طراحی کف ساختمان با انواع متریال از سرامیک تا لمینت

به گزارش مجله ایرکا، طراحی کف ساختمان از جمله نکات مهم در دکوراسیون داخلی به شمار می آید. طراحی کف در ایران در گذشته تنها از طریق فرش های ایرانی انجام می شد و این تنها فرش ها بودند که کف خانه ها را مزین می کردند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی موکت ها نیز در کنار فرش به چشم می خورد. حالا می توان گفت که با حضور سرامیک، سنگ، چوب و پارکت نقش فرش کم رنگ تر شده است. در این مقاله نگاهی داریم بر انواع طراحی کف ساختمان با متریال مختلف، در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

طراحی کف ساختمان با انواع متریال از سرامیک تا لمینت

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

طراحی کف ساختمان با چوب

چوب یکی از عناصر اولیه در طراحی خانه در مناطقی که جنگل های انبوه وجود دارد، به شمار می آید. با پیشرفت حرفه نجاری و صنعتی شدن آن، از چوب و فرآورده های چوبی در قطعات مختلف برای ساخت کف ساختمان ها استفاده های زیادی می شد. البته این امر در ایران به دلیل آب و هوای خشک و نیمه خشک آن و به تبع عدم وجود جنگل های انبوه دیده نمی گردد ولی در کشورهای اروپایی این نوع کفپوش بسیار گسترده است.

بیشتر بخوانید: انواع کفپوش ساختمان ، کجا چه کفپوشی اجرا کنیم؟

طراحی کف ساختمان با استفاده از چوب قدمت دیرینه ای دارد و با توجه به سبک دکوراسیون داخلی انجام می گردد. به طور مثال اگر خانه یا محلی دارای سبک دکوراسیون داخلی مدرن یا معاصر باشد و از چوب برای طراحی کف آن استفاده شده باشد. مسلماً به طرح های ساده، آجری یا هندسی بسنده می گردد و از تزیینات جزئی و ظریف خبری نیست؛ اما در مقابل در یک محل که دکوراسیون داخلی کلاسیک دارد، کفپوش چوبی زیبا با نقوش فراوان یکی از المان های مهم طراحی داخلی به حساب می آید. در زیر چند نمونه طراحی کف ساختمان با استفاده از چوب به نمایش درآمده است.

طراحی کف ساختمان با ونیل

ونیل یا پی وی سی از جمله نام های کفپوش پلیمری که به تازگی با طرح های سنگ، چوب، سه بعدی و … به بازار عرضه شده، است. کفپوش های ونیل به صورت رولی یا تایلی ارائه می گردد که به دلیل نرم بودن نسبت به سایر کفپوش ها، ضد آب بودن، راحتی در نصب و … استفاده از آن در طراحی کف ساختمان مسکونی بسیار مرسوم است.

طراحی کف ساختمان با لمینت

لمینت از فرآورده های چوبی زیبا برای کفپوش است که با توجه به ویژگی هایی مانند ضد آتش، مقاوم در برابر اشعه فرابنفش، مقاوم در برابر آب و رطوبت، مقاوم در برابر تغییر رنگ، مقاوم در برابر سوختگی هایی مانند ته سیگار و … خواستار بیشتری نسبت به چوب دارد. برای طراحی کف ساختمان با لمینت معمولاً باید در ابتدا زیرسازی مانند سرامیک انجام گردد و سطح کاملاً تراز باشد در غیر این صورت سر و صدای آن در هنگام راه رفتن بسیار آزاردهنده خواهد بود.

طراحی کف ساختمان با سرامیک

سرامیک به دلیل قیمت پایین، عمر طولانی، تنوع در طرح و رنگ، مقاوم در برابر آب و رطوبت، مقاوم در برابر ناملایمات جوی، مقاومت در برابر اشعه های نور خورشید، نصب راحت و … خواستار زیادی دارد و در طراحی کف ساختمان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سرامیک برای پوشش کف بسیاری از مناطق مانند کف اتاق پذیرایی، راهروها، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، بخش های مشاع ساختمان مانند راه پله ها، پارکینگ، لابی، پشت بام و … مرسوم است. به طور مثال در دکوراسیون های داخلی مدرن و معاصر از سرامیک های ساده با طرح سنگ یا چوب که بدون نقش و نگار هستند استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید: انواع سرامیک کف : کدام سرامیک برای کف منزل شما بهتر است؟

در مقابل در فضاهایی که دکوراسیون داخلی کلاسیک دارند از سرامیک های پر زرق و برق استفاده می گردد و گاهی سرامیک های به اصطلاح گل نیز در طراحی کف به کار گرفته می گردد. در مکان هایی مانند لابی ساختمان ها، مجتمع ها و برج های عظیم که رفت و آمد زیاد است استفاده از سرامیک گزینه مناسبی است. در این بین در بخشی از لابی که به انتظار مراجعین اختصاص دارد می توان از سرامیک گل استفاده کرد تا فضا خالی و بی روح به نظر نرسد.

طراحی کف ساختمان با سنگ

سنگ از جمله مصالح ساختمان ابتدایی بشر است که تا به امروز از آن استفاده می گردد. با توجه به ظاهر یونیک، زیبایی طبیعی آن و سختی در استحصال آن تا زمانی که به عنوان کفپوش اجرا گردد، قیمت بالایی دارد. طراحی کف ساختمان با سنگ می تواند با استفاده از سنگ صیقل نخورده، مات و با اندازه های متفاوت باشد که نمایی از سبک دکوراسیون داخلی روستیک را به نمایش می گذارد. علاوه بر این سنگ های اسلب صیقل خورده با طرح های معرق در آن را می توان نمایشی از سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک دانست.

طراحی کف ساختمان با رزین اپوکسی

رزین اپوکسی از جمله کفپوش های پلیمری به حساب می آید که هواداران زیادی دارد. طراحی کف سه بعدی سرویس بهداشتی از انواع پرهوادار آن است. ولی از رزین اپوکسی در طراحی کف ساختمان در بخش های مختلف مانند قسمت های مشاع مانند پارکینگ، راه پله ها، کف آسانسور و … نیز استفاده می گردد که به دلیل خاصیت ضد حریق، آنتی باکتریال، نصب راحت و سریع، تنوع بالا در طرح و رنگ و … خواستار زیادی دارد.

طراحی کف با استفاده از بتن

این روش ممکن است در ایران هوادار کمی داشته باشد ولی در سبک های دکوراسیون داخلی مدرن و معاصر بسیار دیده می گردد. بتن با توجه به قیمت پایین، نصب راحت، ضد حریق بودن، مقاوم در برابر ناملایمات مانند نور خورشید، شوینده ها و … گزینه خوبی برای پوشش کف بخش های مختلف ساختمان ها هستند.

طراحی کف ساختمان با موکت و فرش

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، فرش از جمله کفپوش های کلاسیک در ایران است که تا به امروز نیز از آن استفاده های فراوان می گردد و قیمت آن بسیار بالاتر از دیگر کفپوش ها به شمار می آید. طراحی کف ساختمان به ویژه اتاق پذیرایی با استفاده از فرش ایده ای زیبا ولی گران قیمت است که البته با حضور فرش های ماشینی اکریلیک کمی بهتر شده است. از دیگر طراحی های کف خانه می توان به طراحی کف اتاق ها با استفاده از موکت اشاره نمود. موکت های سه بعدی به تازگی در طراحی کف اتاق ها پا به عرصه گذاشته اند ولی موکت های ساده نیز برای طراحی کف اتاق ها بسیار مناسب هستند.

چه عواملی در انتخاب پوشش کف تأثیرگذار هستند؟

  • نوع زیر سازى
  • مقاومت آن در برابر آتش سوزى و مواد شیمیایى
  • ایمنى و راحتى در حرکت
  • نماى مناسب
  • هزینه اجر و نگهدارى آن
  • سلیقه فرد و زیبایی
  • سرعت در نصب و اجرا

زیرسازی های لازم برای اجرای کف چیست؟

به طور کلی اجرای هرگونه کفپوشی در هر مکان احتیاج به زیرسازی دارد و کفپوش های نام برده در این مقاله نیز از این مقوله مستثنا نیستند. برای اجرای کفپوش هایی مانند چوب و لمینت ضروری است از زیرسازی مستحکمی مانند سرامیک استفاده گردد و سطح کاملاً تراز باشد تا از ایجاد سروصدا در آینده جلوگیری کند.

برای اجرای کفپوش هایی مانند سنگ و سرامیک نیز زیر سازی از طریق سیمان و ملات ضروری است تا کفپوشی تراز و مسطح داشته باشیم. البته برای طراحی کف از طریق کفپوش سنگی صیقل نخورده سخت گیری کمتری انجام می گردد زیرا سبک این نوع کفپوش احتیاج به ظریف کاری بیش از حد ندارد و خشن بودن آن است که نشان دهنده سبک است.

برای اجرای کفپوش هایی مانند ونیل یا پی وی سی طراحی کف ساختمان با استفاده از متریالی مانند چوب، لمینت یا سرامیک احتیاج است. همچنین پیش از اجرا باید نسبت به تمیز و عاری از هر گونه چربی و گرد غبار بودن کف اطمینان حاصل کرد زیرا این کفپوش با چسب اجرا می گردد و هر گونه کثیفی می توان اثر چسب را خنثی نموده و باعث کنده شدن آن به مرور زمان گردد.

در خاتمه لازم به یادآوری است که پیش از انجام هرگونه طراحی کف ساختمان ضروری است از هماهنگی کفپوش مورد نظر با سیستم های گرمایشی از کف یا شوفاژ رادیاتور اطمینان حاصل گردد تا در ادامه راه و پس از اجرای آن مسئله ای گریبان گیر ساکنان نگردد.

سخن آخر

طراحی کف ساختمان از طراحی های حساس در ساخت خانه است و باید در هنگام طراحی و اجرا نهایت دقت به عمل آید زیرا تعویض کفپوش به دلیل زیرسازی های آن و مسائل ناشی از بنایی یکی از سخت ترین بخش هایی است که می توان برای تعویض آن اقدام کرد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 564

به "طراحی کف ساختمان با انواع متریال از سرامیک تا لمینت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی کف ساختمان با انواع متریال از سرامیک تا لمینت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید