علائم حمله آسم چیست؟ ، اگر با حمله آسم روبرو شویم چه باید بکنیم؟

به گزارش مجله ایرکا، تنگی نفس، خس خس سینه، تنفس بسیار سریع، احساس اضطراب و وحشت و رنگ پریدگی و عرق کردن از علائم حمله آسم هستند.

علائم حمله آسم چیست؟ ، اگر با حمله آسم روبرو شویم چه باید بکنیم؟

به بدتر شدن ناگهانی علائم آسم به دلیل سفت شدن عضلات اطراف راه های هوایی، حمله آسم می گویند. در هنگام حمله آسم، دیواره راه های هوایی معمولا متورم، زخیم و ملتهب می شوند.

این حالت ها (سفت شدن عضلات مسیر هوایی، التهاب و فراوری خلط) باعث بروز علائمی مانند تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و سایر مسائل مشابه می شوند.

سایر علائم حمله آسم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

- خس خس شدید در هنگام دم و بازدم

- سرفه هایی که متوقف نمی شوند.

- تنفس بسیار سریع

- احساس درد و فشار در سینه

- سفت شدن عضلات گردن و قفسه سینه

- اشکال در صحبت کردن

- احساس اضطراب و وحشت

- رنگ پریدگی و عرق کردن

- آبی شدن لب یا ناخن ها

- بدتر شدن علائم با وجود اینکه از داروهایتان نیز استفاده نموده اید.

با مشاهده هر کدام از این علائم با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

بعضی از افراد مبتلا به آسم ممکن است برای مدت طولانی با هیچ گونه حمله آسم یا علائم آسمی روبرو نشوند، اما با قرار گرفتن در معرض محرک های آسم دچار حمله آسم یا بدتر شدن علائم شوند.

حمله های خفیف آسم معمولا شایع تر هستند. معمولا مسیرهای هوایی بعد از گذشت چند دقیقه تا چند ساعت از آغاز اقدامات درمانی به حالت طبیعی خود باز می گردند. حملات شدید آسم کمتر شایع هستند و بیشتر طول می کشند و احتیاج به اقدامات فوری پزشکی دارند. در هر صورت دانستن علائم اولیه آسم و تشخیص زود هنگام حمله آسم می تواند به شما یاری کند تا بتوانید از شدیدتر شدن حمله آسم جلوگیری کنید و علائم آن را کنترل کنید.

اگر حمله آسم درمان نگردد، چه اتفاقی می افتد؟

اگر اقدامات سریع پزشکی انجام نگردد، نفس کشیدن سخت تر خواهد شد و خس خس شدیدتر می گردد. اگر شما در حین حمله آسم بتوانید از یک پیک فلومتر بهره ببرید، مشاهده خواهید کرد که کمترین میزان ممکن برای شما را نشان خواهد داد.

نشانه خطرناک آسم

ریه ها در هنگام حمله آسم به تدریج سفت تر شده تا آنجا که جریان هوای دم و بازدم شما به حدی کم می گردد که دیگر صدای خس خس فراوری نمی گردد. به این مرحله از حمله آسم سینه ساکت و آرام گفته می گردد و یک نشانه خطرناک محسوب می گردد. ممکن است لازم باشد با آغاز حمله آسم بلافاصله به بیمارستان منتقل شوید. متاسفانه بعضی از افراد، ساکت شدن خس خس سینه را به عنوان نشانه بهبودی تلقی نموده و اقدامات پزشکی لازم را برای بهبود بیمار انجام نمی دهند.

اگر فردی که دچار حمله آسم شده به سرعت درمان های لازم را دریافت نکند، در نهایت قدرت صحبت کردن را از دست می دهد، اطراف لب ها به دلیل کمبود اکسیژن خون کبود می گردد و در نهایت ممکن است به از دست دادن هوشیاری یا حتی مرگ منجر گردد.

علائم اولیه حمله آسم چه چیزهایی هستند؟

علائم هشدار دهنده آغاز حمله آسم معمولا کمی قبل یا دقیقا قبل از آغاز حمله آسم بروز می نمایند. این علائم قبل از علائم شناخته شده آسم آغاز می شوند.

به طور کلی این علائم تا آن میزان شدید نیستند که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد نمایند. با شناختن این علائم می توانید حمله آسم را متوقف کنید یا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

علائم هشداردهنده اولیه یک حمله آسم عبارتند از:

- سرفه مکرر، به خصوص در شب

- کم شدن عدد نمایش داده شده به وسیله پیک فالومتر

- سخت شدن نفس کشیدن یا تنگی نفس

- خس خس یا سرفه در هنگام یا بعد از ورزش کردن

- احساس خستگی زیاد یا ضعف در هنگام ورزش کردن

- احساس خستگی، بد خلقی، زود رنجی و افسردگی

- نشانه هایی مانند سرماخوردگی یا آلرژی (عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلو درد و سردرد)

- مشکل در خواب با آسم شبانه

بنابر اعلام انجمن آسم و آلرژی ایران، شدت حمله آسم می تواند به سرعت افزایش پیدا کند. بنابراین بسیار مهم است که به محض تماشا علائم، برای درمان آن به سرعت اقدام انجام گردد.

اگر با حمله آسم روبرو شویم چه باید بکنیم؟

اگر شما یا یکی از اطرافیان شما دچار حمله آسم شدید بلافاصله اقدامات لازم برای بهبود علائم را بر طبق آموزش هایی که در این زمینه به وسیله پزشک دیده اید، انجام دهید، در صورت عدم مشاهده بهبودی علائم، بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. نباید فراموش کنید که حمله آسم یک مورد پزشکی اورژانسی است و باید در خصوص آن اقدامات فوری پزشکی انجام گردد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 3 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1572

به "علائم حمله آسم چیست؟ ، اگر با حمله آسم روبرو شویم چه باید بکنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم حمله آسم چیست؟ ، اگر با حمله آسم روبرو شویم چه باید بکنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید