این ملاط در برابر رگبارهای شدید و باران های فصلی سیستان و بلوچستان مقاوم است و شسته نمی شود. معماری بنا هم به گونه ای است که با افزایش ارتفاع بنا، از حجم آن کاسته شده و این امر باعث ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن می شود.

در این روزهای خانه نشینی به علت شیوع ویروس کرونا، شما می توانید به وسیله آدرس www.sbtourism.ir/Virtual-Tour به صورت مجازی از این قلعه بازدید کنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1109

به "زیبای شرقی؛ سب سراوان را در مقاصد پساکرونا بگذارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبای شرقی؛ سب سراوان را در مقاصد پساکرونا بگذارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید