شعبه هدیش نشر ثالث هفته کتاب افتتاح می گردد
به گزارش مجله ایرکا، محمد علی جعفریه، مدیر نشر ثالث در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره افتتاح شعبه نو کتاب فروشی نشر ثالث بیان نمود: این فروشگاه به عنوان چهارمین شعبه کتاب فروشی نشر ثالث، با بیش از 200 مترمربع مساحت در مجتمع تجاری هدیش واقع در میدان هروی تهران در حال تکمیل و تجهیز است. طبق برنامه های اجرا شده، مقارن با بیست و نهمین دوره هفته کتاب آئین افتتاح این کتاب فروشی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به ویژگی های شعبه نو کتاب فروشی نشر ثالث ادامه داد: شعبه هدیش، به عنوان یک کتاب فروشی مدرن، مانند دیگر شعب کتاب فروشی نشر ثالث، کافه هم خواهد داشت. کوشش شده تا علاوه بر کتاب های نشر ثالث، کتاب دیگر ناشران در موضوعات مختلف بزرگسال، کودک و نوجوان عرضه گردد.
جعفریه، درباره تاسیس کتاب فروشی در مجتمع تجاری بعد از تجربه کتاب فروشی نشر ثالث در ایران مال اضافه نمود: با توجه به شرایط مالی، اداره کتاب فروشی چندان آسان نیست. به عنوان فراوری نماینده کتاب درحال توسعه فضا برای عرضه کتاب های نشر ثالث هستیم و تاسیس کتاب فروشی در مجتمع تجاری را فرصت می دانیم. در شعبه ایران مال، حتی با شیوع ویروس کرونا، مردم گاهی با چرخ دستی خرید از کتاب فروشی خارج می شدند. فکر می کنم، اگر شرایط و مکان عرضه کتاب مطلوب باشد، استقبال مردم هم افزایش پیدا خواهد نمود.
سهم کتاب فروشی های بزرگ از طرح های فصلیمدیر نشر ثالث با اشاره به دیدگاه نقادانه بعضی درباره معیار های تخصیص اعتبار طرح های حمایتی ادامه داد: بعضی می گویند چرا اعتبار کتاب فروشی های منطقه کریمخان با 800 یا 500 متر مساحت بیشتر از اعتبار کتاب فروشی های 20 متری روبه روی دانشگاه است؟ به نظر می رسد باید به این نکته توجه داشته باشیم که یارانه طرح های حمایتی به کتاب فروش تخصیص داده نمی گردد؛ بلکه به خریدار کتاب می رسد. به عبارت دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب طرح های حمایتی از خریدار کتاب حمایت می نماید. علاوه براین پاخور کتاب فروشی های بزرگ از کتاب فروشی های کوچک 20 متری خیابان فرعی قطعا بیشتر است و البته هزینه های مدیریت این کتاب فروشی ها نیز بیشتر است. هر کتاب فروشی برابر فضای فروشگاه اعتبار دریافت می نماید.
طرح های حمایتی با بیان این مطلب که عدالت در برگزاری طرح های فصلی، توزیع منصفانه یارانه است، گفت: کتاب فروشی ثالث علاوه بر یارانه طرح های فصلی، درطول برگزاری این رویداد 10 درصد تخفیف بیشتر به خریدار کتاب می دهد. اعتبار طرح روز چهارم و یا پنجم طرح به انتها می رسد که البته 40 یا 50 میلیون تومان سود فروش در طول طرح برای مجموعه نشر ثالث، مبلغ چشم گیری نیست.
مدیر نشر ثالث، درباره حمایت از کتاب فروشی های محلی به عنوان هدف اصلی طرح های فصلی از نگاه منتقدان شیوه تخصیص اعتبار بین کتاب فروشی های کوچک و بزرگ ادامه داد: همه کتاب فروشی ها محلی اند؛ علاوه بر این مدیریت کتاب فروشی ها در همه جهان از جمله ایران متحول شده است. آیا حمایت از کتاب فروشی به معنای واریز مبلغی به حساب کتاب فروش است؟ حمایت به معنای کاهش هزینه های اداره کتاب فروشی مثلا کتاب فروشی های کمتر از 20 متر، معافیت آن ها از پرداخت مالیات، هزینه آب و برق است. بنابراین نمی توان به مردم گفت از کدام کتاب فروشی خرید نمایند، از کدام کتاب فروشی خرید ننمایند. علاوه براین موجودی کتاب فروشی های بزرگ بیشتر و کامل تر از کتاب فروشی 20 متری است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران