ضرورت هم افزایی دستگاه ها برای توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در گیلان

به گزارش مجله ایرکا، خبرنگاران/گیلان معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری گیلان با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یکی از روش های ایجاد اشتغال در استان است گفت: پیوند دستگاه های متولی و هم افزایی برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان گیلان از ضرورت هاست.

ضرورت هم افزایی دستگاه ها برای توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در گیلان

آرش فرزام صفت امروز در جلسه توجیهی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که با حضور مسئولان سازمان جهاددانشگاهی و روسای دستگاه های متولی در استانداری گیلان برگزار گردید، اظهار کرد: جلسه امروز در راستای پیوند دستگاه های متولی و هم افزایی برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان گیلان برگزار گردید.

وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یکی از روش های ایجاد اشتغال در استان است، اضافه نمود: نقش مشاغل خانگی در توسعه استان نقشی اثرگذار است و می توان گفت مشاغل خانگی مکمل صنایع کوچک و عظیم در توسعه استان محسوب می شوند.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری گیلان با اشاره به فرایند مطلوب اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در گیلان توسط جهاددانشگاهی توضیح داد: سازمان جهاددانشگاهی گیلان به عنوان مجری اجرای این طرح، شناسایی مشاغل خانگی، آموزش، ارتباط با پیشران های ملی و ... را در دستور کار قرار داده است.

فرزام صفت با اشاره به اینکه برای 21 هزار نفر در گیلان مجوز مشاغل خانگی صادر شده است، گفت: جهاددانشگاهی گیلان توانست سهم توانمندسازی 2100 نفری را در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تکمیل کند.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری گیلان ادامه داد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی و دستگاه های متولی تمام 21 هزار نفری که در استان مجوز مشاغل خانگی را دریافت کردند توانمند و ساماندهی شوند.

فرزام صفت، آموزش، توانمندسازی، پرداخت تسهیلات به افراد پشتیبان در مشاغل خانگی، طراحی سامانه فروش کالا در استان و ... را از اقدامات اجرا شده در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان برشمرد و بر ایجاد سامانه های فروش آنلاین و ایجاد بازارچه های فروش تاکید نمود.

وی با اشاره به 16 رسته اولویت دار در توسعه مشاغل خانگی در گیلان اضافه نمود: حصیر بافی، فرش، گلیم، چرم دوزی، شالبافی، رشتی دوزی، چادرشب بافی، عروسک بافی، پرورش گیاهان زراعی، پرورش گل وگیاه، دوزندگی، لباس محلی، دوخت کالای خواب، سفال کاری، معرق و بافنده سنتی از رسته های گیلان است.

وی اضافه نمود: رسته های اولویت دار شغلی برای ثبت نام سرمایه گذاران و کارفرینان و استفاده از تسهیلات ارزان قیمت تعیین شده است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی موجب بهبود فرهنگ کار خواهد شد

دکتر فریبرز جمالزاد رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان نیز در ادامه با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی، اظهار کرد: مخاطبین این طرح بانوان سرپرست خانوار و مشاغل خرد هستند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان اضافه نمود: اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، باعث ایجاد فرهنگ اشتغال در خانواده می گردد و فرهنگ سازی زمینه ساز مهم ترین تحولات اجتماعی در ساختار اشتغال جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می تواند علاوه بر توفیقات در زمینه اشتغال پایدار، موجب بهبود فرهنگ کار در استان گردد، گفت: این طرح تحت نظارت و مدیریت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای در حال انجام بوده و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان ناظر استانی طرح است.

جمالزاد با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی آسیب های اجتماعی خانواده را کاهش می دهد، بیان نمود: امروزه بنیان خانواده با مسائلی روبرو است که اشتغال خانگی و درآمدزایی می تواند به بخشی از این مسائل پایان دهد.

میر مسلم رهبر هاشمی نیز در این نشست ضمن تشریح فرایند طرح و میزان پیشرفت کار شناسایی مزیت ها و آموزش ها و مشاوره به متقاضیان طرح خواهان همراهی و هم افزایی کلیه دستگاه های متولی صدور مجوز مشاغل خانگی و سایر دستگاه های متولی و مشارکت بخش خصوصی جهت توانمندساری بازار بالقوه استانی و اتصال به بازار مای در بستر INHB شد.

وی اضافه نمود: این مدل نوین می تواند نقش به سزایی در ایجاد بانک اطلاعاتی شاغلین دارای پروانه و فعال مستقل و همچنین افراد دیگری گردد که دارای قابلیت فراوری، توزیع و خدمات هستند و در اتصال به بازار در قالب زنجیره ارزش و به صورت عمودی و افقی به خلق ارزش و نهایت فراوری ثروت منجر گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 794

به "ضرورت هم افزایی دستگاه ها برای توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت هم افزایی دستگاه ها برای توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید