قرارداد اجاره اتاق را از تمام جنبه های مهم بشناسید!

به گزارش مجله ایرکا، نمونه قرارداد اجاره اتاق قراردادی است که به منظور استفاده از یک اتاق و امکانات آن برای یک بازه زمانی موقتی منعقد می شود. تنظیم و انعقاد این قرارداد، یکی از مهم ترین مراحلی است که باید در خصوص اجاره اتاق مورد نظر شما سپری شود. زیرا قرارداد حاضر سبب می شود که روابط فی ما بین اجاره دهنده و اجاره کننده اتاق قاعده مند شود و همچنین کلیه ابعاد این عمل حقوقی مورد پیش بینی و تاکید قرار گیرد. در این مقاله تلاش داریم که چهارچوب حقوقی حاکم بر این قرارداد را مورد بررسی قرار دهیم و نکاتی را در این خصوص بر شماریم.

قرارداد اجاره اتاق را از تمام جنبه های مهم بشناسید!

نمونه قرارداد اجاره اتاق ، میان چه اشخاصی و با چه هدفی منعقد می شود؟

همانطور که از نام این قرارداد مشخص است، قرارداد حاضر به عنوان یک اجاره نامه (روی لینک قبل بزنید) به شمار میرود. بنابراین به طرفین این قرارداد موجر و مستاجر گفته می شود. باید توجه داشت که هدف اصلی از انعقاد این قرارداد اجاره (روی لینک قبل بزنید)، استفاده از مزایا و امکانات یک اتاق تحت شرایط خاص است. به این صورت که مستاجر با انعقاد این قرارداد قادر خواهد بود که اتاق تحت تملک موجر را برای مدتی موقتی و جهت مصارف مختلف مورد استفاده قرار دهد. در این میان، این تعهد برای مستاجر ایجاد می شود که در ازای استفاده خود، مبلغی را در قالب اجاره بها به موجر اتاق پرداخت کند.

انواع اجاره نامه اتاق

در این بخش تلاش داریم که انواع اجاره نامه اتاق را مورد بررسی قرار دهیم و نکات لازم در خصوص هر یک را به صورت خلاصه بیان کنیم.

نمونه قرارداد اجاره اتاق آرایشگاه و مزایای آن

نمونه قرارداد اجاره اتاق آرایشگاه یکی از انواع اجاره نامه اتاق است. با انعقاد این قرارداد با صاحب آرایشگاه، این امکان برای شما فراهم می شود که بتوانید از آرایشگاه در راستای درآمدزایی بهره ببرید. در این زمینه، یکی از مزایای تنظیم این قرارداد، در خصوص به صرفه بودن هزینه ها خواهد بود.

به این معنا که در بسیاری از موارد، معامله آرایشگاه برای شروع به فعالیت در حرفه ای، نیاز به سرمایه بسیار زیاد دارد. علاوه بر آن، اگر شما بخواهید شخصا به خرید یک آرایشگاه اقدام کنید، باید برای کسب مجوزهای لازم اقداماتی را به عمل آورید. اما با اجاره اتاق آرایشگاه، چالش های اخیر بر سر راه شما وجود ندارد و شما قادر خواهید بود به سرعت در راستا حرفه ای خود شروع به فعالیت کنید.

البته باید خاطر نشان کرد که در اجاره نامه اتاق آرایشگاه ، شما به عنوان شخص مستاجر، باید اجاره بهای مالک آرایشگاه را بر اساس شرایط مورد توافق بپردازید. از سوی دیگر شما باید از تخصص لازم در زمینه مورد نظرتان برخوردار باشید. علاوه بر آن در این قرارداد، صاحب آرایشگاه مسئولیتی در قبال تهیه ابزار و تجهیزات تخصصی شما نخواهد داشت و شما موظف به تهیه آن ها هستید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق کار و شرایط حاکم بر آن

ممکن است شما بخواهید برای انجام امور کاری و تخصصی خود، اتاقی را برای یک بازه موقتی اجاره نمایید. در این زمینه شما ابتدا باید نمونه قرارداد اجاره اتاق کار را منعقد کنید. البته باید توجه داشت که شما باید اتاقی را اجاره کنید که با شرایط و اوضاع و احوال حرفه شما تناسب داشته باشد. به همین ترتیب شما نمی توانید از یک اتاق که برای امور اداری طراحی شده است، برای امور کارگاهی بهره ببرید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق اداری و کثرت انعقاد آن

یکی از انواع پرطرفدار اجاره نامه اتاق ، نمونه قرارداد اجاره اتاق اداری است. به طور کلی قرارداد حاضر برای اشخاصی کاربرد دارد که در پی مکانی برای مدیریت امور اداری خود هستند. از سوی دیگر انعقاد این قرارداد برای اشخاصی که با توجه به اقتضای کار خود دارای مراجعانی هستند، مفید به فایده خواهد بود. برای مثال، شما قادر خواهید بود که این قرارداد را برای اجاره یک دفتر کار اداری در یک مجتمع تجاری منعقد کنید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق هتل و کاربرد آن

با انعقاد نمونه قرارداد اجاره اتاق هتل ، شما می توانید از مزایا و امکانات یک هتل برای یک زمان مشخص بهره ببرید. در این نوع قرارداد، این امکان وجود دارد که مبلغ اجاره بهای اتاق هتل، بر اساس مقیاس های متفاوتی محاسبه شود. اما حالت غالب به این صورت که است که اجاره بها به صورت شبانه روزی از مستاجر دریافت شود.

نمونه قرارداد اجاره اتاق ، بر چه اساسی باید تنظیم شود؟

این قرارداد، از انواع قراردادهای مشخص است. به این معنا که شما باید در زمان تنظیم این اجاره نامه، از یک شرایط و چهارچوب خاص پیروی کنید. بنابراین این امکان برای شما وجود ندارد که بر اساس اراده شخصی خود و طرف مقابلتان، شرایط حاکم بر این قرارداد را مشخص کنید.

در این زمینه، مشخص بودن اجاره نامه اتاق به این معنا است که در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، عنوان و احکام خاصی برای این موافقت نامه یافت می شود. در این راستا، مواد 466 الی 517 قانون مدنی، در خصوص انواع اجاره و استانداردهای منحصر به فرد آن ها مشخص و تکلیف می کند.

برخی از قواعد مندرج تحت این مواد، جنبه آمرانه دارند. به همین ترتیب این امکان برای موجر و مستاجر اتاق وجود نخواهد داشت که بر خلاف آن ها توافقی در اجاره نامه خود داشته باشند. زیرا چنین قواعدی برای تنظیم منافع عمومی یک ملت در نظر گرفته شده است و از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. دسته دیگری از قواعد، تحت عنوان قواعد تکمیلی مطرح می شوند. شما قادرید که بر خلاف قواعد اخیر، توافقاتی را با طرف مقابل خود داشته باشید.

نمونه قرارداد اجاره اتاق ، چگونه از درجه اعتبار خارج می شود؟

این قرارداد، دربردارنده ماهیتی لازم است. به این معنا که موجر و مستاجر اتاق نمی توانند موافقت نامه خود را در هر زمانی که خواستند به صورت یک طرفه به خاتمه برسانند. اما تدابیری وجود دارد که به موجب آن ها بتوان اجاره نامه اتاق را به خاتمه رساند.

به طور کلی در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، اقاله و فسخ، از روش های پایان عقود لازم به شمار می فرایند. به عبارت دیگر، با تحقق اقاله و فسخ، قرارداد و آثار ناشی از آن ساقط خواهد شد. در خصوص فسخ باید بیان نمود که در این روش، عوامل قانونی توجیه کننده پایان قرارداد به وقوع می پیوندند. این عوامل، همگی در متن قانون مورد پیش بینی قرار گرفته اند. البته در برخی از موارد، این امکان برای طرفین یافت می شود که بر مبنای قانون، عللی را به عنوان علل پایان دهنده موافقت نامه فی ما بین خود مورد توافق قرار دهند. به طور کلی با تحقق شرایط مزبور، امکان پایان یک طرفه قرارداد برای یکی از طرفین ایجاد خواهد شد.

نهایتا این که اقاله، حالتی است که مبنای توافقی دارد. به این صورت که به موجب این روش، طرفین بر پایان قرارداد به صورت جمعی توافق می کنند.

پیشنهاد ما به شما

همانطور که می دانید تنظیم قرارداد یک امر بسیار مهم و در عین حال پیچیده است. لذا به شما توصیه می کنیم از خدمات متخصصین موجود در این حوزه بهره ببرید. تیم حقوقی رکلا در این خصوص یک پیشنهاد مناسب است. برای دسترسی به این تیم با شماره 02143000373 تماس بگیرید یا وارد وب سایت آن ها به نشانی https://rokla.ir شوید یا از بانک نمونه قرارداد (روی لینک قبل بزنید) این وب سایت بهره ببرید.

منبع: اتاق
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ccirca.ir شناسه مطلب: 1374

به "قرارداد اجاره اتاق را از تمام جنبه های مهم بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد اجاره اتاق را از تمام جنبه های مهم بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید